مهاجرت تحصیلی مسیر تجربه‌های زیادی برایتان باز می‌کند و امکان می‌دهد هم‌زمان با ادامه‌تحصیل و تلاش برای یافتن شغل مناسب، مکان‌های زیادی در دنیا را ببینید. بسیاری از دانشجویان به تحصیل خارج از کشور علاقه‌مندند؛ چراکه با مهاجرت تحصیلی، فرصت‌های شغلی بهتری می‌توانند بیابند و مهارت‌های زبانشان را تقویت و به کشورهای مختلف دنیا سفر کنند. افراد با‌توجه‌به وضعیت زندگی و معیارهایشان، کشوری را برای ادامه‌تحصیل باید انتخاب کنند. معیارهای زیادی مانند امکان سفر، اقامت، میزان شهریه و هزینه‌های زندگی در انتخاب بهترین کشور برای تحصیل تأثیر می‌گذارند. در این مطلب، هفت نکته به‌منظور انتخاب بهترین کشور برای تحصیل را شرح می‌دهیم تا راحت‌تر برای آینده‌تان بتوانید تصمیم بگیرید.

معیارهای مهم در انتخاب بهترین کشور برای تحصیل

اگر قصد دارید برای ادامه‌تحصیل به کشوری دیگر مهاجرت کنید، از این هفت معیار در انتخاب بهترین کشور برای تحصیل می‌توانید کمک بگیرید.

هزینه‌ها و امور مالی

وام‌های تحصیلی به دانشجویان برای تحصیل در دانشگاه‌های خارجی کمک بسیار زیادی می‌کند؛ هرچند ممکن است بازپرداختشان کمی آزاردهنده باشد. زمانی‌که به‌دنبال دانشگاه‌های مدنظر برای تحصیل هستید، به گزینه‌های کمک و حمایت مالی مختلف مؤسسه‌ها مانند وام، گرنت، اسکالرشیپ و بورسیه‌ها توجه کنید. بیشترِ دانشگاه‌ها این گزینه‌های حمایت مالی را دراختیار دانشجویان قرار می‌دهند؛ اما شرایط لازم برای دریافت آن‌ها متفاوت است و به معیارهای مختلفی بستگی دارد.

زبان

زبان

مهاجرت به کشوری جدید راهی بسیار عالی برای آموختن زبانی جدید است؛ ولی اگر به دو یا چند زبان مسلط هستید، بهتر است به کشورهایی بروید که زبانشان را می‌دانید. یادگیری زبان در محیطِ مرتبط بهتر است؛ اما باید توجه کنید که دوران تحصیل یکی از دوره‌های مهم در زندگی‌تان است و مواجهه با کشوری که زبان مردمش را به‌خوبی نمی‌دانید، می‌تواند کمی دشوار باشد و بر عملکرد آکادمیکتان تأثیر بگذارد. همچنین، بسیاری از دانشگاه‌ها از شما می‌خواهند میزان تسلطتان به زبان دورۀ آموزشی منتخب را اثبات کنید؛ بنابراین، همیشه زبان دوره‌های مدنظر و شرایط اثبات تسلط به زبان دوره را به‌دقت بررسی کنید.

پیداکردن شبکۀ ارتباطی

مهاجرت به مکانی جدید ممکن است کاری خسته‌کننده باشد؛ ولی برقراری ارتباط با افراد با سلیقه‌های مشترک فرایند جابه‌جایی و تطابق با محیط زندگی را می‌تواند ساده‌تر کند. کشورهایی با جمعیت زیاد دانشجویان بین‌المللی، جوامع دانشجویی مختلفی دارند. پیش از انتخاب دانشگاه مناسب برای تحصیل، بهتر است دربارۀ برنامه‌های حمایتی از دانشجویان بین‌المللی و تعداد انجمن‌ها و گروه‌های دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه تحقیق کنید.

سفر

سفر

یکی از معیارهای مهم دانشجویان بین‌المللی برای مهاجرت تحصیلی امکان سفر به کشورها و مکان‌های مختلف است. اگر رؤیای جهانگردی حین تحصیل را در سر می‌پرورانید، بهتر است به منطقه‌هایی بروید که امکان سفر و دیدن کشورهای مختلف را برایتان فراهم می‌کند. برای مثال، به تحصیل در کشورهای اروپایی فکر کنید؛ چراکه هنگام تحصیل به‌راحتی به کشورهای دیگر در ناحیۀ شنگن می‌توانید سفر کنید.

فعالیت‌های فوق‌برنامه

اگر به عضو‌شدن در انجمن‌ها یا سرگرمی‌های خاص یا رشتۀ ورزشی خاصی علاقه‌مندید، بهتر است پیش از مهاجرت تحصیلی امکان انجام این فعالیت‌های فوق‌برنامه در کشور و دانشگاه مقصد را بررسی کنید. ممکن است این معیار بی‌اهمیت به‌نظر برسد؛ ولی برقراری ارتباط با افراد دیگر در زمینه‌های مختلف می‌تواند باعث ایجاد رابطه‌های اجتماعی شود؛ به‌خصوص وقتی‌که موانع زبانی بر سرِ راه برقراری ارتباط قرار گرفته‌اند. جست‌وجو برای گزینه‌های ارتباط اجتماعی موجود راهنمای شما به‌منظور انتخاب بهترین کشور برای تحصیل می‌تواند باشد.

محتوای دوره‌های تحصیلی

یکی از معیارهای مهم برای انتخاب فارغ از محل مدنظرِ تحصیل، جزئیات دوره‌های تحصیلی است. پیش از انتخاب دورۀ تحصیلی، دربارۀ شکل آموزش و فهرست منابع و نحوۀ ارزیابی آن باید تحقیق و دوره‌ای مطابق سبک آموزشی دلخواهتان انتخاب کنید. دربارۀ واحدهای درسی و محتوای دورۀ تحصیلی مدنظرتان جست‌وجو کنید تا دورۀ مناسبتان را بیابید. همچنین، در بعضی از دوره‌ها برخی از واحدهای درسی را به انتخاب خودتان می‌توانید تغییر بدهید؛ بنابراین پیش از انتخاب، بهتر است به گزینه‌های پیشِ رو و جزئیات محتوای دوره‌ها توجه کنید.

شرایط لازم برای دریافت پذیرش

شرایط لازم برای دریافت پذیرش در دانشگاه‌ها و کالج‌های مختلف در سیستم‌های آموزشی کشورهای مختلف متغیر است؛ بنابراین، مهم است که پیش از شروع آماده‌سازی مدارک برای ثبت درخواست پذیرش، از جزئیات شرایط و مدارک لازمِ دانشگاه مدنظرتان اطلاعات بیشتری به‌دست بیاورید. برای مثال، به‌منظور تحصیل در بعضی از دوره‌های تحصیلی در آزمون ورودی یا آزمون زبان خاصی باید شرکت کنید.

همچنین، بسیاری از دانشگاه‌ها درخواست‌های پذیرش را مستقیم از متقاضیان دریافت می‌کنند؛ ولی در برخی دیگر، ممکن است بتوانید با کمک بعضی از مؤسسه‌ها و سازمان‌های خارجی درخواستتان را ثبت کنید. به‌منظور اطلاع از این جزئیات، بهتر است شرایط لازم برای دریافت پذیرش و ثبت‌نام در مؤسسه‌های آموزشی مختلف را به‌دقت بررسی کنید.



منبع: