علوم کامپیوتر (Computer Sciences) مجموعه‌مطالعاتی در زمینۀ زیربناهای نظری و روش‌های طراحی و ساخت و چگونگی استفاده از کامپیوتر و رویکردی علمی و عملی به محاسبه‌ها و کاربردهای آن است. مهندسی کامپیوتر نیز دانشی مرکب از مباحث نرم‌افزار است که با طراحی و توسعه و تولید سیستم‌های کامپیوتری در هر دو حوزۀ سخت‌افزار و نرم‌افزار سر‌وکار دارد. مهندسی کامپیوتر علاوه‌بر نحوۀ کارکرد سیستم‌های کامپیوتری، بر چگونگی کاربردی‌ترکردن آن متمرکز است. علوم و مهندسی کامپیوتر حوزه‌ای ارزشمند و با درآمد عالی و آینده‌ای روشن و بدون محدودیت در حوزۀ فناری است. در این مقاله، مزیت‌ها و فرصت‌های شغلی مهندسی کامپیوتر را بررسی خواهیم کرد.

مزیت‌های مدرک مهندسی کامپیوتر

رشتۀ مهندسی کامپیوتر مانند دیگر رشته‌های تحصیلی مزایایی دارد. درواقع، می‌توان گفت مزایای تحصیل در رشتۀ مهندسی کامپیوتر مستقیماً به کلاس‌های گذرانده‌شده و پروژه‌های متقاضیان بستگی دارد. سه مزیت مهم تحصیل در رشتۀ مهندسی کامپیوتر ازاین‌قرارند:

۱. مهارت‌های انتقال‌دادنی

بسیاری از مشاغل مربوط به علوم و مهندسی کامپیوتر متقاضیان را به کار در گروه‌های بزرگ‌تر ملزم می‌کنند؛ البته ممکن است تجربۀ فنی و تخصصی برخی از این تیم‌ها یکسان نباشند. در طول تحصیل در رشتۀ مهندسی کامپیوتر، متقاضیان مهارت‌های حل مسئله و نحوۀ تفکر خلاق و انتقادی و زبان‌های برنامه‌نویسی را می‌آموزند و ضمن برقراری ارتباط مؤثر، به عضوی باارزش در گروه تبدیل می‌شوند.

۲. مشاغل پردرآمد

توسعۀ مداوم فناوری‌های جدید بدین‌معناست که تقاضای بسیاری برای فارغ‌التحصیلان فناوری وجود دارد؛ فارغ‌التحصیلانی که می‌توانند ابزارها و کدها را ایجاد و مدیریت و اصلاح کنند. درواقع، میزان تقاضای مداوم برای جذب متخصصان فناوری اطلاعات نشان می‌دهد که مشاغل علوم کامپیوتر درآمد درخورتوجهی خواهند داشت. طبق ادارۀ آمار کار ایالات متحدۀ آمریکا، تا سال ۲۰۲۶ مشاغل مربوط به علوم و مهندسی کامپیوتر ۱۳درصد افزایش خواهد یافت.

۳. برنامه‌های مقرون‌به‌صرفۀ علوم و مهندسی کامپیوتر

بسیاری از دانشگاه‌ها با هزینه‌ای مناسب برنامه‌های علوم و مهندسی کامپیوتر باکیفیتی ارائه می‌دهند. گفتنی است ازآنجاکه مدارک علوم و مهندسی کامپیوتر دربارۀ کامپیوتر و شبکه و نرم‌افزار است، امکان تحصیل و کسب مدرک آنلاین نیز وجود دارد. بنابراین، مهم نیست متقاضیان تمایل دارند در کدام مقطع ادامه‌تحصیل دهند؛ چراکه دانشگاه‌های سراسر جهان برنامه‌های انگلیسی‌زبان متعددی در همۀ مقاطع تحصیلی در حوز‌ه‌های مربوط به علوم و مهندسی کامپیوتر ارائه می‌دهند.

چهار شغل محبوب علوم و مهندسی کامپیوتر

چهار شغل محبوب علوم و مهندسی کامپیوتر

تحصیل در رشته‌های علوم و مهندسی کامپیوتر ممکن است حوزه‌های مختلفی ازجمله پزشکی، آموزش، بازی و سرگرمی را شامل شود. بد نیست بدانید در مشاغل مربوط به علوم و مهندسی کامپیوتر محدودیتی وجود ندارد. با نگاهی به برخی شغل‌های محبوب که درادامه خواهید خواند، ‌تردیدی باقی نمی‌ماند که یکی از حیطه‌های کاری برتر، مشاغل مربوط به علوم و مهندسی کامپیوتر است. درادامۀ مطلب، چهار شغل محبوب در حوزۀ علوم و مهندسی کامپیوتر را معرفی خواهیم کرد.

۱. دانشمند داده

عبارت مناسب برای شغل پرطرفدار Data Scientist «دانشمند داده» است. دانشمندان داده مجموعه‌هایی از کلان‌داده‌ها را جمع‌آوری و تجزیه‌و‌تحلیل و ارزیابی می‌کنند و این داده‌های ساختار‌یافته یا بدون ساختار را به‌کمک علوم کامپیوتر و آمار و ریاضی ترکیب و سپس پردازش و مدل‌سازی می‌کنند. شرکت‌ها و سازمان‌ها تمایل دارند نتایج حاصل از پردازش و مدل‌سازی و تفسیر کلان‌داده‌ها را در کارشان استفاده کنند. بنابراین، می‌توان گفت آن‌ها نیاز دارند دانشمندان داده را در مجموعۀ خود استخدام کنند و از تخصصشان بهره ببرند. همچنین، دانشمندان داده از مهارت‌های تخصصی خود در فناوری و علوم اجتماعی برای پیگیری تمایل‌ها و گرایش‌های مردم و از دانش صنعتی و مهارت حل مسئلۀ خود هنگام مواجهه با مشکلات استفاده می‌کنند. ناگفته نماند شغل دانشمندان داده بر‌اساس عواملی چون رضایت شغلی و فرصت‌های شغلی موجود و متوسط حقوق پایه در جایگاه نخست شغل‌های پرطرفدار در ایالات متحدۀ آمریکا قرار دارد. ازاین‌رو، شغل «دانشمند داده» یکی از فرصت‌های شغلی مهندسی کامپیوتر به‌حساب می‌آید.

۲. توسعه‌دهندۀ نرم‌افزار سیستم‌ها

توسعه‌دهندۀ نرم‌افزار سیستم‌ها (Systems Software Developer) از دانش برنامه‌نویسی و ریاضی خود برای توسعۀ نرم‌افزاری متناسب با نیازهای خاص استفاده می‌کند. گفتنی است «توسعه‌دهندۀ نرم‌افزار سیستم‌ها» که یکی از فرصت‌های شغلی مهندسی کامپیوتر شمرده می‌شود، بر ایجاد یا اصلاح سیستم‌عامل‌ها یا سیستم‌های نرم‌افزاری خاص صنایعی همچون خدمات مالی و ارتباطات از‌راه‌دور و مؤسسه‌های حقوقی متمرکز است.

۳. توسعه‌دهندۀ وب

توسعه‌دهندۀ وب (Web Developer) متخصصی است که وب‌گاه‌ها را راه‌اندازی و طراحی و نگه‌داری می‌کند. توسعۀ وب یکی از فرصت‌های شغلی مهندسی کامپیوتر است که طیف گسترده‌ای از حرفه‌ها را می‌تواند پوشش دهد. گروهی از توسعه‌دهندگان وب در وهلۀ اول بر طراحی و صفحه‌آرایی و دیگر بخش‌های کاربردی وبگاه و گروهی دیگر روی سیستم‌هایی متمرکزند که روند وبگاه را مطابق هدف مدنظر و اتصال سیستم‌ها به پایگاه‌های داده تضمین می‌کنند. دانش و مهارت متقاضیان فارغ‌التحصیل علوم و مهندسی کامپیوتر در زمینۀ ساختارهای پایگاه داده و برنامه‌نویسی و نگاشت گردش اطلاعات به آن‌ها می‌تواند کمک کند تا در کارشان موفق ظاهر شوند.

۴. تحلیلگر سیستم

یکی دیگر از مزیت‌ها و فرصت‌های شغلی مهندسی کامپیوتر تحلیلگر سیستم (Systems Analyst) است که نیازهای تجاری را با ابتکارهایی در حوزۀ فناوری اطلاعات ترکیب می‌کند. تحلیلگر سیستم از مهارت‌هایش برای تحلیل و بهبود و برنامه‌ریزی سیستم‌های فناوری اطلاعات استفاده می‌کند تا خواسته‌های موردنیاز فرایند تجاری را برآورده کند. تحلیلگران سیستم زمان زیادی را صرف ملاقات با تجار شرکت می‌کنند تا اطلاعات موردنیازشان را به‌دست بیاورند؛ اطلاعاتی نظیر چگونگی استفاده از سیستم و نحوۀ اتصال سیستم به دیگر سیستم‌ها و نحوۀ کسب شهرت در حیطۀ مدنظر. پس از جمع‌آوری اطلاعات لازم، تحلیلگران سیستم‌های کامپیوتری با کمک تیم‌های فنی برنامه‌هایی برای پاسخ به نیاز‌ها تهیه می‌کنند.

منبع: