بسیاری از دانشجویان رشته‌های مرتبط با زبان انگلیسی به تدریس این زبان علاقه‌مندند. همچنین، تدریس زبان انگلیسی برای دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل در کانادا، فرصت شغلی مناسبی به‌منظور آشنایی با محیط زندگی در این کشور به‌شمار می‌رود. تدریس زبان انگلیسی در کانادا صنعتی بزرگ است؛ چراکه دانشجویان بین‌المللی و مهاجرانِ تازه‌وارد به این کشور معمولاً به‌دنبال تقویت مهارت‌های خود در زبان انگلیسی هستند. در بسیاری از شهرهای کوچک‌و‌بزرگ کانادایی مدرسه‌های زبان زیادی به‌چشم می‌خورد که قصد دارند مدرسان علاقه‌مند را جذب کنند.

دانشجویان زبان انگلیسی کانادا معمولاً ساکنان محلی کانادایی هستند؛ اما تعدادی از دانشجویان بین‌المللی نیز برای تحصیل در دوره‌های کوتاه‌مدت زبان انگلیسی به کانادا سفر می‌کنند. ازآنجاکه دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در دوره‌های کوتاه‌تر از شش ماه مانند دوره‌های آموزش زبان به دریافت مجوز تحصیل یا اِستادی پرمیت (Study Permit) نیازی ندارند، کانادا به مقصدی محبوب برای یادگیری زبان انگلیسی تبدیل شده است.

چه کسانی می‌توانند در کانادا زبان انگلیسی را تدریس کنند؟

چه کسانی می‌توانند در کانادا زبان انگلیسی را تدریس کنند؟

شاید همۀ افراد به شغل تدریس علاقه نداشته باشند؛ اما مهم است بدانید تدریس زبان انگلیسی در کانادا به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود. بعضی از موقعیت‌های شغلی در این زمینه در انجام وظایفی مانند ایجاد برنامه‌های درسی و مدیریت کلاس‌های بزرگ و داشتن رویکردهای جدی به دستورهای زبان و زبان‌شناسی، به آمادگی و نظم و دانش زیادی نیاز دارند. افزون‌براین، فرصت‌های شغلی ساده‌تری همچون دستیاری آموزش زبان یا آموزش خصوصی در تمام سطح‌ها و گروه‌های سنی وجود دارند. به‌طورکلی، فرصت‌های شغلی خلاقانه و هیجان‌انگیز زیادی، از تدریس خصوصی به کودکان گرفته تا کار با جامعه‌های بزرگ‌تر و کمک به افراد برای یادگیری زبان انگلیسی، در صنعت آموزش زبان در کانادا وجود دارد.

برای تدریس زبان انگلیسی در کانادا از کجا شروع کنیم؟

اگر می‌خواهید به‌طورجدی زبان انگلیسی را تدریس کنید، بهتر است ابتدا گواهینامه‌ها و مدارک لازم برای این کار را دریافت کنید. دریافت مدارکی مانند TEFL یا CELTA در یافتن فرصت‌های شغلی زیادی درزمینۀ تدریس زبان انگلیسی در کانادا کمک می‌کند. بسیاری از مدرسه‌های آموزش زبان از مدرسان می‌خواهند این مدارک را ارائه کنند. ممکن است بعضی از مؤسسه‌های آموزشی به معلمانی با زبان مادری انگلیسی نیاز داشته باشند؛ اما همیشه این‌طور نیست.

ازآنجاکه این مدارک تدریس معمولاً در سطح جهان شناخته‌شده هستند، حتی پیش از مهاجرت به کانادا، آن‌ها را ازطریق شرکت در دوره‌های مؤسسه‌های آموزشی مختلف یا آنلاین می‌توانید دریافت کنید و فقط باید مطمئن شوید مدرک دورۀ تحصیلی‌تان در مدرسه‌های زبان کانادایی پذیرفته می‌شود.

حتی می‌توانید در کانادا به آموزش معلمان مشغول شوید. وبگاه TESL Canada فهرستی از مؤسسه‌های آموزشی ارائه‌دهندۀ دوره‌های TESL را منتشر کرده است. ناگفته نماند بهتر است پیش از مهاجرت تحصیلی به کانادا مطمئن شوید شرایط کاری ویزا و برنامۀ مهاجرتی‌تان به شما اجازه می‌دهد در این کشور کار کنید یا خیر؛ چراکه در بعضی از برنامه‌ها هم‌زمان نمی‌توانید تحصیل و کار کنید.

مدارک بین‌المللی تدریس زبان انگلیسی

مدارک بین‌المللی تدریس زبان انگلیسی

چندین دوره و مدرک بین‌المللی برای تدریس زبان انگلیسی وجود دارد که هرکدام جزئیات متفاوت و منحصربه‌فردی دارند؛ بنابراین، مهم است تفاوت این دوره‌ها را بدانید تا بتوانید یک یا چند دوره را برای دریافت مدرک مدنظرتان دنبال کنید.

TEFL

عبارت TEFL مخفف Teaching English as a Foreign Language یا تدریس زبان انگلیسی به‌عنوان زبان خارجی است. گواهینامۀ TEFL در تمام جهان شناخته‌شده است و داشتن آن به تدریس زبان انگلیسی در کانادا کمک می‌کند؛ اما بهتر است پیش از انتخاب دوره، گواهی‌های تأییدشده در مؤسسه‌های مدنظرتان را بررسی کنید. مهم است بدانید معمولاً حداقل طول دورۀ تأییدشده در مؤسسه‌ها ۱۰۰ ساعت است؛ اما احتمال دارد برای اشتغال در فرصت‌های شغلی برتر، لازم باشد دوره‌ای ۱۲۰ساعته را بگذرانید.

TESL

گواهینامۀ TESL مخفف Teaching English as a Second Language یا تدریس زبان انگلیسی به‌عنوان زبان دوم نیز گزینه‌ای محبوب برای تدریس در کاناداست؛ زیرا هدف اصلی آن آموزش زبان به افراد غیرانگلیسی‌زبان در کشوری انگلیسی‌زبان است.

TESOL

گواهینامۀ TESOL مخفف Teaching English to Speakers of Another Language یا تدریس زبان انگلیسی به افراد غیرانگلیسی‌زبان گواهینامه‌ای نسبتاً جدید است که رویکرد دوره‌های TEFL و TESL را باهم ترکیب می‌کند. با اینکه ممکن است داشتن این مدرک برای تدریس زبان انگلیسی در کشورهای انگلیسی‌زبان و حتی غیرانگلیسی‌زبان مفید باشد، شاید تمام کارفرماها با آن آشنا نباشند.

CELTA

مدرک CELTA مخفف Certificate in Teaching English to Speakers of Other Languages یا گواهینامۀ تدریس زبان انگلیسی به افراد غیرانگلیسی‌زبان گواهی شناخته‌شده و معتبری در تمام دنیاست که دورۀ تحصیلی آن ۱۲۰ ساعت آموزش را شامل می‌شود. گواهینامه‌ها و مدارک تدریس دیگر را مؤسسه‌ها و وبگاه‌های مختلفی صادر می‌کنند؛ اما گواهی CELTA مختص بخش ارزیابی زبان انگلیسی دانشگاه کمبریج است.

چگونه در کانادا شغلی برای تدریس زبان انگلیسی پیدا کنیم؟

چگونه در کانادا شغلی برای تدریس زبان انگلیسی پیدا کنیم؟

راه‌های زیادی برای پیداکردن فرصت‌های شغلی مربوط به تدریس زبان انگلیسی در کانادا وجود دارد. مؤسسه‌هایی مانند TESL Canada و وبگاه‌های کاریابی عمومی مانند Indeed.ca فهرست فرصت‌های شغلی موجود را منتشر می‌کنند. مدرسه‌های آموزش زبان نیز ممکن است فرصت‌های شغلی موجود را در وبگاهشان منتشر کنند؛ بنابراین، بهتر است وبگاه مؤسسه‌های آموزش زبان در مقصد مدنظرتان را نیز بررسی کنید.

ممکن است در سرویس‌های کاریابی آنلاین عادی مانند Craigslist و Kijiji نیز فرصت‌های شغلی مربوط به این رشته را بیابید. شاید این سرویس‌ها گزینۀ مناسبی برای یافتن شغل بدون داشتن مدارک و گواهینامه‌های تدریس باشد؛ اما مراقب فرصت‌های شغلی تقلبی یا سودجویانه با شرایط کاری نامناسب و غیراستاندارد باشید. به‌طورکلی، مدرسه‌هایی که برای کار از شما گواهی درخواست می‌کنند، مکان‌های بهتری برای کار هستند و به کارکنان خود حقوق و مزایای بیشتری پرداخت می‌کنند. فرصت‌های شغلی برای تدریس زبان آنلاین نیز در سرویس‌های مختلف یافت می‌شود.

اولین گام به‌منظور آمادگی برای تدریس زبان انگلیسی درست مانند هر شغل دیگری، ساخت رزومه و کاور لتر (Cover Letter) قوی و جذاب است. ممکن است شغل تدریس انتخاب موقت شما در زمان جست‌وجو برای یافتن شغلی بهتر باشد؛ ولی برای گرفتن بهترین نتیجه مهم است که جست‌وجو برای فرصت‌های شغلی را جدی بگیرید.

آینده شغلی

تدریس زبان انگلیسی در کانادا می‌تواند راهی عالی برای آشنایی با افراد مختلف و شرایط جدید زندگی، کسب درآمد، تقویت رزومه‌ای قوی و جلب نظر کارفرمایان مختلف باشد. کسب تجربۀ کاری در کانادا در زمینه‌ای که به مهارت‌های اجتماعی قوی مانند ارتباطات و کار گروهی و نظم نیاز دارد، در آینده می‌تواند پیش‌زمینه‌ای مناسب برای راه‌یافتن به شبکه‌های کاری بزرگ این کشور و فرصت‌های شغلی در زمینه‌های دیگر باشد.



منابع: