شهر میسیساگا در کنارۀ دریاچۀ انتاریو در استان انتاریو واقع شده و از شرق با شهر تورنتو هم‌مرز است. در سرشماری سال ۲۰۱۶، جمعیت این شهر بیش از هفتصدهزار نفر اعلام شد که ازنظر جمعیت، آن را در مقام ششم کانادا و سوم استان انتاریو قرار می‌دهد. اساسی‌ترین دلیل رشد شهر میسیساگا نزدیکی‌اش به تورنتوست. در نیمۀ دوم قرن بیستم، جمعیت بسیاری جذب این شهر شدند که به تشکیل قطب کسب‌وکار منجر شد. این شهر میزبان فرودگاه بین‌المللی پیرسون، بزرگ‌ترین فرودگاه کاناداست و در آن، دفتر مرکزی بسیاری از شرکت‌های کانادایی و بین‌المللی نیز قرار دارد. در مقالۀ حاضر، شرایط زندگی و تحصیل در شهر میسیساگا را برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا شرح خواهیم داد.

آب‌وهوای شهر میسیساگا

شهر میسیساگا تابستان‌های گرم و زمستان‌های یخ‌بندان و بادخیز دارد و در تمام طول سال هوا نیمه‌ابری است. میانگین دمای هوای این شهر در طول سال بین منفی ۸ تا ۲۶ درجۀ سانتی‌گراد است. بیشینه و کمینۀ دمای هوا در جولای به‌ترتیب به ۲۶ و ۱۸ درجۀ سانتی‌گراد و در ژانویه به‌ترتیب به منفی ۲ و منفی ۸ درجۀ سانتی‌گراد می‌رسد. ناگفته نماند حدود هشت ماه از سال در این شهر بارندگی است و احتمال بارش باران در تمام طول سال وجود دارد. افزون‌براین، حدود شش ماه از سال در این شهر باد با میانگین سرعت حدود ۱۸ کیلومتر‌بر‌ساعت می‌وزد.

مؤسسه‌های آموزشی شهر میسیساگا

این شهر میزبان یکی از سه پردیس دانشگاه تورنتو و کالج شریدان است. در‌ادامه، با این دو موسسۀ آموزشی بیشتر آشنا خواهیم شد.

پردیس میسیساگا دانشگاه تورنتو

پردیس میسیساگا دانشگاه تورنتو

این پردیس در سال ۱۹۶۷ تأسیس شد و هم‌اکنون، میزبان بیش از شانزده‌هزار نفر دانشجو در تمامی مقاطع تحصیلی در پانزده دپارتمان است. برخی از رشته‌های ارائه‌شده در این پردیس از‌‌این‌قرارند: علوم نجوم، شیمی، علوم محیط‌زیست، جغرافیا، زمین‌شناسی، فیزیک، حسابداری، بازاریابی، امورمالی، مدیریت شرکت‌های دیجیتال، علوم کامپیوتر، علوم ریاضی، آمار، زیست‌شناسی پزشکی قانونی، شیمی پزشکی قانونی، روان‌شناسی پزشکی قانونی، تاریخ هنر، زبان انگلیسی، زبان‌شناسی، فلسفه، مطالعات زنان، زیست‌شناسی مولکولی، زیست‌فناوری، زیست‌شناسی، مدیریت منابع انسانی، مدیریت کسب‌وکار، نوروساینس، روان‌شناسی، جرم‌شناسی، اقتصاد، ارتباطات بین‌الملل، علوم سیاسی، جامعه‌شناسی و تئاتر.

متوسط شهریۀ تحصیل در دانشگاه تورنتو بین ۵۷ تا ۶۴هزار دلار کانادا در سال است. پردیس میسیساگا تورنتو با‌توجه‌به معدل دانشجویان به آن‌ها اسکالرشیپ ورودی اعطا می‌کند؛ مثلاً دانشجویان شایسته با معدل بین ۹۰ تا ۹۲درصد مبلغ دوهزار دلار کانادا و با معدل بین ۹۲ تا ۹۵درصد مبلغ سه‌هزار دلار کانادا و با معدل بیشتر از ۹۵درصد حداکثر دوازده‌هزار دلار کانادا اسکالرشیپ ورودی دریافت می‌کنند.

پردیس میسیساگا کالج شریدان

کالج شریدان در سال ۱۹۶۷ در شهر برمپتون استان انتاریو شروع به کار کرد و درحال‌حاضر، میزبان نزدیک به ۲۴هزار نفر دانشجو در سه پردیس و پنج دانشکده است. دانشکده‌ها و مدرسه‌های این کالج عبارت‌اند از: دانشکدۀ علوم کاربردی و فناوری، دانشکدۀ هنر و طراحی، دانشکدۀ سلامت، دانشکدۀ علوم انسانی و مدرسۀ کسب‌وکار. در این مؤسسۀ آموزشی، رشته‌های متنوعی در مقطع کارشناسی ارائه می‌شود؛ ازجمله حسابداری، انیمیشن، سرامیک، علوم کامپیوتر، نوشتن خلاق، طراحی تجربی، فیلم و تلویزیون، مدیریت مالی، طراحی مبلمان، طراحی بازی، طراحی صنعتی، طراحی داخلی، مدیریت منابع انسانی، مدیریت بازاریابی، مدیریت زنجیرۀ تأمین، عکاسی و تصویرسازی. شهریۀ سالانۀ تحصیل در رشته‌های کارشناسی درحدود ۱۵هزار دلار کانادا برآورد می‌شود و دانشجویان با کسب معدل عالی در طول تحصیل، برای دریافت اسکالرشیپی ۱۵۰۰دلاری می‌توانند نامزد شوند.

هزینه زندگی در شهر میسیساگا

هزینه زندگی در شهر میسیساگا

هزینۀ زندگی در شهر میسیساگا برای هر نفر صرف‌نظر از اجاره‌بهای مسکن، حدود ۱،۱۷۵ دلار کانادا در ماه است. اجارۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر به ۱،۹۰۰ دلار کانادا و اجاره‌بهای آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر به ۱،۶۰۰ دلار کانادا در ماه می‌رسد. افزون‌براین، اجاره‌بهای ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۲،۸۵۰ دلار کانادا و اجاره‌بهای ماهانۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۲،۴۰۰ دلار کانادا تخمین زده می‌شود. متوسط هزینۀ قبوض و خدمات شهری همچون آب، برق، سیستم گرمایش و سرمایش و حمل پسماند برای آپارتمان هشتادمتری ۲۰۸ دلار کانادا و هزینۀ اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه حدود ۶۲ دلار کانادا در ماه است. بلیت تک‌سفره و یک‌ماهۀ وسایل حمل‌ونقل عمومی نیز به‌ترتیب ۳.۷۵ و ۱۳۵ دلار کانادا قیمت دارد.

برای خرید غذا برای یک نفر از رستورانی ارزان‌قیمت تقریباً ۱۵ دلار کانادا و برای دو نفر از رستورانی نسبتاً گران‌قیمت‌تر درحدود ۷۶دلار کانادا باید بپردازید. اگر بخواهید در خانه غذا بپزید، قیمت برخی از اقلام غذایی بدین‌شرح است: یک لیتر شیر ۲ دلار، دوازده عدد تخم‌مرغ ۳ دلار، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۱۳ دلار، یک کیلوگرم گوشت ۱۷ دلار، یک کیلوگرم موز ۲ دلار، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۴ دلار، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۳ دلار و یک کیلوگرم پیاز ۲ دلار.

منبع: