شهر برگن در کشور نروژ یکی از شهرهای نام‌آشنا و نسبتاً بزرگ این کشور است که در بخش ساحل غربی آن دارد. این شهر به‌دلایل متعددی نظیر زیبایی و کیفیت آموزشی در نروژ و کل جهان مشهور است. مساحت این شهر ۴۴۵.۴ کیلومترمربع و جمعیتش حدود ۲۱۴هزار نفر است. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به زندگی یا تحصیل در شهر برگن در کشور نروژ، اطلاعات بیشتری دربارۀ این شهر بیان خواهیم کرد.

کیفیت زندگی در شهر برگن در کشور نروژ

همان‌طورکه در صفحۀ تحصیل در نروژ اشاره کردیم، کشورهای اسکاندیناوی، نظیر نروژ و بیشتر شهرهای آن‌ها از کیفیت مطلوبی برای زندگی بهره می‌برند. در‌ادامه، با جزئیات بیشتری دربارۀ کیفیت زندگی در برگن آشنا خواهیم شد.

  • شاخص قدرت خرید مردم: متوسط
  • شاخص امنیت: بالا
  • شاخص مراقبت‌های درمانی: بالا
  • شاخص هزینۀ زندگی: بالا
  • شاخص وضعیت اقلیمی: بسیار بالا
  • شاخص آلودگی هوا: پایین

به‌طورکلی، کیفیت زندگی در شهر برگن در نروژ بسیار مطلوب است؛ البته هزینه‌های زندگی در آن مانند سایر شهرهای نروژ، گران و داشتن زندگی راحت در آن مستلزم یافتن شغلی با درآمد مناسب است.

شهرهای نزدیک نروژی

یکی از راه‌های شناخت بهتر هر شهری، آشنایی با شهرهای نزدیک آن است. در‌ادامه، دو شهر نزدیک به شهر برگن در نروژ و فاصلۀ آن‌ها تا این شهر را مشاهده می‌کنیم:

  • شهر هوگسوند: ۲۱۵.۴۳ کیلومتر
  • شهر استاوانگر: ۲۸۵.۷۹ کیلومتر

وضعیت آب‌وهوایی شهر برگن در کشور نروژ

شهر برگن در کشور نروژ تابستان‌های خنک به‌همراه آسمان ابری و زمستان‌های طولانی و بسیار سرد به‌همراه باد و ابرهای تیره و باران‌زا دارد. دمای هوای این شهر در طول سال از منفی ۲ تا ۱۸ درجۀ سانتی‌گراد متغیر است و دمای کمتر از منفی ۹ و بیشتر از ۲۳ درجۀ سانتی‌گراد در آنجا به‌ندرت دیده می‌شود. فصل گرم سال در شهر برگن در کشور نروژ از ۲ژوئن آغاز می‌شود و تا ۸سپتامبر با متوسط دمای ۱۵ درجۀ سانتی‌گراد در روز ادامه می‌یابد. شایان ذکر است که گرم‌ترین روز سال در برگن ۳آگوست با حداکثر و حداقل دمای ۱۸ و ۱۱ درجۀ سانتی‌گراد است. فصل سرد سال در شهر برگن در کشور نروژ نیز از ۱۷نوامبر تا ۲۳مارس با متوسط دمای ۶ درجۀ سانتی‌گراد است. ناگفته نماند سردترین روز سال در این شهر ۸فوریه است که حداقل و حداکثر دما به منفی ۲ و ۳ درجۀ سانتی‌گراد می‌رسد. گردشگران نیز بهترین زمان سال برای سفر به شهر برگن را از اوایل جولای تا اواسط آگوست می‌دانند.

تحصیل در شهر برگن در کشور نروژ

علاقه‌مندان به تحصیل در شهر برگن باید بدانند در این شهر ۶۴ مدرسۀ ابتدایی و ۳۸ مدرسۀ دورۀ متوسطه و ۱۱ مدرسۀ مختلط (شامل هر دو دورۀ ابتدایی و متوسطه) است. مدرسۀ کلیسای جامع برگن قدیمی‌ترین مدرسۀ موجود در این شهر است که در سال ۱۱۵۳م تأسیس شد. مدرسۀ هواشناسی برگن و مدرسۀ اقتصاد برگن و دانشگاه برگن نیز از دیگر مؤسسه‌های آموزشی این شهر هستند. دانشگاه برگن در سال ۱۹۴۶ آغاز به کار کرد و به‌عنوان سومین مؤسسۀ آموزشی پرجمعیت نروژ شناخته می‌شود. پردیس اصلی این دانشگاه در مرکز برگن قرار دارد و خودِ دانشگاه برگن با دانشگاه بیمارستان Haukeland در زمینۀ تحقیقات پزشکی و مؤسسۀ Chr. Michelsen در زمینۀ تحقیقات مربوط به حقوق بشر همکاری می‌کند. دیگر دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های واقع در شهر برگن در کشور نروژ عبارت‌اند از: دانشگاه غربی علوم کاربردی نروژ، مدرسۀ معماری برگن، آکادمی ملی هنر برگن، آکادمی علوم دریایی برگن و مؤسسۀ تحقیقات دریایی نروژی. گفتنی است پردیس اصلی دانشگاه غربی علوم کاربردی نروژ در کرونستاد جای گرفته است.

هزینه‌های زندگی در شهر برگن در کشور نروژ

هزینه‌ها باتوجه‌به سبک زندگی، از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ اما به‌طورمتوسط هزینۀ زندگی در برگن در کشور نروژ برای یک نفر صرف نظر از اجارۀ ماهانۀ مسکن، حدود ۱۰،۷۹۱ کرون است. درادامۀ مقاله، برخی از هزینه‌های مهم زندگی در شهر برگن در نروژ نظیر موادغذایی و رستوران، هزینۀ حمل‌ونقل، هزینۀ مسکن، هزینۀ قبوض و اینترنت و سایر هزینه‌ها را شرح خواهیم داد.

هزینۀ موادغذایی و رستوران

هزینۀ مربوط به رستوران و موادغذایی، ازجمله هزینه‌های مهم زندگی در هر شهر است. قیمت خرید غذا در رستورانی ارزان‌قیمت در برگن ۱۸۰ کرون و در رستورانی نسبتاً گران‌قیمت ۸۰۰ کرون برای دو نفر است. برای تهیۀ موادغذایی پرمصرفی نظیر شیر (یک لیتر)، نان سفید (یک قرص)، برنج سفید (یک کیلوگرم)، تخم‌مرغ (دوازده عدد)، پنیر محلی (یک کیلوگرم)، فیلۀ مرغ (یک کیلوگرم) و گوشت گاو (یک کیلوگرم) به‌ترتیب ۱۸.۳۵، ۲۲.۲۲، ۲۳.۰۷، ۳۸.۹۱، ۱۰۳.۶۴، ۱۰۳.۰۴ و ۲۶۴.۸۹ کرون باید پرداخت کرد. هزینۀ خرید هر کیلوگرم از میو‌ه‌هایی مانند سیب و موز و پرتقال نیز به‌ترتیب ۳۱.۴۳ و ۲۳.۸۹ و ۲۷.۲۵ کرون و نیز هر کیلوگرم از صیفی‌جاتی همچون گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی و پیاز به‌ترتیب ۳۶.۳۶ و ۲۱.۱۴ و ۱۹.۴۱ کرون است.

هزینۀ حمل‌ونقل

قیمت بلیت یک‌طرفه و یک‌ماهۀ حمل‌ونقل داخلی در برگن به‌ترتیب ۳۹ و ۸۰۰ کرون برآورد می‌شود. افرادی که از تاکسی برای رفت‌وآمد استفاده می‌کنند، باید بدانند کرایۀ تاکسی ۱۲ کرون به‌ازای هر کیلومتر و مبلغ ورودی تاکسی ۹۰ کرون است. ناگفته نماند برای خرید هر لیتر بنزین در شهر برگن در کشور نروژ ۱۶.۰۸ کرون باید پرداخت کرد.

هزینۀ مسکن

در میان هزینه‌های زندگی، هزینۀ مسکن را می‌توان مهم‌ترین هزینه دانست که بسته به محل زندگی و متراژ آپارتمان، متغیر است. برای مثال، اجاره‌بهای آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر برگن در کشور نروژ برابر ۹،۹۳۷.۴۶ کرون و اجاره‌بهای آپارتمانی مشابه خارج از مرکز شهر برابر ۷،۶۳۶.۳۶ کرون در ماه است. همچنین، اجارۀ ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر و خارج از مرکز شهر به‌ترتیب ۱۶،۳۰۱.۹۳ و ۱۲،۸۲۳.۵۳ کرون برآورد می‌شود. شایان ذکر است قیمت خرید هر مترمربع آپارتمان در مرکز و خارج از مرکز شهر به‌ترتیب درحدود ۵۷هزار کرون و ۴۰هزار کرون است.

هزینۀ قبوض و اینترنت

هزینۀ قبوض نیز باتوجه‌به سبک زندگی فرد و متراژ آپارتمان، متفاوت است. به‌عنوان نمونه، هزینۀ قبوض مربوط به آب و برق و سیستم گرمایشی و سرمایشی برای آپارتمان ۸۵متری در برگن حدود ۱،۶۵۳ کرون و هزینۀ اینترنت با سرعت شصت مگابیت‌برثانیۀ نامحدود ۴۷۱.۸۱ کرون در ماه است.

هزینۀ مدرسۀ کودکان

هزینۀ پیش‌دبستانی یا مهدکودک در شهر برگن در کشور نروژ با درنظرگرفتن یک روز کامل خصوصی، ۳،۱۳۹.۵۰ کرون در ماه برای هر کودک است. گفتنی است هزینۀ سالانۀ مدرسۀ بین‌المللی ۴۳،۰۵۷.۵۰ کرون برای هر کودک برآورد می‌شود.

سایر هزینه‌ها

درکنار هزینه‌های زندگی گفته‌شده، هزینه‌های دیگری همچون لباس و ورزش و تفریح نیز برای برخی افراد اهمیت دارد. درادامه، وضعیت این هزینه‌ها را در شهر برگن باهم مرور خواهیم کرد.

هزینۀ لباس

قیمت خرید شلوار جین (با برند Levis 501 یا برندی مشابه) و لباس تابستانی (با برند Zara، H&M و...) از فروشگاه زنجیره‌ای به‌ترتیب ۸۶۹.۳۳ و ۳۵۶.۶۰ کرون برآورد می‌شود. همچنین، قیمت متوسط یک جفت کتانی ورزشی و یک جفت کفش چرمی رسمی مردانه به‌ترتیب برابر ۱،۰۵۸.۵۵ و ۱،۳۹۴.۳۶ کرون است.

هزینۀ ورزش و تفریح

شهریۀ باشگاه ورزشی در برگن برای هر فرد بزرگ‌سال ۴۳۶.۰۷ کرون در ماه و هزینۀ اجارۀ زمین تنیس در آخر هفته به‌ازای هر ساعت ۳۰۲.۷۰ کرون تخمین زده می‌شود. علاوه‌براین، هزینۀ تفریحاتی نظیر رفتن به سینما ۱۴۰ کرون به‌ازای هر بلیت است.

منابع:

https://en.wikipedia.org/wiki/Bergen#Education

https://weatherspark.com/y/۵۲۸۴۹/Average-Weather-in-Bergen-Norway-Year-Round

https://www.numbeo.com/cost-of-living/in/Bergen#:~:text=Summary%۲۰about%۲۰cost%۲۰of%۲۰living,higher%۲۰than%۲۰in%۲۰New%۲۰