کالج موهاک در سال ۱۹۶۶ در شهر همیلتون استان انتاریو آغاز به کار کرد. این کالج سه پردیس دارد که یکی از آن‌ها به نام مؤسسۀ موهاک‌مک‌مستر در دانشگاه مک‌مستر واقع و ویژۀ علوم بهداشتی است. کالج موهاک دوره‌های متنوعی با ارائۀ دیپلم کالج انتاریو (Ontario College Diploma) و گواهی پایان دوره برگزار می‌کند و درحال‌حاضر، بیش از سی‌هزار نفر دانشجوی تمام‌وقت و پاره‌وقت در آن مشغول تحصیل و کارآموزی هستند. از زمان تأسیس، بیش از ۱۱۵هزار نفر از این کالج فارغ‌التحصیل شده‌اند و هم‌اکنون، یکی از کالج‌های پیشرو در استان انتاریو به‌شمار می‌آید. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، کالج موهاک را بیشتر معرفی می‌کنیم.

رشته‌های کالج موهاک

همان‌طورکه در مقدمه گفتیم، اکثر رشته‌های ارائه‌شده در کالج موهاک با ارائۀ دیپلم کالج انتاریو برگزار می‌شود و دانشجویان بین‌المللی فقط در یک رشتۀ کارشناسی می‌توانند شرکت کنند: کارشناسی سلامت دیجیتال. این رشته بر کاربرد فناوری اطلاعات و علوم کامپیوتر در زمینۀ بهداشت و سلامت متمرکز است. از میان رشته‌های دیپلم نیز می‌توان به این‌ها اشاره کرد‌: انیمیشن، موسیقی، فناوری معماری، حسابداری، مدیریت، مدیریت منابع انسانی، بازاریابی، فناوری مهندسی شیمی، فناوری مهندسی عمران، فناوری مهندسی مکانیک، فناوری مهندسی کامپیوتر، فناوری سیستم‌های کامپیوتری، فناوری مهندسی برق، فناوری مهندسی سیستم‌های انرژی، گرافیک و روزنامه‌نگاری. ناگفته نماند برای شرکت در دوره‌های این کالج ارائۀ آیلتس ۶.۵ (حداقل نمرۀ مهارت‌های آن کمتر از ۶ نباشد) یا تافل ۸۳ الزامی است.

شهریه و اسکالرشیپ‌های کالج موهاک

شهریۀ سالانۀ اکثر دوره‌های کالج موهاک برای دانشجویان بین‌المللی درحدود ۱۶هزار دلار کاناداست و امکان اسکان در یکی از پردیس‌های این کالج نیز وجود دارد. هزینۀ اسکان در پردیس فنل این کالج به ۸‌هزار دلار کانادا و هزینۀ برنامۀ غذایی روزانه بسته به انتخاب دانشجو به ۲،۵۰۰ تا ۳۵۰۰ دلار کانادا در سال می‌رسد. همچنین، این کالج جایزه‌ای برای دانشجویان بومی و بین‌المللی در نظر گرفته است که آنان برای دریافتش، متنی دوصفحه‌ای دربارۀ تجربۀ شخصی‌شان در رویارویی با موانع نظام‌مند بر سر راه شغلی یا تحصیلی‌شان باید بنویسند. زمان‌هایی که ملیت، جنسیت، دین یا وضعیت اقتصادی مانع پیشرفت شما در یک موقعیت شده است. دانشجویان بین‌المللی برای دریافت این اسکالرشیپ باید تمام‌وقت در کالج مشغول تحصیل باشند.

شهریه و اسکالرشیپ های کالج موهاک

هزینۀ زندگی در شهر همیلتون

هزینۀ زندگی برای هر نفر در شهر همیلتون صرف‌نظر از هزینۀ اجارۀ مسکن، ۱،۱۰۰ دلار کانادا در ماه است. هزینۀ اجارۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر حدود ۱،۳۰۰ دلار کانادا و هزینۀ اجارۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر به ۱،۱۵۰ دلار کانادا در ماه می‌رسد. افزون‌براین، اجاره‌بهای ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۲هزار دلار کانادا و اجاره‌بهای ماهانۀ آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر ۱،۸۰۰ دلار کانادا برآورد می‌شود. گفتنی است بابت قبوض ماهانه (آب و برق و پسماند) و گرمایش و سرمایش واحد ۸۵متری ۱۶۷ دلار کانادا و بابت اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه ۸۱ دلار کانادا در ماه باید پرداخت کرد.

هزینۀ تهیۀ غذا از رستورانی ارزان‌قیمت ۱۶ دلار کانادا و هزینۀ تهیۀ غذا از رستورانی گران‌قیمت‌تر برای دو نفر به‌همراه پیش‌غذا و دسر ۷۵ دلار کاناداست. علاوه‌براین، هزینۀ خرید غذا از رستوران‌های زنجیره‌ای مانند مک‌دونالد ۱۲ دلار است. اگر بخواهید در خانه غذا تهیه کنید، قیمت برخی از اقلام غذایی بدین‌شرح است: یک لیتر شیر ۳ دلار، دوازده عدد تخم‌مرغ ۴ دلار، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۱۵ دلار، یک کیلوگرم گوشت ۱۱ دلار، یک کیلوگرم موز ۱.۵ دلار، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۴ دلار، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۳ دلار و یک کیلوگرم پیاز ۳ دلار.

منبع: