دانشگاه پاویا یکی از مؤسسه‌های دانشگاهی قدیمی جهان است که زمان تأسیس آن به اوایل قرن نهم میلادی برمی‌گردد. در منابع تاریخی، آمده است که پادشاه لوتاریوس در سال ۸۲۵م فرمان داد دانشگاه پاویا را تأسیس کنند. در ابتدا، تمرکز این مؤسسه بر مطالعۀ حقوق بود؛ ولی پس از مدتی، پادشاه لوتاریوس آن را به مرکز اصلی آموزش در منطقۀ شمال ایتالیا تبدیل کرد. در سال ۱۳۶۱م، امپراتور چارلز چهارم مؤسسۀ یادشده را بازسازی کرد و گسترش داد. بعد از ناآرامی‌های اجتماعی قرن شانزدهم و هفدهم، ماریا تِرِزا و ژوزف هابسبورگ دوم دانشگاه را در نیمۀ دوم قرن هفدهم بازسازی کردند و این مؤسسه تا قرن بیستم، تنها دانشگاه منطقۀ لمباردی به‌شمار می‌آمد.
با این پیشینۀ تاریخی غنی، می‌توان حدس زد افراد مشهوری از دانشگاه دولتی پاویا فار‌غ‌التحصیل شده باشند. کریستوفر کلمبِ جهانگرد، جرولامو کاردانوِ پزشک و ریاضیدان، لازارو اسپالانزنیِ زیست‌شناس و الساندرو ولتایِ فیزیکدان ازجمله دانش‌آموختگان معروف دانشگاه پاویا هستند. جالب است بدانید شهر پاویا در سی‌کیلومتری شهر میلان واقع است و افزون‌بر هفتادهزار نفر جمعیت دارد و با وجود وسایل نقلیۀ ریلی، دسترسی به آن بسیار آسان است. درحال‌حاضر، دانشگاه دولتی پاویا میزبان ۲۳،۵۰۰ نفر دانشجوست که از این تعداد، ۱،۵۰۰ نفر دانشجوی بین‌المللی هستند. ناگفته نماند در این دانشگاه ۲۷،۰۰۰ نفر استاد و دبیر و کارمند نیز فعالیت می‌کنند.

رتبۀ دانشگاه پاویا

طبق آمار وبگاه QS، در سال ۲۰۲۱ دانشگاه دولتی پاویا در رتبۀ ۶۰۱ تا ۶۵۰ دانشگاه‌های برتر جهان قرار گرفته است. همچنین در سال ۲۰۲۰، این دانشگاه در زمینۀ مهندسی عمران رتبۀ ۱۵۱ تا ۲۰۰ و در زمینۀ پزشکی رتبۀ ۲۵۱ تا ۳۰۰ و در سال ۲۰۱۹، در زمینۀ آثار کلاسیک و تاریخ باستان رتبۀ ۳۵ را ازآنِ خود کرده است. طبق اطلاعات وبگاه دانشگاه پاویا، ۸۲درصد از فار‌غ‌التحصیلان یک سال پس از فار‌غ‌التحصیلی و ۹۳درصد از فار‌غ‌التحصیلان سه سال پس از فار‌غ‌التحصیلی و ۹۴درصد از فار‌غ‌التحصیلان پنج سال پس از فار‌غ‌التحصیلی مشغول کار شده‌‌اند. ناگفته نماند نرخ اشتغال مقاطع کارشناسی ارشد در علوم، مهندسی، پزشکی و داروسازی ۹۵درصد بوده است.

دانشکده‌ها و امکانات دانشگاهی

دانشگاه پاویا ۱۸ دپارتمان دارد و ۷۷ رشتۀ تحصیلی را در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به زبان ایتالیایی ارائه می‌دهد. از این ۷۷ رشته، ۳۹ رشته به مقطع کارشناسی و ۳۸ رشته به مقطع کارشناسی ارشد مربوط می‌شود. گفتنی است دانشگاه دولتی پاویا در مقطع کارشناسی ارشد ۱۲ و در مقطع دکتری ۱۹ رشتۀ انگلیسی‌زبان ارائه می‌کند.

دپارتمان‌های دانشگاه پاویا عبارت‌اند از: دپارتمان جراحی بالینی (تشخیص و اطفال)، دپارتمان داخلی و درمان پزشکی، دپارتمان پزشکی مولکولی، دپارتمان بهداشت عمومی و پزشکی قانونی، دپارتمان علوم اعصاب، دپارتمان داروسازی، دپارتمان زیست‌شناسی و بیوتکنولوژی، دپارتمان شیمی، دپارتمان ریاضیات، دپارتمان فیزیک، دپارتمان علوم زمین و محیط‌زیست، دپارتمان مهندسی عمران و معماری، دپارتمان مهندسی صنایع و اطلاعات، دپارتمان اقتصاد و مدیریت، دپارتمان حقوق، دپارتمان علوم سیاسی و اجتماعی، دپارتمان علوم انسانی و دپارتمان موسیقی‌شناسی.
از امکانات دانشگاه پاویا نیز می‌توان به این‌ها اشاره کرد: ۲ پردیس دانشگاهی (پاویا و کرمونا)، ۲۰ کالج دانشگاهی، ۳۵ کتابخانه، ۱میلیون و ۲۵۰هزار جلد کتاب و مجله، ۱۹ موزه، ۴ سالن سینما و تئاتر، ۱۲ فرهنگسرا، ۱ دانشکدۀ موسیقی و ۲ مدرسۀ موسیقی و هنر.
بد نیست بدانید دانشگاه دولتی پاویا در سال ۲۰۱۴ بهعنوان شهر اروپایی ورزش در جهان شناخته شد. ۲ باشگاه چندمنظوره، ۴ استخر شنا، ۳ باشگاه خصوصی، ۲۶ مدرسه ورزشی و ۸ سالن ورزشی، ۲۰ زمین بازی، ۱۵ زمین فوتبال، ۴ مرکز سوارکاری، ۲۰ زمین تنیس و ۱۰ زمین گلف و اسکیت ازجمله امکانات ورزشی دانشگاه پاویا محسوب می‌شود.

کالج‌های دانشگاه

سیستم دانشگاهی دولتی پاویا بیست کالج دارد که میزبان تقریباً دوهزار نفر دانشجوست. کالج‌های دانشگاه پادوا عمدتاً بر‌اساس لیاقت (Merit-Based) خوابگاه‌های دانشجویی را دراختیار متقاضیان قرار می‌دهند. افزون‌براین، به‌لطف سیستم هزینۀ مبتنی‌بر درآمد والدین و پرداخت اقساطی، امکان تحصیل و اقامت در این دانشگاه فراهم شده است. کالج‌های معروف دانشگاه دولتی پاویا ازاین‌قرارند:

  • Almo Collegio Borromeo
  • Collegio Ghislieri
  • Collegio Nuovo (مخصوص بانوان)
  • Collegio Santa Caterina (مخصوص بانوان)
  • Cà della Paglia

در دانشگاه پاویا این کالج‌های مذهبی نیز به‌چشم می‌خورد:

  • Collegio Don Bosco (مخصوص آقایان)
  • Istiuto Maria Ausiliatrice (مخصوص آقایان)
  • Collegio Universitario "Senatore" Figlie della Carità Canossiane (مخصوص بانوان)
  • Pensionato Universitario Domus Pacis (مخصوص بانوان)
  • Collegio Marianum (مخصوص بانوان)
  • Collegio Sant'Agostino (مخصوص آقایان)

مدارک تحصیلی مورد نیاز

مدارک عمومی موردنیاز برای ثبت‌نام در دانشگاه دولتی پاویا عبارت‌اند از:

  • ترجمۀ مدرک معتبر پیشین و ریزنمرات
  • جزئیات واحدهای گذرانده‌شده در مقطع پیشین (درصورت وجود)
  • رونوشت از ویزای متقاضی
  • فرم پیش‌ثبت‌نام تکمیل‌شده‌ و ممهور به مُهر سفارت ایتالیا
  • شرکت در آزمون ورودی (برای برخی از رشته‌ها)
  • ارائۀ مدرک سطح B زبان انگلیسی برای رشته‌های انگلیسی‌زبان یا مدرک سطح B برای رشته‌های ایتالیایی‌زبان (امکان شرکت در آزمون به زبان ایتالیایی نیز وجود دارد)

بورسیه‌های دانشگاه پاویا

بورسیه‌های متنوعی برای تحصیل رایگان یا ارزان‌قیمت در این دانشگاه وجود دارد. این دانشگاه به‌منظور تقویت حضور دانشجویان بین‌المللی قصد دارد به صد نفر از متقاضیان بین‌المللی بورسیه اعطا و آنان را از پرداخت شهریه در سال تحصیلی ۲۰۲۲-۲۰۲۱ معاف کند. متقاضیان می‌توانند درخواست خود را برای دریافت این بورسیه تا ۱۵ژوئن۲۰۲۱ (۲۵خرداد۱۴۰۰) به دانشگاه ارسال کنند. در ادامه با بورسیه‌های دانشگاه دولتی پاویا آشنا خواهیم شد.

مسابقۀ Invest Your Talent

وزارت امورخارجۀ ایتالیا مسابقۀ Invest Your Talent را برگزار می‌کند. برندگان این مسابقه از معافیت کامل یا جزئی برای هزینه‌های تحصیل و زندگی در ایتالیا بهره‌مند می‌شوند. ناگفته نماند فقط دانشجویان رشته‌های «تجارت و کارآفرینی بین‌المللی» و «مهندسی الکترونیک» و «اقتصاد و دارایی و اتحاد بین‌المللی» این بورسیه را می‌توانند دریافت کنند.

کمک‌هزینۀ اتباع خارجی

برای اتباع خارجی و شهروندان ایتالیایی ساکن خارج از کشور این امکان وجود دارد که از دولت و وزارت امور‌خارجۀ ایتالیا کمک‌هزینۀ تحصیلی دریافت کنند. این کمک‌هزینه برای ادامۀ تحصیل و آموزش و تحقیق در مؤسسه‌های آموزش عالی ایتالیا ارائه می‌شود.

بورسیه‌های تحصیلی موضوعی

دانشگاه پاویا هر سال برای برخی از رشته‌های مطرح، بورسیه‌های تحصیلی در نظر می‌گیرد. به‌عنوان مثال، برای سال ۲۰۲۱ این دانشگاه متقاضیان تحصیل در دو رشتۀ «مهندسی عمران با موضوع کاهش ریسک خطرهای طبیعی» و «زیست‌شناسی مولکولی و ژنتیک» در مقطع کارشناسی ارشد را بورسیه می‌کند.

شایان ذکر است تمام دانشگاه‌های دولتی ایتالیا مشمول بورسیه های استانی خواهند شد.

مسکن و خوابگاه

گزینه‌های زیادی پیش ‌روی دانشجویان این دانشگاه قرار دارد؛ مانند زندگی در خوابگاه‌های خصوصی یا کالج‌های دانشگاه یا سوئیت شخصی. ناگفته نماند «پردیس سبز» و «اقامتگاه پردیس»، ازجمله خوابگاه‌های خصوصی دانشگاه پاویا محسوب می‌شوند.

منبع: