لیون یکی از شهرهای مهم و قدیمی فرانسه است که به‌عنوان پایتخت آشپزی فرانسه شناخته می‌شود و بسیاری از مؤسسه‌های آموزشی و دانشگاه‌های برتر را در خود جای داده است. هنگامی‌که نام لیون به‌میان می‌آید، افراد دربارۀ تنوع دانشجویان در این شهر صحبت می‌کنند؛ زیرا دانشجویان فراوانی با ملیت‌های گوناگون از سراسر دنیا در این شهر گردهم آمده‌اند. موضوع جالب دیگر دربارۀ لیون فرهنگ و صنعت و موسیقی کم‌نظیر این شهر است. ناگفته نماند براساس وبگاه رتبه‌بندی مؤسسۀ QS، لیون پنجاهمین شهر دانشجویی برتر جهان است. در این مقاله، شهر لیون را برای علاقه‌مندان به کار یا تحصیل یا زندگی در این شهر بیشتر معرفی خواهیم کرد.

مزایای زندگی در شهر لیون

مزایای زندگی در شهر لیون بسیار زیاد است. در‌ادامه، با برخی از آن‌ها آشنا خواهیم شد.

جاذبه‌های فرهنگی

یکی از مزیت‌های زندگی در لیون تعداد متعدد موزه‌ها و فستیوال‌هایی است که در آن برگزار می‌شود. دانشجویان و سایر ساکنان لیون می‌توانند در گالری‌های هنری و تئاترهای این شهر حضور یابند و از مشاهدۀ آثار هنری لذت ببرند.

غذاهای خوش‌مزه

همان‌طورکه در مقدمه گفتیم، لیون به‌عنوان پایتخت آشپزی و موضوع‌های مربوط به غذا و پخت‌وپز فرانسه به‌شمار می‌آید؛ زیرا بیش از چهارهزار دهنه رستوران دارد که در نوع خود در فرانسه رکورد است.

وضعیت حمل‌ونقل

وضعیت حمل‌ونقل یکی دیگر از مزایای شهر لیون است. این شهر از چهار خط مترو و شش خط تراموا و دو خط راه‌آهن بهره می‌برد و حمل‌ونقل عمومی سریع و باکیفیت این شهر سبب شده است که سفر به اطراف آن راحت باشد.

مقرون‌به‌صرفه‌بودن

در سال ۲۰۲۱، شهر لیون سی‌وششمین شهر مقرون‌به‌صرفۀ جهان شناخته شده است. گفتنی است شهریۀ دانشگاه‌ها و هزینه‌های زندگی این شهر برای دانشجویان بین‌المللی بسیار ارزان است و افراد با صرف هزینه‌های کمتری درمقایسه‌با شهری مانند پاریس می‌توانند زندگی کنند.

دانشگا‌ه‌های برتر شهر لیون

طبق وبگاه رتبه‌بندی مؤسسۀ QS، چهار دانشگاه و مدرسۀ شهر لیون در میان دانشگاه‌های برتر جهان جای دارند. این دانشگاه‌ها و مدرسه‌ها عبارت‌اند از:

  • مدرسۀ عالی نرمال لیون (رتبۀ ۱۶۱ جهان)
  • مؤسسۀ ملی علوم کاربردی لیون (INSA) (رتبۀ ۵۴۱ تا ۵۵۰ جهان)
  • دانشگاه Claude Bernard Lyon ۱ (رتبۀ ۷۰۱ تا ۷۵۰ جهان)
  • دانشگاه لیون ۲ لومیر فرانسه (رتبۀ ۸۰۱ تا ۱۰۰۰ جهان)

یکی از راه‌های بی‌دردسر و نسبتاً آسان برای ورود به فرانسه، دریافت ویزا برای شرکت در دوره‌های زبان فرانسه است. علاقه‌مندان به‌منظور یادگیری زبان فرانسه و شرکت در دوره‌های آموزشی این زبان، در مراکزی مانند دانشگاه کاتولیک لیون یا مؤسسۀ معتبر الیانس می‌توانند حضور یابند. دانشگاه دولتی کاتولیک لیون در نیمسال‌های سپتامبر و ژانویه و مؤسسۀ الیانس هر ماه دوره‌های زبان فرانسه برگزار می‌کنند. ناگفته نماند دورۀ زبان فرانسه در نیمسال سپتامبر دانشگاه کاتولیک لیون از سپتامبر سال جاری تا سپتامبر سال بعد به‌طول می‌انجامد.

هزینۀ زندگی در شهر لیون

همان‌طورکه در بخش مزایای زندگی در شهر لیون اشاره کردیم، زندگی در این شهر مقرون‌به‌صرفه است و افراد با صرف هزینۀ کمتر درمقایسه‌با شهری مانند پاریس از کیفیت رضایت‌بخش زندگی در این شهر می‌توانند بهره‌مند شوند. به‌طورکلی، متوسط هزینۀ زندگی در شهر لیون صرف‌نظر از اجاره‌بهای مسکن، حدود ۷۰۰ یورو در ماه برای هر نفر است.

کار در لیون

شهر لیون همواره به‌دنبال افرادی است که در این شهر کارآفرینی کنند. علاوه‌بر‌این، این شهر در زمینه‌های دیگری نظیر سیستم بانکداری، داروسازی، مهندسی و صنایع ساخت و تولید نیروهای کار متعددی می‌پذیرد. گفتنی است فارغ‌التحصیلان نیز از‌جمله نیروهای پر‌تقاضا در لیون هستند. از‌نظر ایجاد فرصت‌های کاری‌، این شهر در سال اخیر در جایگاه شصت‌وششم جهان قرار گرفته است. افزون‌براین، امکان استخدام در مشاغل پاره‌وقت انگلیسی‌زبان، همچون تدریس و آموزش در این شهر وجود دارد. براساس یکی از وبگاه‌های مربوط به مشاغل انگلیسی‌زبان در لیون و فعال در زمینۀ تدریس کودکان‌، علاقه‌مندان زبان انگلیسی را درکنار بازی به کودکان می‌توانند بیاموزند. جزئیات این شغل براساس وبگاه یادشده به‌شرح زیر است:

  • درآمد مناسب از ۱۰ تا ۱۶.۵۰ یورو در هر ساعت
  • بدون نیاز به دانستن زبان فرانسه (با اینکه دانش موردنیاز برای این شغل انگلیسی است، دانستن زبان فرانسه برای گذران زندگی در فرانسه از الزامات است؛ زیرا مردم این کشور فقط به زبان فرانسوی صحبت می‌کنند)
  • بدون نیاز به تجربۀ تدریس (از‌جمله ویژگی‌هایی است که تنها برای این شغل خاص و براساس اطلاعات این وبگاه صدق می‌کند؛ بنابراین برای استخدام در هر مجموعه و شغلی، اطلاعات مربوط به آن را باید مطالعه کنید)
  • نیاز به تجربۀ کار با کودکان
  • فراهم‌کردن زمینۀ آشنایی با فرهنگ فرانسوی (افراد با استخدام در این شغل به منزل افراد فرانسوی می‌روند و از این طریق با فرهنگ مردم این کشور آشنا می‌شوند)
  • این شغل پاره‌وقت است؛ بنابراین در هفته، ۵ تا ۲۵ ساعت از زمان شما می‌گیرد.
  • متقاضیان این شغل بهتر است انگلیسی‌زبان باشند یا سطح زبان انگلیسی‌شان در حد افراد انگلیسی‌زبان باشد.
  • داشتن حداقل هجده سال
  • متقاضیان باید شهروند اروپایی یا ویزای معتبر داشته باشند.
  • از متقاضیان این شغل خواسته می‌شود به کار با کودکان مشتاق و علاقه‌مند باشند. همچنین، داشتن مهارت در زمینه‌های هنر و موسیقی و ورزش امتیاز محسوب می‌شود.

در‌نهایت، باردیگر تأکید می‌کنیم اطلاعات یاد‌شده برای شغل خاصی بود و هر شغل جزئیات مخصوص خود را دارد. به‌منظور اقدام برای تدریس زبان انگلیسی به کودکان در شهر لیون، به این صفحه مراجعه کنید.

به‌طورکلی، انتخاب لیون برای افرادی مناسب خواهد بود که به زندگی یا تحصیل در فرانسه تمایل دارند؛ زیرا علاوه‌بر داشتن کیفیت راضی‌کنندۀ زندگی، هزینه‌هایش درمقایسه‌با پاریس مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

منابع: