کالج فنشا سال ۱۹۶۷ در شهر لاندن استان انتاریو تأسیس شد و یکی از کالج‌های بزرگ کانادا به‌شمار می‌آید. این کالج چهار پردیس در چهار شهر استان انتاریو دارد و در آن‌ها، ۴۳هزار نفر دانشجو در بیش از دویست دوره مشغول تحصیل هستند. کالج فنشا علاوه‌بر تربیت دانشجویان، با برگزاری دوره‌های فنی‌وحرفه‌ای برای افراد شاغل در شرکت‌ها و سازمان‌ها، نقشی اساسی در افزایش مهارت نیروی کار در استان ایفا می‌کند. همچنین، این کالج هرساله بیش از پنج‌میلیون دلار در قالب اسکالرشیپ و بورسیه به دانشجویان کمک مالی اعطا می‌کند. در این مقاله، کالج فنشا را برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا بیشتر معرفی خواهیم کرد.

مدرسه‌ها و رشته‌های کالج فنشا

کالج فنشا پانزده مدرسه دارد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: مدرسۀ فناوری ساخت‌وساز، مدرسۀ کسب‌وکار، مدرسۀ فناوری پرواز، مدرسۀ علوم کاربردی و فناوری، مدرسۀ طراحی، مدرسۀ رسانۀ معاصر، مدرسۀ هنرهای نمایشی و دیجیتال، مدرسۀ علوم سلامت، مدرسۀ فناوری اطلاعات، مدرسۀ پرستاری و مدرسۀ گردشگری.

این کالج یازده رشته در مقطع کارشناسی ارائه می‌کند که از میان رشته‌های محبوب می‌توان به زیست‌فناوری، حسابداری، بازاریابی دیجیتال، مدیریت منابع انسانی، مدیریت کسب‌وکار، مدیریت سرمایه، طراحی محیط و طراحی داخلی اشاره کرد. شایان ذکر است برای شرکت در دوره‌های کارشناسی این رشته‌ها ارائۀ مدرک آیلتس با حداقل نمرۀ ۶.۵ (نمرۀ مهارت‌ها کمتر از ۶ نباشد) یا مدرک تافل با حداقل نمرۀ ۸۸ الزامی است.

شهریه و اسکالرشیپ‌های کالج فنشا

شهریۀ تحصیل در دوره‌های کارشناسی کالج فنشا حدود دَه‌هزار دلار کانادا و هزینۀ اسکان در پردیس لاندن آن نیز نُه‌هزار دلار در سال است که هزینۀ خورد‌و‌خوراک برای یک سال را نیز شامل می‌شود. این کالج در طول تحصیل اسکالرشیپ‌های متنوعی برای دانشجویان بین‌المللی در نظر گرفته است. برخی از دوره‌ها اسکالرشیپ خاص خود را دارند؛ اما تمام دانشجویان بین‌المللی با کسب معدل دو از چهار در اولین نیمسال تحصیلشان در این کالج، بخت دریافت اسکالرشیپ را پیدا می‌کنند. اسکالرشیپ دیگری نیز برای دانشجویانی در نظر گرفته شده‌است که از خاورمیانه به این کالج آمده و نمرۀ آیلتس ۶.۵ ارائه داده‌اند. هیچ‌کدام از اسکالرشیپ‌های ذکر‌شده در این بخش به درخواست جداگانه نیاز ندارد و به‌صورت خودکار هیئت‌انتخاب دانشجویان واجدشرایط را گزینش می‌کند.

شهریه و اسکالرشیپ های کالج فنشا

هزینۀ زندگی در شهر لاندن

هزینۀ زندگی در شهر لاندن برای هر نفر صرف‌نظر از اجاره‌بهای مسکن، حدود هزار دلار کانادا در ماه است. اجارۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر به ۱،۲۰۰ دلار کانادا و اجارۀ آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر به ۱،۰۰۰ دلار کانادا در ماه می‌رسد. اجارۀ ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۲،۰۰۰ دلار کانادا و اجارۀ ماهانۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۱،۶۵۰ دلار کاناداست. همچنین، هزینۀ بلیت تک‌سفره و یک‌ماهۀ وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌ترتیب ۳ و ۸۵ دلار تخمین زده می‌شود. ناگفته نماند قیمت خرید غذا برای یک نفر از رستورانی ارزان‌قیمت تقریباً ۱۵ دلار کانادا و برای دو نفر از رستورانی نسبتاً گران‌قیمت‌تر درحدود ۷۰ دلار کانادا برآورد می‌شود.

اگر بخواهید در خانه غذا بپزید، قیمت برخی از اقلام غذایی بدین‌شرح است: یک لیتر شیر ۳ دلار، دوازده عدد تخم‌مرغ ۳ دلار، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۱۱ دلار، یک کیلوگرم گوشت ۱۵ دلار، یک کیلوگرم موز ۱ دلار، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۴ دلار، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۲ دلار و یک کیلوگرم پیاز ۲ دلار. افزون‌براین، بابت هزینۀ قبوض و خدمات شهری همچون آب، برق، سیستم گرمایش و سرمایش و حمل پسماند برای آپارتمان هشتادمتری ۱۵۰ دلار کانادا و بابت اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه ۷۱ دلار کانادا به‌طورمتوسط در ماه باید پرداخت کنید.

منبع: