شرکت در آزمون‌های زبان برای علاقه‌مندان به ادامه‌تحصیل در خارج از کشور بسیار مهم است. از‌آنجا‌که برای درخواست ثبت‌نام در بسیاری از دانشگاه‌های کانادا به نمرۀ خاصی از تافل احتیاج است، بسیاری از متقاضیان از چندین ماه قبل از آغاز آزمون، برای آن آماده می‌شوند. حفظ آمادگی در این مدت و هنگام برگزاری آزمون بسیار مهم است. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، پنج راهکار دربارۀ حفظ آمادگی برای تافل را نام می‌بریم تا با خیالی آسوده‌تر نمرۀ دلخواهشان را به‌دست آورند. با ما همراه باشید.

۱. تمرین یادداشت‌برداری

در آزمون تافل، متقاضیان فقط یک بار به کلیپ‌های صوتی گوش می‌دهند و سپس به پرسش‌ها باید پاسخ دهند یا دربارۀ آنچه شنیده‌اند، بنویسند و صحبت کنند. از‌آنجاکه فقط یک بار فرصت شنیدن کلیپ‌های صوتی وجود دارد، متقاضیان باید بتوانند سریع و دقیق یادداشت‌برداری کنند. یادداشت‌ها می‌‎تواند به زبان فارسی یا انگلیسی باشد و هدف از تمرین یادداشت‌برداری توجه به همۀ نکته‌های مهم کلیپ صوتی در زمان واقعی است. متقاضیان برای تمرین و حفظ آمادگی برای تافل به انواع مختلف کلیپ‌های صوتی با سختی‌های مختلف باید گوش دهند و یادداشت‌برداری کنند و سپس ببینند چقدر دقیق یادداشت‌برداری کرده‌اند. افزون‌براین، به شکل یادداشت‌برداری و خوانابودن دست‌خطشان دقت کنند. یادداشت‌برداری دقیق و سریع در آزمون تافل و کلاس‌های درسی کمک بزرگی محسوب می‌شود.

۲. شرکت در آزمون آزمایشی

داوطلبان شرکت در آزمون تافل معمولاً نمرۀ خاصی مدنظر دارند. یکی از بهترین راه‌های حفظ آمادگی برای تافل شرکت در آزمون‌های آزمایشی است تا متقاضیان از کسب نمرۀ مدنظرشان مطمئن شوند. آزمون‌های آزمایشی کمک می‌کنند تا داوطلبان با فضای آزمون واقعی و نوع پرسش‌ها و محدودیت‌های روز امتحان آشنا شوند.

شرکت در آزمون آزمایشی

۳. مطالعۀ روزانه

حتی کسانی که زبان مادری‌شان انگلیسی است، با مطالعه دایرۀ واژگان خود را افزایش می‌دهند. مطالعۀ روزانه به حفظ آمادگی برای تافل کمک می‌کند و متقاضیان هرچه دایرۀ مطالعه‌شان را گسترش دهند، با واژ‌ه‌ها و ایده‌های جدیدتر و متنوع‌تری آشنا می‌شوند و هرچه دقیق‌تر متن را بخوانند، مهارت درک مطلبشان را بیشتر تقویت می‌کنند. آنان موضوع‌های متنوع را با دقت باید بخوانند تا دایرۀ موضوع‌هایی گسترش یابد که به زبان انگلیسی با آن‌ها راحت‌ هستند. ازآنجاکه مشخص نیست موضوع‌های مطرح‌شده در آزمون تافل در چه زمینه‌ای هستند، متقاضیان بهتر است تاحدممکن با موضوع‌های بیشتری آشنا باشند.

۴. گوش‌دادن به پادکست

یکی دیگر از راه‌های حفظ آمادگی برای تافل گوش‌دادن به پادکست است. پادکست‌ها و رادیوهای اینترنتی فراوانی به زبان انگلیسی وجود دارد که داوطلبان می‌توانند به آن‌ها گوش دهند. گوش‌دادن به افرادی که زبان مادری‌شان انگلیسی است و با سرعت طبیعی حرف می‌زنند، درک مطلب و مهارت شنیداری را بهبود می‌بخشد. همچنین، داوطلبان برای بهبود مهارت صحبت‌کردنشان بخشی از پادکست را می‌توانند تکرار و تلفظ‌های گوینده را تقلید کنند. فهم کلیپ صوتی سخت‌تر از فهم کلیپ تصویری است؛ چرا‌که سرنخ‌های ظاهری وجود ندارد؛ به‌همین‌سبب، پادکست‌ها برای تقویت مهارت شنیداری بهتر از فیلم و سریال هستند.

۵. تمرین تایپ سریع

در بخش نوشتار آزمون تافل، داوطلبان با صفحه‌کلیدی باید پاسخشان را تایپ کنند که اولین‌بار آن را می‌بینند. اگر داوطلبان زمان زیادی درگیر صفحه‌کلید باشند، برای پاسخ‌دادن زمان کافی نخواهند داشت. تایپ سریع مهارت آسان و پیش‌پا‌افتاده‌ای به‌نظر می‌رسد؛ اما در بسیاری از مواقع نقشی پررنگ در نمرۀ آزمون تافل ایفا می‌کند. متقاضیان به‌منظور حفظ آمادگی برای تافل، تایپ سریع را قبل از روز امتحان باید تمرین کنند. شایان ذکر است ابزار و برنامه‌های زیادی برای تمرین تایپ سریع در اینترنت وجود دارد.

منبع: