دانشجویان بین‌المللی علاقه‌مند به تحصیل در کانادا یا دانشگاه‌های انگلیسی‌زبان در کشورهای دیگر به زبان انگلیسی باید مسلط باشند و مدرکی برای اثبات میزان تسلطشان به این زبان به دانشگاه‌ها و سفارت‌ها ارائه کنند. آزمون تافل (TOEFL) یکی از آزمون‌های معتبر و محبوب در این زمینه به‌شمار می‌رود. این آزمون به سه شکل برگه‌ای (pBT) و رایانه‌ای (cBT) و اینترنتی (iBT) برگزار می‌شود و آزمون تافل اینترنتی رایج‌ترین و مهم‌ترین شیوۀ برگزاری آن است. آماده شدن برای آزمون تافل درست مانند آزمون‌های مهم دیگر کار ساده‌ای نیست؛ اما با استفاده از چند راهکار، از میزان اضطرابتان در روز آزمون می‌توانید بکاهید. در این مطلب، به روش‌های آمادگی برای آزمون تافل اشاره خواهیم کرد.

یادداشت‌برداری کنید

حین آزمون تافل، تنها یک‌بار به کلیپ‌های صوتی می‌توانید گوش و پس‌ازآن به پرسش‌های مرتبط به کلیپ باید پاسخ دهید یا درباره‌اش صحبت کنید یا مطلبی مرتبط با آن بنویسید. ازآنجاکه برای بار دوم به کلیپ صوتی نمی‌توانید گوش دهید، بهتر است در زمان آمادگی برای آزمون تافل، در یادداشت‌برداری مهارت پیدا کنید. برای این منظور، به کلیپ‌های صوتی مختلف با مدت و سطح دشواری‌های متفاوت گوش دهید و از آن‌ها یادداشت‌برداری کنید. سپس، دوباره به کلیپ‌ها گوش دهید تا ببینید یادداشت‌هایتان چقدر دقیق بوده است. هدف شما این است که یاد بگیرید در لحظۀ آزمون یادداشت‌برداری کنید و نکته‌های مهم صحبت‌های گوینده را از دست ندهید.

آزمون آزمایشی دهید

آزمون آزمایشی دهید

وقتی برای آزمون تافل آماده می‌شوید، معمولاً نمرۀ هدفی در نظر گرفته‌اید؛ پس فقط با انجام آزمون‌های آزمایشی به نمرۀ مدنظرتان می‌توانید نزدیک شوید. آزمون‌های آزمایشی شما را در موقعیت آزمون اصلی قرار می‌دهند و با محیط واقعی آزمون و شکل کلی پرسش‌ها و ساختار آن آشنا می‌کنند. پس از انجام آزمون‌های آزمایشی و تمرینی، اشتباهاتتان را پیدا و بررسی کنید. پیدا‌کردن اشتباه‌ها باعث می‌شود که در آینده کمتر آن‌ها را تکرار کنید. ناگفته نماند ضعف‌هایتان در نمرۀ نهایی آزمون می‌تواند تأثیرگذار باشد؛ بنابراین، مهم است که ضعف‌های بزرگتان را بشناسید و برای رفعشان تلاش کنید.

هر روز مطالعه کنید و به کلیپ‌های صوتی گوش دهید

حتی افراد انگلیسی‌زبان هم برای گسترش دایرۀ واژگانشان مطالعه می‌کنند. هرچه بیشتر و وسیع‌تر مطالعه کنید، با واژگان و مفاهیم بیشتری آشنا خواهید شد و هرچه دقیق‌تر بخوانید، مهارت‌های خواندن و درک مفاهیمتان را بیشتر تقویت می‌کنید؛ پس، مطالعۀ وسیع و دقیق در زمینه‌های مختلف را در برنامۀ آمادگی برای آزمون تافل قرار دهید.

همچنین با گوش‌دادن به اخبار و پادکست‌ها و رادیوهای آنلاین انگلیسی، مهارت‌های شنیداری و گفتاری‌تان را می‌توانید تقویت کنید. گوش‌دادن به کلیپ‌های صوتی و پادکست‌ها از تماشای ویدئوها دشوارتر است؛ زیرا نشانه‌های تصویری برای درک بهتر مطلب در آن وجود ندارد. گوش‌دادن به طرز صحبت افراد انگلیسی‌زبان با سرعت عادی، مهارتتان در بخش شنیداری و درک مفاهیم تقویت می‌کند. همچنین با تکرار جمله‌های گوینده‌ها، با تلفظ صحیح واژه‌ها‌ می‌توانید آشنا شوید و مهارت‌های گفتاری‌تان را تقویت کنید.

با ساختار آزمون آشنا شوید

با ساختار آزمون آشنا شوید

کی از راه‌های آمادگی برای آزمون تافل یا هر آزمون دیگر، آشنایی با ساختار آزمون است. درواقع، باید بدانید که در روز آزمون دقیقاً با چه نوع پرسش‌هایی مواجه خواهید شد و چقدر برای پاسخ به آن‌ها فرصت خواهید داشت. برگزاری آزمون تافل در‌حدود چهار ساعت طول می‌کشد و در آن چهار مهارت گفتاری، شنیداری، خواندن و نوشتن شما در زبان انگلیسی سنجیده می‌شود.

پیش از شرکت در آزمون، ببینید ارزیابی این چهار مهارت چگونه است و سنجش هرکدام از آن‌ها چقدر طول می‌کشد و برای آماده‌شدن در هر مهارت چه کارهایی باید انجام دهید. وبگاه‌ها و اطلاعات آنلاین زیادی وجود دارد که هر بخش را جداگانه تحلیل و بررسی و مدت سنجش هر مهارت را مشخص کرده‌اند. بهتر است تاحدممکن دربارۀ جزئیات ساختار آزمون اطلاعات جمع‌آوری کنید و این اطلاعات را به‌یاد بسپارید.

مهارت تایپ‌کردن را یاد بگیرید

برای پاسخ‌دادن به پرسش‌های بخش نوشتاری یا رایتینگ (Writing) آزمون تافل، با تایپ‌کردن با صفحه‌کلیدهای QWERTY باید آشنا باشید و در آن مهارت پیدا کنید. اگر تمام زمان آزمون را به یاد‌گرفتن تایپ بگذرانید، زمان زیادی برای نوشتن مقاله‌ای مؤثر و مناسب نخواهید داشت. شاید این مهارت کمی پیش‌پاافتاده و ساده به‌نظر برسد؛ اما بسیاری از افراد در زمان آمادگی برای آزمون، آن را فراموش می‌کنند. بنابراین پیش از روز آزمون، بهتر است تایپ‌کردن سریع با صفحه‌کلیدهای QWERTY را تمرین کنید. گفتنی است ابزارهای آنلاین زیادی برای یادگیری این مهارت وجود دارند که به شما می‌توانند کمک کنند.



منابع: