کشور نروژ سیستم آموزشی و پژوهشی بسیار باکیفیتی دارد؛ از‌این‌رو، دانشجویان بین‌المللی بسیاری علاقه‌مندند در آنجا تحصیل کنند‌. در این کشور، دانشگاه‌های متعددی به‌چشم می‌خورد؛ اما از میان این دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزشی متعدد، تعداد معدودی در وبگاه‌های مختلف رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان، جایگاه‌های برتر را ازآنِ خود کرده‌اند. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در نروژ بهترین دانشگاه های نروژ را معرفی خواهیم کرد. ناگفته نماند رتبه‌های یادشده در این مقاله همگی براساس تازه‌ترین آمار منتشر‌شده در وبگاه‌های QS‌ (برای سال ۲۰۲۱) و تایمز (برای سال ۲۰۲۱) و شانگهای (برای سال ۲۰۲۰) هستند.

دانشگاه اسلو

دانشگاه اسلو یکی از بهترین دانشگاه های نروژ است که در رتبه‌بندی وبگاه‌های QS‌ و تایمز و شانگهای، به‌ترتیب در رده‌های ۱۱۳ و ۱۲۷ و ۶۰ دانشگاه‌های دنیا قرار دارد. دانشگاه دولتی اسلو از کیفیت آموزشی بسیار مطلوبی برخوردار است؛ ازاین‌رو، می‌توان آن را برترین دانشگاه نروژ نیز لقب داد. افزون‌براین، این دانشگاه قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین مؤسسۀ آموزش عالی نروژ محسوب می‌شود که سال ۱۸۱۱ تأسیس شد و امروزه در آن، حدود ۳۰هزار نفر دانشجو مشغول تحصیل و ۴،۶۰۰ نفر کارمند مشغول فعالیت هستند. بسیاری از علاقه‌مندان به تحصیل در نروژ دانشگاه اسلو را انتخاب می‌کنند؛ زیرا همان‌طورکه گفتیم، کیفیت تحصیل و آموزش و تحقیقاتش بسیار رضایت‌بخش است.

دانشگاه برگن

دانشگاه برگن بعد از دانشگاه اسلو، دومین دانشگاه برتر نروژ به‌حساب می‌آید و براساس رتبه‌بندی وبگاه‌های QS و تایمز و شانگهای، به‌ترتیب در جایگاه‌های ۱۹۴ و ۲۰۱ و ۳۰۱ دانشگاه‌های جهان ایستاده است. دانشگاه برگن که با نام اختصاری UiB نیز شناخته می‌شود، دانشگاهی تحقیق‌محور است و امروزه، حدوداً از ۱۸،۵۰۰ نفر دانشجو میزبانی می‌کند. از میان تمام دانشجویان این دانشگاه تقریباً ۲،۰۰۰ نفر دانشجوی بین‌المللی و نکتۀ جالب دیگر اینکه درحدود یک‌سوم از فارغ‌التحصیلان رشته‌های دکتری دانشگاه برگن خارجی و با ملیت غیر‌نروژی هستند. گفتنی است درحال‌حاضر، ۴،۰۰۰ نفر کارمند در دانشگاه برگن کار می‌کنند.

دانشگاه علم و صنعت نروژ

دانشگاه علم و صنعت نروژ که به‌اختصار NTNU نیز نامیده می‌شود، در شهر تروندهایم قرار دارد و به‌عنوان مرکز آموزش‌های مربوط به فناوری و تحقیقات در نروژ شناخته می‌شود. در رده‌بندی وبگاه‌های QS و تایمز و شانگهای، این دانشگاه به‌ترتیب رتبه‌های ۳۶۰ و ۴۰۱ و ۱۰۱ دانشگاه‌های دنیا را ازآنِ خود کرده است. سال ۱۹۹۶، دانشگاه علم و صنعتی نروژ از ادغام دانشگاه ترونهایم سابق و دیگر مؤسسه‌های هم‌سطح دانشگاهی تأسیس شده است که قدمت برخی از آن‌ها به سال ۱۷۶۰ باز می‌گردد. این دانشگاه بزرگ‌ترین دانشگاه نروژ است و امروزه در آن، هشت‌هزار نفر کارمند مشغول کار و چهل‌هزار نفر دانشجو مشغول تحصیل هستند. ناگفته نماند دانشگاه علم و صنعت نروژ برپایۀ علوم طبیعی استوار است؛ بااین‌حال، رشته‌های تحصیلی متنوعی در زمینه‌هایی مانند هنر و معماری و هنرهای تجسمی ارائه می‌دهد.

دانشگاه ترومسو

دانشگاه ترومسو یکی دیگر از بهترین دانشگاه های نروژ است که حدود ۱۶،۶۵۰ نفر دانشجو و ۳،۵۰۰ نفر کارمند دارد. طبق رتبه‌بندی وبگاه‌های QS و تایمز و شانگهای، دانشگاه ترومسو به‌ترتیب در جایگاه‌های ۴۱۶ و ۳۵۱ و ۵۰۱ دانشگاه‌های جهان ایستاده است. این دانشگاه رشته‌های متعددی در زمینه‌های مختلف ارائه می‌دهد. برای مثال، زمینه‌های تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد آن عبارت‌اند از: هنر و طراحی و رسانه، مدیریت کسب‌وکار، علوم کامپیوتری و فناوری اطلاعات، مهندسی و فناوری، کشاورزی و محیط‌زیست، علوم انسانی، حقوق، پزشکی و علم بهداشت، ریاضیات، علوم طبیعی و علوم اجتماعی.

دانشگاه علوم زیستی نروژ

دانشگاه علوم زیستی نروژ یکی دیگر از بهترین دانشگاه‌های نروژ است. این دانشگاه در رتبه‌بندی وبگاهQS  جایی ندارد؛ ولی در رده‌بندی وبگاه‌هایی مانند تایمز و شانگهای قرار دارد و در هر دو رتبۀ ۶۰۱ دانشگاه‌های دنیا را ازآنِ خود کرده است. دانشگاه علوم زیستی نروژ در زمینه‌های متعددی مانند تغذیه و بهداشت و حفاظت از محیط‌زیست به‌طورگسترده پژوهش می‌کند. افزون‌براین، در مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه رشته‌های متنوعی در حوزه‌هایی همچون مهندسی و فناوری، کشاورزی و محیط‌زیست، پزشکی و علوم بهداشت، ریاضیات، علوم طبیعی و علوم اجتماعی ارائه می‌شود.

منبع:

https://www.study.eu/best-universities/norway