براساس اخبار جدید منتشرشده دربارهٔ قوانین ممنوعیت ورود به فرانسه و خروچ از آن، از نیمه‌شب یکشنبه ۳۱ژانویهٔ۲۰۲۱ هرگونه ورود به فرانسه از کشورهای غیراروپایی و خروج از این کشور به مقصد کشورهای غیراروپایی ممنوع است؛ البته درصورت داشتن دلیل قانع‌کننده، این قوانین تعدیل‌پذیر خواهند بود. دربارۀ کشورهای اروپایی نیز باید بدانیم که اجازۀ خواهند داشت به فرانسه وارد شوند‌؛ اما جواب آزمایش PCR آن‌ها ۷۲ ساعت قبل از سفر باید منفی باشد. شایان ذکر است که ممنوعیت ورود به فرانسه و خروج از آن برای نیروهای کار فرامرزی یا مسافرانی صدق نخواهد کرد که از راه زمینی (جاده و قطار) به فرانسه رفته‌اند‌.

موضوع دیگر این است که مرز بلژیک و فرانسه نیز از چهارشنبه، ۲۷ژانویه، بسته شده است. یکی از نکته‌های مهمی که باید در نظر گرفت، این است که دانشجویان اجازه خواهند داشت به فرانسه وارد و از آن خارج شوند. آنان برای ورود به فرانسه، مدارک زیر را باید ارائه دهند:

  • تعهدی مبنی‌بر مبتلانبودن فرد به علائم کرونا و ارتباط‌نداشتن با افراد مبتلا
  • تعهدی مبنی‌بر قرنطینه‌شدن به‌مدت هفت روز
  • تعهدی برای انجام آزمایش مجدد کرونا بعد از اتمام هفت روز قرنطینه
  • ارائۀ جواب منفی آزمایش کرونا مربوط به کمتر از ۷۲ ساعت گذشته

گفتنی است دانشجویانی که اخیراً قصد مهاجرت تحصیلی به فرانسه دارند یا ‌تحصیلاتشان را ادامه دهند، از قانون ممنوعیت ورود به فرانسه و خروچ از آن مستثنی هستند. همچنین، اگر فراهم‌کردن مقدمات سفرشان به پیش از ۳۱ژانویه مربوط باشد، برگشت به محل زندگی‌شان امکان‌پذیر خواهد بود. ارائۀ نامۀ پذیرش برای گروه اول (دانشجویان قدیمی فرانسه) و همراه‌داشتن بلیت رفت (مربوط به پیش از ۳۱ژانویه) و برگشت و مدارک محل سکونت در فرانسه برای گروه دوم (دانشجویان تازه‌وارد به فرانسه) اجباری خواهد بود.

همان‌طورکه گفتیم، از ۳۱ژانویه هرگونه عبور‌و‌مرور در فرانسه ممنوع است؛ به‌جز در مواقعی که افراد دلایل قانع‌کننده‌ای داشته باشند. در‌ادامه، به برخی از این دلایل اشاره خواهیم کرد.

دلایل خانوادگی: ازجمله دلایلی که در این دسته قرار می‌گیرند، می‌توان به این‌ها اشاره کرد‌: مرگ یا بیماری جدی یکی از بستگان نزدیک، موقعیت‌های اجباری خانوادگی، نگه‌داری از فرزندان، مراقبت مادربزرگ یا پدربزرگ از فرزندانی که والدین از آن‌ها مراقبت نمی‌کنند، تولد فرزند (‌تنها پدر کودک اجازۀ ورود‌و‌خروج خواهد داشت و مشمول پدربزرگ و مادربزرگ یا خواهر و برادر یا سایر اقوام نمی‌شود) و ورود‌و‌خروج عروس برای مراسمش (برای سایر افراد مانند پدربزرگ و مادربزرگ یا خواهر و برادر یا سایر اقوام صدق نمی‌کند).

دلایل مربوط به سلامتی: چنانچه دلایل اضطراری مربوط به سلامت و بهداشت وجود داشته یا امکان انجام مراقبت‌های درمانی در کشور وجود نداشته باشد، افراد اجازۀ ورود‌و‌خروج خواهند داشت.

دلایل کاری: برخی از دلایل کاری قانع‌کننده عبارت‌اند از: مصاحبۀ کاری در کلان‌شهری در فرانسه (حتی درصورت توصیه به برگزاری مصاحبه به‌صورت تصویری یا ویدئوکنفرانسی‌) و برعهده‌گرفتن شغلی جدید و دعوت‌شدن به فرانسه برای انجام رقابت یا کار مهم.

منبع: