نروژ از‌جمله کشورهای محبوب دانشجویان برای تحصیل است؛ زیرا مزایای فراوانی برای زندگی دارد که یکی از آن‌ها امکان تحصیل رایگان است. نروژ شهرهای زیادی دارد که تقریباً همۀ آن‌ها برای تحصیل مناسب‌اند؛ اما دانشجویان ممکن است در انتخاب شهر مناسبِ خود برای زندگی مردد شوند؛ ازاین‌رو تصمیم گرفته‌ایم در این مقاله، بهترین شهرهای دانشجویی نروژ را برای علاقه‌مندان به تحصیل در نروژ معرفی کنیم. پس با ما همراه باشید.

شهر اسلو

اسلو بهترین شهر دانشجویی نروژ شناخته می‌شود؛ زیرا شهری مطلوب برای دانشجویان، به‌ویژه دانشجویان بین‌المللی است. ناگفته نماند دانشگاه‌های این شهر بسیار مشهورند و دانشجویان زیادی به‌خود جذب می‌کنند. به‌عنوان مثال، دانشگاه اسلو برترین دانشگاه و یکی از دانشگاه‌های دولتی نروژ است که باتوجه‌به کیفیت آموزشی مطلوبش، دانشجویان بین‌المللی بسیاری تمایل دارند در آن تحصیل کنند. افزون‌براین، دانشگاه یادشده قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین مؤسسۀ آموزش عالی نروژ به‌‌حساب می‌آید که سال ۱۸۱۱ تأسیس شد و امروزه‌، میزبان تقریباً ۳۰هزار نفر دانشجو و ۴،۶۰۰ نفر استاد و کارمند است. اسلو علاوه‌بر دانشگاه اسلو، مؤسسه‌های آموزشی و دانشگاه‌های دیگری نظیر مدرسۀ معماری اسلو، آکادمی موسیقی نروژ، دانشگاه نروژی علوم زیستی و بیزینس اسکول نروژی را در خود گنجانده است.

سبک زندگی در شهر اسلو نیز دانشجویان بین‌المللی فراوانی به‌خود جذب می‌کند؛ زیرا مثبت‌اندیشی و استقبال مردم این شهر از خارجیان ازجمله ویژگی‌هایی است که تأثیر فراوانی بر دانشجویان بین‌المللی می‌گذارد. همچنین، این شهر به سیستم حمل‌ونقل و مراکز تفریحی نزدیک است؛ به‌همین‌دلیل، گشت‌وگذار در شهر سخت نیست. به‌بیانِ‌بهتر‌، دانشجویان با انتخاب شهر اسلو برای تحصیل علاوه‌بر یافتن امکان تحصیل در دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزشی برتر نروژ، با  استفاده از امکانات تفریح این شهر، سختی تحصیل را برای خود می‌توانند آسان‌تر کنند.

شهر برگن

برگن با نام «شهر هفت‌کوه» شناخته می‌شود و یکی دیگر از بهترین شهرهای دانشجویی نروژ است. درست مانند اسلو، این شهر دانشگاه‌هایی مشهور و محبوب را در خود جای داده است که دانشجویان با انتخاب آن‌ها، از امکانات آموزشی و تحصیلیِ این شهر می‌توانند استفاده کنند. علاقه‌مندان به تحصیل در شهر برگن باید بدانند در این شهر، ۶۴ مدرسۀ دورۀ ابتدایی و ۳۸ مدرسۀ دورۀ متوسطه و ۱۱ مدرسۀ مختلط (شامل هر دو دورۀ ابتدایی و متوسطه) وجود دارد. مدرسۀ کلیسای جامع برگن قدیمی‌ترین مدرسۀ موجود در این شهر است که در سال ۱۱۵۳م تأسیس شد. مدرسۀ هواشناسی برگن و مدرسۀ اقتصاد برگن و دانشگاه برگن نیز از دیگر مؤسسه‌های آموزشی این شهر هستند.

دانشگاه برگن در سال ۱۹۴۶ آغاز به کار کرد و سومین مؤسسۀ آموزشی پرجمعیت نروژ شناخته می‌شود. پردیس اصلی این دانشگاه در مرکز برگن قرار دارد و خودِ دانشگاه برگن با دانشگاه بیمارستان Haukeland در زمینۀ تحقیقات پزشکی و مؤسسۀ Chr. Michelsen در زمینۀ تحقیقات مربوط به حقوق بشر همکاری می‌کند. دیگر دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های واقع در شهر برگن نروژ عبارت‌اند از: دانشگاه غربی علوم کاربردی نروژ، مدرسۀ معماری برگن، آکادمی ملی هنر برگن، آکادمی علوم دریایی برگن و مؤسسۀ تحقیقات دریایی نروژی. گفتنی است پردیس اصلی دانشگاه غربی علوم کاربردی نروژ در کرونستاد جای گرفته است.

شهر ترومسو

شهر ترومسو یکی دیگر از بهترین شهرهای دانشجویی نروژ است. دانشجویان بین‌المللی علاقه‌مند به زندگی در محیطی طبیعی و فراری از سبک زندگی کلان‌شهری بهتر است انتخاب ترومسو را در اولویت قرار دهند. شایان ذکر است بخش اعظم جغرافیای این شهر از آب و رشته‌کوه تشکیل شده؛ بنابراین، تعداد دانشگاه‌های موجود در ترومسو درمقایسه‌با دیگر شهرهای دانشجویی نروژ کمتر است. باوجوداین، همین دانشگاه‌های اندک ترومسو هم شهرت جهانی دارند.

دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزشی این شهر تروسمو بدین‌شرح‌اند: دانشگاه ترومسو، کالج دانشگاهی ترومسو، UiT (دانشگاه نروژی Arctic)، بیزینس اسکول ترومسو و کالج نروژی علوم شیلات.ناگفته نماند معماری مراکز بازرگانی شهر ترومسو در نوع خود کم‌نظیر است و مرکز‌های مذهبی و خانه‌های چوبی آنجا نیز گردشگران فراوانی به‌خود جذب می‌کند.

شهر تروندهایم

یکی دیگر از بهترین شهرهای دانشجویی نروژ تروندهایم است. حدود ۲۵درصد جمعیت این شهر را دانشجویان بین‌المللی تشکیل داده‌اند که در یکی از دانشگاه‌های تروندهایم تحصیل می‌کنند. همین امر امکان بهبود روابط و آشنایی با ملل مختلف را فراهم می‌کند‌. بهترین دانشگاه شهر ترونهایم دانشگاه علوم و فناوری نروژ (NTNU) نام دارد و یکی از دانشگاه‌های دولتی پژوهش‌‌محور این کشور محسوب می‌شود. پردیس اصلی (ساختمان اصلی) این دانشگاه در شهر تروندهایم و ساختمان‌های دیگرش در شهرهای  Gjøvikو Ålesund واقع است.

دانشگاه علوم و فناوری نروژ بزرگ‌ترین دانشگاه موجود در نروژ به‌شمار می‌آید و از تجهیزات فراوانی در زمینۀ فناوری بهره می‌برد؛ بنابراین، وجودش در شهر ترونهایم سبب می‌شود این شهر یکی از شهرهای دانشجویی مطرح نروژ باشد. دانشگاه یادشده در زمینۀ مهندسی و فناوری بسیار مشهور است؛ البته علاوه‌بر مهندسی و علوم فیزیکی و طبیعی، رشته‌های دیگری از علوم اجتماعی و هنر و رسانه گرفته تا علوم بهداشتی و آموزش و معماری و هنرهای زیبا در آن ارائه می‌شود.

شهر کریستیان‌ساند

کریستیان‌ساند یکی دیگر از بهترین شهرهای دانشجویی نروژ به‌حساب می‌آید که شهری عالی برای دانشجویان بین‌المللی است؛ زیرا علاوه‌بر بهره‌مندی از دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزشی باکیفیت همچون دانشگاه آدگر، مدرسۀ الهیات Ansgar، کالج دانشگاهی Norroff و کالج Gimlekollen NLA، برای تفریح نیز مناسب است. دانشگاه آدگر شش دانشکده دارد و درحال‌حاضر، حدوداً از سیزده‌هزار نفر دانشجو میزبانی می‌کند.

دانشگاه آدگر یکی از دانشگاه‌های نوپای بروژ به‌شمار می‌آید که در حال پیشرفت است و همواره دانشجویان خود را برای یادگیری دانش‌های موجود آماده می‌کند. روی‌هم‌رفته، زندگی در شهر کریستیان‌ساند به‌معنای لذت‌بردن از سواحل و تفریح در آخر هفته‌هاست. دانشجویان در زمان آزاد خود ورزش‌ها و فعالیت‌هایی مانند شنا و اسکی و ماهی‌گیری می‌توانند انجام دهند و تا حد زیادی از استرس و نگرانی‌شان بکاهند.

منبع:

https://www.edarabia.com/best-student-cities-norway/