بیوتکنولوژی به فناوری‌ای گفته می‌شود که با استفاده از سیستم‌های بیولوژیکی یا موجودات زنده یا قسمت‌هایی از آن، محصولات مختلفی تولید می‌کند. بیوتکنولوژی در عرصه‌های گوناگون باعث تولید محصولات و صنایع جدید شده است؛ ازجمله بیوتکنولوژی پزشکی و بیوتکنولوژی کشاورزی و بیوتکنولوژی صنعتی‌. پیش‌تر دربارۀ رشته بیوتکنولوژی در کانادا صحبت کرده‌ایم، حال در این مقاله، اطلاعاتی دربارۀ تحصیل در کانادا در رشته بیوتکنولوژی پزشکی بیان خواهیم کرد ، پس اگر قصد مهاجرت تحصیلی به کانادا دارید با ما همراه باشید.

بیوتکنولوژی پزشکی (MDBT) شاخه‌ای از پزشکی است که از سلول‌های زنده و موادسلولی برای تحقیق بهره می‌برد و سپس محصولات دارویی و تشخیصی تولید و به درمان و پیشگیری از بیماری‌های انسان کمک می‌کند. رشته بیوتکنولوژی پزشکی تحقیق و توسعۀ فناوری به‌کاررفته در صنایع پزشکی و کشاورزی و دارویی را شامل می‌شود. بیشتر متخصصان بیوتکنولوژی پزشکی در محیط‌های دانشگاهی یا صنعتی کار می‌کنند. در آزمایشگاه‌های دانشگاهی، آنان آزمایش‌هایی به‌عنوان بخشی از مطالعات تحقیقات پزشکی انجام می‌دهند. افزون‌براین، متخصصان بیوتکنولوژی صنعتی به تولید داروها و واکسن ها مشغول‌اند. رشته بیوتکنولوژی پزشکی به تولید و عرضۀ آفت‌کش‌های میکروبی و محصولات مقاوم در‌برابر حشرات و روش‌های پاک‌سازی محیط‌زیست کمک می‌کند. از واکسن ابولا گرفته تا نقشه‌برداری از دی‌اِن‌اِی انسان و تغییر صنعت کشاورزی، بیوتکنولوژی پزشکی پیشرفت‌های چشمگیری و به میلیون‌ها نفر کمک کرده است. برخی از کاربردهای جدید فناوری بیولوژیکی، کار در آزمایش‌های ژنتیکی و درمان‌های دارویی و رشد بافت مصنوعی است.

تحصیل رشتۀ بیوتکنولوژی پزشکی در کانادا

تحصیل رشتۀ بیوتکنولوژی پزشکی در کانادا

در‌حال‌حاضر، امکان تحصیل رشته بیوتکنولوژی پزشکی در کانادا در مقطع کارشناسی ارشد فراهم است. طول مدت تحصیل این رشته در مقطع یادشده در دانشگاه‌های مختلف و هزینۀ سالانۀ تحصیل بسته ‌به دانشگاه‌ مدنظر متقاضیان متغیر است.

دانشگاه‌ها و کالج‌های برتر

درادامۀ مقاله، با دانشگاه‌های ارائه‌دهندۀ رشته بیوتکنولوژی پزشکی بیشتر آشنا خواهیم شد.

دانشگاه ویندزور

دانشگاه دولتی ویندزور (University of Windsor) سال ۱۸۵۷ در شهر ویندزور تأسیس شد. طبق جدیدترین رده‌بندی وبگاه وبومتریک، دانشگاه دولتی ویندزور بیست‌وششمین دانشگاه برتر کانادا و ششصدوهشتمین دانشگاه معتبر دنیا محسوب می‌شود. رشته بیوتکنولوژی پزشکی فقط در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه ویندزور ارائه می‌شود و مدت تحصیل هجده ‌ماه و تمام‌وقت است و همۀ دروس به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. مدارک عمومی موردنیاز برای تحصیل رشته بیوتکنولوژی پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه ویندزور عبارت‌اند از: ۱. مدرک کارشناسی در یکی از رشته‌های شیمی یا بیوشیمی یا زیست‌شناسی با معدل حداقل ۷۰درصد؛ ۲. ارائۀ ریزنمر‌ه‌های مقطع کارشناسی؛ ۳. دو توصیه‌نامه از استادان؛ ۴. رزومه و انگیزه‌نامه؛ ۵. ارائۀ مدرک زبان انگلیسی معتبر (حداقل نمرۀ ۶.۵ برای آیلتس و ۸۳ برای تافل و ۱۲۰ برای دولینگو)؛ ۶. قبولی در مصاحبه. شهریۀ تحصیل رشته بیوتکنولوژی پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه ویندزور به ۲۱هزاردلار کانادا در سال می‌رسد.

دانشگاه کلگری

دانشگاه دولتی کلگری (University of Ontario Institute of Technology) سال ۱۹۶۶ در شهر کلگری بنیان نهاده شد. براساس تازه‌ترین رده‌بندی وبگاه وبومتریک، دانشگاه دولتی کلگری در رتبۀ ششم دانشگاه‌های برتر کانادا و نودونهم دانشگاه‌های مطرح جهان قرار گرفته است. تحصیل رشته بیوتکنولوژی پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه کلگری یک‌ساله و تمام‌وقت است. مدارک عمومی موردنیاز برای تحصیل این رشته در مقطع مذکور ازاین‌قرارند: ۱. مدرک کارشناسی زیست‌شناسی معتبر با حداقل معدل ۳.۳۰‌؛ ۲. ارائۀ مدرک زبان انگلیسی معتبر (حداقل نمرۀ ۷.۵ برای آیلتس و ۱۰۵ برای تافل اینترنتی و ۱۳۵ برای دولینگو). ناگفته نماند متقاضیان در دورۀ کارشناسی خود واحدهایی در زمینه‌های ژنتیک، ژنتیک انسانی، زیست‌شناسی سلولی و مولکولی و بیوشیمی و دو دوره از دوره‌های تخصصی میکروب‌شناسی، ایمونولوژی، داروشناسی و فیزیولوژی را باید گذرانده باشند. قبولی در رشته بیوتکنولوژی پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه کلگری بسیار رقابتی است و شهریۀ سالانۀ تحصیل این رشته در دانشگاه یادشده حدوداً ۹هزاردلار کانادا تخمین زده می‌شود.

منابع: