شهر کملوپس در جنوب استان بریتیش کلمبیا قرار دارد و در سال ۲۰۱۹، جمعیتش بیش از صدهزار نفر تخمین زده شده است. تأسیس این شهر به دهۀ ۱۸۶۰ و زمان جست‌وجو برای طلا باز می‌گردد. هم‌اکنون کملوپس به‌عنوان «پایتخت مسابقۀ کانادا» شناخته می‌شود؛ چراکه سالانه بیش از صد مسابقه در سطح بین‌المللی در آنجا برگزار می‌شود. اقتصاد این شهر بیشتر مبتنی‌بر گردشگری و آموزش و استخراج منابع طبیعی است. ناگفته نماند دانشگاه تامسون ریورز نیز در این شهر واقع است. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، دربارۀ آب‌وهوا و هزینۀ زندگی در شهر کملوپس و دانشگاه تامسون ریورز بیشتر صحبت خواهیم کرد.

آب‌وهوای شهر کملوپس

شهر کملوپس تابستان‌هایی گرم و خشک و زمستان‌هایی بسیار سرد و برفی دارد. دمای هوا در طول سال بین منفی ۷ تا ۲۹ درجۀ سانتی‌گراد متغیر است. حداکثر و حداقل دمای هوا در ماه آگوست به‌ترتیب به ۲۹ و ۱۴ درجۀ سانتی‌گراد و حداکثر و حداقل دمای هوا در ماه ژانویه نیز به‌ترتیب به ۲- و ۷- درجۀ سانتی‌گراد می‌رسد. گفتنی است حدود هشت ماه از سال، هوای این شهر ابری است و در تمام طول این مدت، ساکنان شهر شاهد بارندگی هستند. افزون‌براین، چهار ماه از سال برف می‌بارد و تقریباً در تمام طول سال، بادهایی با میانگین سرعت شش کیلومتر‌برساعت در شهر می‌وزند.

دانشگاه تامسون ریورز

دانشگاه تامسون ریورز سال ۱۹۷۰ در شهر کملوپس شروع به کار کرد و هم‌اکنون بیش از بیست‌هزار نفر دانشجو در دویست دورۀ حضوری و آنلاین آن مشغول تحصیل هستند. سالانه درحدود یک‌میلیون دلار بودجۀ پژوهشی به استادان و دانشجویان دانشگاه تامسون ریورز تعلق می‌گیرد و بیش از دو‌و‌نیم‌میلیون دلار در قالب اسکالرشیپ و بورسیه به دانشجویان این دانشگاه اعطا می‌شود. نُه دانشکده و مدرسۀ دانشگاه تامسون ریورز عبارت‌اند از: دانشکدۀ آشپزی و گردشگری، دانشکدۀ هنر، مدرسۀ کسب‌و‌کار و اقتصاد، دانشکدۀ آموزش و مددکاری، دانشکدۀ حقوق، مدرسۀ پرستاری، دانشکدۀ علوم، دانشکدۀ رشد دانشجو و مدرسۀ تجارت و فناوری. برخی از رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی دانشگاه تامسون ریورز نیز از‌این‌قرارند: حسابداری، هنر، مدیریت، شیمی، مهندسی نرم‌افزار، علوم کامپیوتر، اقتصاد، زبان انگلیسی، زیست‌شناسی، تاریخ، روزنامه‌نگاری، حقوق، پرستاری، فلسفه، فیزیک و مدیریت گردشگری. شایان ذکر است متوسط شهریۀ تحصیل در این دانشگاه برای دانشجویان بین‌المللی حدوداً نوزده‌هزار دلار کانادا در سال است.

دانشگاه تامسون ریورز

هزینۀ زندگی در شهر کملوپس

هزینۀ زندگی در شهر کملوپس برای هر نفر بدون درنظرگرفتن اجاره‌بهای مسکن، حدود ۱،۱۰۰ دلار کانادا در ماه است. اجارۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر ۱،۲۰۰ دلار کانادا و هزینۀ اجارۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۱،۰۰۰ دلار کانادا در ماه برآورد می‌شود. اجاره‌بهای ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۲،۲۰۰ دلار کانادا و اجاره‌بهای ماهانۀ آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر ۱،۸۰۰ دلار کاناداست. ناگفته نماند بهای قبوض ماهانه (آب و برق و پسماند) و گرمایش و سرمایش برای واحد ۸۵متری ۱۵۰ دلار کانادا و هزینۀ اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه ۸۱ دلار کانادا در ماه است. هزینۀ خرید غذا برای دو نفر از رستورانی ارزان‌قیمت ۲۰ دلار کانادا و از رستورانی نسبتاً گران‌قیمت به‌همراه پیش‌غذا و دسر ۷۷ دلار کاناداست. افزون‌براین، برای خرید غذا از رستوران‌های زنجیره‌ای، مانند مک‌دونالد ۱۰  دلار کانادا باید پرداخت کرد. اگر تمایل داشته باشید در منزل غذا بپزید‌، قیمت برخی از اقلام غذایی ازاین‌قرار است: یک لیتر شیر ۳ دلار، دوازده عدد تخم‌مرغ ۴ دلار، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۱۵ دلار، یک کیلوگرم گوشت ۱۴ دلار، یک کیلوگرم موز ۱.۵ دلار، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۵ دلار، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۲ دلار و یک کیلوگرم پیاز ۳ دلار.

منبع: