داده‌های وبگاه وزارت مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) نشان می‌دهد بیشترِ مؤسسه‌های آموزشی (DLI) استان انتاریو برای پذیرش دانشجویان بین‌المللی تأیید شده‌اند. اواخر سال ۲۰۲۰، دولت کانادا به مؤسسه‌های آموزشی این کشور اعلام کرده بود پیش از پذیرش حضوری دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در کانادا در سال تحصیلی جدید، به‌منظور «حفظ سلامت و امنیت تمام دانشجویان و جامعۀ آموزشی» برنامه‌ای برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا باید ارائه و مسئولان استان یا قلمرو این برنامه‌ها را تأیید کنند.

به‌گزارش خبرگزاری PIE News، سرعت آماده‌سازی و تأیید برنامه‌های جلوگیری از شیوع ویروس کرونا برای پذیرش دانشجویان بین‌المللی در استان‌های مختلف کانادا متفاوت است. در‌این‌میان، فرایند تأیید دانشگاه‌ها و کالج‌ها در استان انتاریو مدت زیادی طول کشیده که مؤسسه‌های آموزشی بسیار زیادی را در خود جای داده است. وزارت مهاجرت کانادا به‌تازگی اطلاعاتی ارائه داده است که نشان می‌دهد درحال‌حاضر، برنامۀ جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در ۴۹۰ مؤسسۀ آموزشی در استان انتاریو تأیید شده است. ناگفته نماند سازمان‌های ذی‌نفع مانند سازمان Languages Canada از این خبر استقبال زیادی کرده‌اند.

ریچل لیندزی، مدیر امور بین‌المللی این سازمان، گفته است: «سازمان Languages Canada از وزارت دانشگاه‌ها و کالج‌های انتاریو بابت تلاش برای پیداکردن راه‌حلی به‌منظور برداشتن موانع فرایند تأیید برنامه‌های جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و راه‌یافتن اکثر مؤسسه‌های آموزشی خصوصی ما به فهرست IRCC تا ۱۲ژانویه قدردانی می‌کند. به همکاری با وزارت دانشگاه‌ها و کالج‌ها ادامه خواهیم داد تا سیاست‌ها و فرایندها به‌منظور ورود امن دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در دوره‌های آموزش زبان استان انتاریو ساده‌تر شود.»

برنامه‌های جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، تنها یکی از موانع موجود بر سر راه دانشجویان بین‌المللی علاقه‌مند به تحصیل در کانادا بوده است و طولانی‌شدن فرایند صدور ویزا و جمع‌آوری اطلاعات بیومتریک و انگشت‌نگاری از دیگر مشکلات دانشجویان بین‌المللی محسوب می‌شود. دیه‌گو سانچز، مدیر بازاریابی بین‌المللی سازمان Languages Canada، به خبرگزاری PIE News گفته است دانشجویان بین‌المللی همچنان با مشکلاتی مانند طولانی‌شدن فرایند صدور مجوز تحصیل یا اِستادی پرمیت (Study Permit) و نوبت‌گرفتن از مراکز VAC برای ثبت درخواست صدور ویزا و جمع‌آوری اطلاعات بیومتریک مواجه‌اند.

دانشجویان بلافاصله بعد از ورود به کانادا، چهارده روز در قرنطینه باید بمانند. همچنین، دولت کانادا از ۷ژانویۀ۲۰۲۱ از تمام مسافران خارجی درخواست کرده است که ۷۲ ساعت پیش از پرواز به کانادا، آزمایش PCR ویروس کرونا را انجام دهند و نتیجۀ منفی آزمایش را همراه داشته باشند.



منبع: