بعد از گذراندن دوره‌های زبان فرانسه در کشور فرانسه، برخی از افراد تمایل دارند در این کشور بمانند و در رشتۀ پزشکی ادامه‌تحصیل دهند. تحصیل پزشکی بعد از دوره های زبان فرانسه از دو راه امکان‌پذیر است که در‌ادامه، آن‌ها را توضیح خواهیم داد. اگر به مهاجرت تحصیلی به فرانسه علاقه دارید با سیم آخر همراه باشید.

راه اول

اولین مسیر برای ادامۀ تحصیل پزشکی بعد از دوره های زبان فرانسه مخصوص افرادی است که تمایل دارند از رشته‌های دیگری وارد پزشکی شوند. به‌عنوان مثال، فردی در رشته‌ای مانند حقوق تحصیل کرده است و حال می‌خواهد به پزشکی وارد شود. برای این منظور، در سال دوم یا سوم مقطع کارشناسی شصت واحد درسی مرتبط با علوم بهداشت و پزشکی (بیوشیمی، پاتولوژی و...) را باید بگذراند و سپس در مصاحبۀ شفاهی پزشکی شرکت کند. در‌صورت قبولی در مصاحبه و موفقیت در بررسی پرونده‌، اجازه خواهد داشت به رشتۀ پزشکی وارد شود.

راه دوم

دومین مسیر برای ورود به رشتۀ پزشکی ویژۀ افرادی است که دیپلم تجربی دارند. در این صورت، در یک دورۀ یک‌سالۀ مرتبط با بهداشت و سلامت و درادامه، در آزمون ورودی رشتۀ پزشکی باید شرکت کنند. درصورت قبولی در آزمون ورودی، متقاضیان  به رشتۀ پزشکی می‌توانند وارد شوند.

هزینۀ تحصیل پزشکی در فرانسه

به‌طورکلی، تحصیل آموزش عالی در فرانسه رایگان است. با وجود قانونِ اعمال شهریه که از سال ۲۰۱۸ تصویب شده است، اغلب دانشگاه‌های این کشور با آن مخالفت کرده‌اند و همچنان آموزش خود را به‌رایگان در‌اختیار دانشجویان قرار می‌دهند.

توضیحات تکمیلی

تحصیل پزشکی در فرانسه به زبان فرانسوی و طول مدت تحصیل برای پزشکی عمومی شش سال و برای دورۀ تخصص سه تا شش سال است. افرادی که دورۀ زبان فرانسه را در این کشور گذرانده‌اند، پس از اتمام دوره، نامۀ پذیرش از دانشگاه مدنظر را به ادارۀ پلیس فرانسه باید ارائه دهند و کارت اقامتشان را تمدید کنند.

مزایای تحصیل پزشکی در فرانسه

بی‌شک تحصیل در فرانسه در تمامی رشته‌ها فرصتی بسیار مناسب برای افرادی است که خواهان پیشرفت و موفقیت هستند. همچنین، تحصیل پزشکی پس از دوره های زبان فرانسه چندان دشوار نخواهد بود و سبب می‌شود پس از ورود آسان به این کشور از‌طریق ویزای دوره‌های زبان، ویزای خود را تمدید کنید و برای ادامه‌تحصیل در فرانسه بمانید. بهترین مراکز آموزش عالی پزشکی در فرانسه عبارت‌اند از:

  • دانشگاه پاریس دکارت
  • دانشگاه سوربن
  • دانشگاه Western Brittany
  • کالج پزشکی Montpellier Nimes
  • مدرسۀ پزشکی استراسبورگ
  • مدرسۀ پزشکی مارسی

برای کسب اطلاعاتی جزئی‌تر دربارۀ تحصیل پزشکی در فرانسه می‌توانید به صفحۀ یادشده مراجعه کنید.

برای کسب اطلاعات در زمینه شرایط اخذ ویزای تحصیلی فرانسه می‌توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

منبع:

https://aljawaz.com/en/guide-to-study-medicine-in-france/#The_6_best_medical_universities_in_France