دانشگاه ای تی اس کانادا یا ETS (École de technologie supérieure) یکی از زیرمجموعه‌های دانشگاه کبک است که در شهر مونترال قرار دارد. این دانشگاه سال ۱۹۷۴ شروع به کار کرد و به‌صورت تخصصی رشته‌های مهندسی را در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌دهد. هم‌اکنون، بیش از دَه‌هزار نفر دانشجو در این دانشگاه تحصیل می‌کنند. هرساله ۲۵درصد از دانشجویان مهندسی در تمام استان کبک از دانشگاه ای تی اس فارغ‌التحصیل می‌شوند؛ به‌همین‌سبب، این دانشگاه از نظر تعداد فارغ‌التحصیلان رشتۀ مهندسی در رتبۀ نخست کبک و دوم کانادا قرار دارد. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، این دانشگاه را معرفی خواهیم کرد.

رشته‌های دانشگاه ای تی اس کانادا

دوره‌های کارشناسی دانشگاه ای تی اس کانادا فقط ویژۀ دانش‌آموزان و دانشجویان کانادایی است. دانشجویان بین‌المللی در دوره‌های کارشناسی ارشد یا دکتری مهندسی دانشگاه ای تی اس به زبان انگلیسی یا فرانسوی می‌توانند تحصیل کنند. برخی از دوره‌های کارشناسی ارشد دانشگاه یادشده از‌این‌قرارند: مهندسی هوافضا، مهندسی برق، مهندسی عمران، مهندسی انرژی‌های تجدیدپذیر، مهندسی محیط‌زیست، مهندسی فناوری اطلاعات، مهندسی مکانیک، مهندسی نرم‌افزار، مهندسی شبکه‌های مخابراتی و مدیریت پروژه‌های مهندسی. ناگفته نماند برای شرکت در دوره‌های انگلیسی‌زبان در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه ای تی اس کانادا، استاد راهنمای خود را باید پیدا کرده باشید و حداقل نمرۀ آیلتس ۶ یا تافل ۶۱ ارائه دهید.

شهریه و اسکالرشیپ‌ دانشگاه ای تی اس کانادا

شهریۀ تحصیل در کارشناسی ارشد دانشگاه ای تی اس کانادا نزدیک به شانزده‌هزار دلار کانادا و شهریۀ تحصیل در مقطع دکتری حدود چهارده‌هزار دلار کانادا در سال تخمین زده می‌شود. افزون‌براین، شهریۀ اسکان در پردیس دانشگاه بسته به نوع اتاق انتخابی بین پنج‌ تا سیزده‌هزار دلار کانادا و هزینۀ خوراک ۴۸۰۰ دلار کانادا در سال است.

دانشگاه ای تی اس اسکالرشیپی مختص دانشجویان بین‌المللی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در نظر گرفته است که ارزش آن ۱۲هزار دلار کانادا برای پروژه‌ای کوتاه‌مدت در مقطع کارشناسی ارشد و ۲۵هزار دلار کانادا برای سه سال دورۀ دکتری است. برای دریافت این اسکالرشیپ، استاد راهنما شما را به کمیتۀ انتخاب باید معرفی کند. مدیر آموزش با نامزدهای معرفی‌شده به‌منظور دریافت اسکالرشیپ تماس می‌گیرد و مدارک لازم برای تکمیل پرونده‌شان را به آن‌ها اطلاع می‌دهد.

شهریه و اسکالرشیپ دانشگاه ای تی اس کانادا

هزینۀ زندگی در مونترال

هزینۀ زندگی در شهر مونترال برای هر نفر صرف‌نظر از هزینۀ اجاره‌بهای مسکن، حدود ۱،۱۰۰ دلار کانادا در ماه است. اجاره‌بهای آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر ۱،۳۰۰ دلار کانادا و اجاره‌بهای همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۸۵۰ دلار کانادا در ماه است. علاوه‌براین، اجاره‌بهای ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۲،۲۰۰ دلار کانادا و اجاره‌بهای ماهانۀ آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر ۱،۴۰۰ دلار کانادا برآورد می‌شود. هزینۀ قبوض و خدمات شهری همچون آب، برق، سیستم گرمایش و سرمایش و حمل پسماند برای آپارتمان هشتادمتری درحدود ۹۶ دلار کانادا و هزینۀ اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه ۶۳ دلار کانادا در ماه است. ناگفته نماند قیمت بلیت تک‌سفره و یک‌ماهۀ وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌ترتیب ۳.۵ و ۸۷ دلار کاناداست.

هزینۀ خرید غذا برای یک نفر از رستورانی ارزان‌قیمت ۱۵ دلار کانادا و برای دو نفر از رستورانی نسبتاً گران‌قیمت‌تر ۶۹ دلار کاناداست. اگر بخواهید در خانه غذا بپزید، قیمت برخی از اقلام غذایی بدین‌شرح است: یک لیتر شیر ۲.۵ دلار، دوازده عدد تخم‌مرغ ۳ دلار، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۱۴ دلار، یک کیلوگرم گوشت ۱۸ دلار، یک کیلوگرم موز ۲ دلار، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۴ دلار، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۲.۵ دلار و یک کیلوگرم پیاز ۳ دلار.

منبع: