شیمی دارویی مطالعۀ داروها از منظر شیمی است که شناسایی و سنتز و توسعۀ مواد‌شیمیایی جدید و مناسب برای معالجه را شامل می‌شود. افزون‌براین، این رشته روی مطالعۀ داروهای موجود و خواص بیولوژیکی و جنبه‌های کیفی آن‌ها متمرکز و هدفش اطمینان از سازگاری برای تولید محصولات دارویی است. هدف از تحصیل رشته شیمی دارویی در کانادا فراگیری شیوه‌های تحلیلی و شیمی دارو، مطالعۀ کشف و توسعۀ دارو، داروشناسی و ارزیابی تولید دارو در آینده است. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به مهاجرت تحصیلی به کانادا ، اطلاعات بیشتری دربارۀ تحصیل رشته شیمی دارویی در کانادا بیان خواهیم کرد.

مقاطع مختلف تحصیل رشته شیمی دارویی در کانادا

مقاطع مختلف تحصیل رشته شیمی دارویی در کانادا

امکان تحصیل رشته شیمی دارویی در کانادا معمولاً در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری فراهم است.

کارشناسی

تحصیل در کانادا در رشته شیمی دارویی در مقطع کارشناسی چهارساله و تمام‌وقت است و دروس عموماً به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. ناگفته نماند هزینۀ تحصیل نیز باتوجه‌به دانشگاه‌ مدنظر متقاضیان متغیر است.

کارشناسی ارشد

تحصیل رشته شیمی دارویی در کانادا در مقطع کارشناسی ارشد دو سال طول می‌کشد و زبان تحصیل انگلیسی است. شایان ذکر است هزینۀ تحصیل بسته ‌به دانشگاه‌ مدنظر متقاضیان متفاوت است.

دکتری

تحصیل رشته شیمی دارویی در کانادا در مقطع دکتری معمولاً چهارساله است و دروس به زبان تحصیل انگلیسی تدریس می‌شوند.

دانشگاه‌ها و کالج‌های برتر

دانشگاه‌ها و کالج‌های برتر

دانشگاه‌ها و کالج‌های بسیاری امکان تحصیل رشته شیمی دارویی در کانادا را فراهم کرده‌اند. درادامه، دانشگاه‌ها و کالج‌های برتر کانادا برای تحصیل این رشته را معرفی خواهیم کرد.

دانشگاه مک گیل

دانشگاه مک گیل (McGill University) سال ۱۸۲۱ در شهر مونترال تأسیس شد. در تازه‌ترین رتبه‌بندی وبگاه مؤسسۀ QS، دانشگاه مک گیل در سال ۲۰۲۱ سی‌ویکمین دانشگاه برتر دنیا شناخته شده است. تحصیل رشته «داروشناسی» در مقطع کارشناسی این دانشگاه چهارساله و تمام‌وقت است. مدارک عمومی موردنیاز برای تحصیل رشته داروشناسی در مقطع یادشده عبارت‌اند از: ۱. دیپلم معادل دبیرستان؛ ۲. ارائۀ مدرک زبان انگلیسی معتبر (حداقل نمرۀ ۶.۵ برای آیلتس و ۸۶ برای تافل).
امکان تحصیل رشته داروشناسی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه مک گیل نیز میسر است. مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری داروشناسی به‌ترتیب دو و سه تا چهار سال به‌طول می‌انجامد. برای تحصیل این رشته در مقاطع یادشده در دانشگاه مک گیل، این مدارک عمومی نیاز است: ۱. سابقۀ تحصیلی و ریزنمره‌های مقطع پیشین؛ ۲. دو توصیه‌نامه از استادان؛ ۳. رزومه و انگیزه‌نامه؛ ۴. ارائۀ مدرک زبان انگلیسی معتبر (حداقل نمرۀ ۶.۵ برای آیلتس و ۸۶ برای تافل).
شایان ذکر است متقاضیان تحصیل رشته داروشناسی در مقاطع کارشناسی ارشد یا دکتری دانشگاه مک گیل در یکی از این رشته‌ها باید تحصیل کرده باشند: علوم بهداشتی (داروشناسی، فیزیولوژی، بیوشیمی، میکروبیولوژی و زیست‌شناسی سلول و مولکولی)، بیوتکنولوژی، مهندسی پزشکی، علوم دارویی، شیمی و علوم طبیعی.

دانشگاه بریتیش کلمبیا

دانشگاه دولتی بریتیش کلمبیا (University of British Columbia) سال ۱۹۰۸ آغاز به کار کرد. در جدیدترین رتبه‌بندی وبگاه مؤسسۀ QS، این دانشگاه رتبۀ چهل‌وپنجم را در میان دانشگاه‌های برتر جهان در سال ۲۰۲۱ کسب کرده است. تحصیل رشته «داروشناسی» در مقطع کارشناسی دانشگاه بریتیش کلمبیا چهار سال طول می‌کشد و دروس به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. هزینۀ تحصیل نیز برای دانشجویان بین‌المللی حدوداً به چهل‌هزار دلار کانادا در سال می‌رسد. از‌جمله مدارک عمومی لازم برای ثبت‌نام رشته داروشناسی در مقطع کارشناسی دانشگاه بریتیش کلمبیا می‌توان به این‌ها اشاره کرد: ۱. دیپلم معادل دبیرستان؛ ۲. ارائۀ مدرک زبان انگلیسی معتبر (حداقل نمرۀ ۹۰ برای تافل آنلاین و نمرۀ ۶.۵ برای آیلتس)؛ ۳. نمره‌های عالی در دروس ریاضی و شیمی و فیزیک.
در دانشگاه بریتیش کلمبیا، دانشجویان می‌توانند در مقطع کارشناسی ارشد رشته «علوم دارویی» تحصیل کنند. این رشته دوساله و تمام‌وقت است و هزینۀ سالانۀ تحصیل نُه‌هزار دلار کانادا تخمین زده می‌شود. مدارک عمومی موردنیاز برای تحصیل علوم دارویی در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه بریتیش کلمبیا بدین‌شرح‌اند: ۱. مدرک کارشناسی معتبر با میانگین نمره‌های حداقل ۷۰درصد؛ ۲. ارائۀ مدرک زبان انگلیسی معتبر (حداقل نمرۀ ۷ برای آیلتس و نمرۀ ۱۰۰ برای تافل)؛ ۳. سه توصیه‌نامه از استادان؛ ۴. ریزنمره‌های همۀ مقاطع تحصیلی تاکنون؛ ۵. انگیزه‌نامه.

دانشگاه اتاوا

در رده‌بندی اخیر وبگاه وبومتریک، دانشگاه دولتی اتاوا (University of Ottawa) یازدهمین دانشگاه برتر کانادا و طبق آخرین رتبه‌بندی وبگاه مؤسسۀ QS، دویست‌وهفتادونُهمین دانشگاه معتبر دنیا در سال ۲۰۲۱ شناخته شده است. تحصیل رشته «علوم زیست‌دارویی» در مقطع کارشناسی دانشگاه دولتی اتاوا چهار‌‌ساله است و دروس به زبان انگلیسی و فرانسوی تدریس می‌شوند و شهریۀ ثابت سالانه نیز برای دانشجویان بین‌المللی حدوداً ۲۳هزار دلار کاناداست.
رشته علوم زیست‌دارویی در دو گرایش ارائه می‌شود: «زیست‌دارو» و «ژنومیک». مدارک عمومی برای ثبت‌نام رشته علوم زیست‌دارویی در مقطع کارشناسی دانشگاه اتاوا عبارت‌اند از: ۱. دیپلم معادل دبیرستان؛ ۲. ارائۀ مدرک زبان انگلیسی معتبر (حداقل نمرۀ ۸۶ برای تافل آنلاین یا نمرۀ ۶.۵ برای آیلتس)؛ ۳. حداقل سطح ۱۲ کالج در ریاضی.

دانشگاه گوئلف

دانشگاه دولتی گوئلف (University of Guelph)سال ۱۹۶۴ در شهر گوئلف استان اونتاریو بنیان نهاده شد. براساس جدیدترین رده‌بندی وبگاه وبومتریک، دانشگاه دولتی گوئلف نوزدهمین دانشگاه برتر کانادا و سیصدوهشتمین دانشگاه برتر جهان محسوب می‌شود. همچنین طبق رتبه‌بندی اخیر وبگاه مؤسسۀ QS، دانشگاه گوئلف در سال ۲۰۲۱ رتبۀ ۵۷۱ تا ۵۸۰ را در بین دانشگاه‌های برتر دنیا کسب کرده است.
تحصیل رشته «شیمی بیولوژیکی و دارویی» در مقطع کارشناسی دانشگاه گوئلف چهار ‌سال طول می‌کشد و دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در آن حدوداً ۲۸هزار دلار کانادا در سال باید شهریه بپردازند. مدارک عمومی موردنیاز برای مقطع کارشناسی رشته «شیمی بیولوژیکی و دارویی» ازاین‌قرارند: ۱. دیپلم معادل دبیرستان؛ ۲. ارائۀ مدرک زبان انگلیسی معتبر (حداقل نمرۀ ۶.۵ برای آیلتس و نمرۀ ۸۹ برای تافل)؛ ۳. حداقل سطح ۱۲ کالج در زبان انگلیسی و حساب و سطح ۱۲ کالج در شیمی یا فیزیک یا زیست‌شناسی.

دانشگاه ساسکاچوان

دانشگاه دولتی ساسکاچوان (University of Saskatchewan) سال ۱۹۰۷ در ساسکاچوان کانادا شروع به کار کرد. طبق جدیدترین رتبه‌بندی وبگاه مؤسسۀ QS، دانشگاه ساسکاچوان در سال ۲۰۲۱ جایگاه چهارصدوشصت‌وپنجم را در میان دانشگاه‌های برتر جهان ازآنِ خود کرده است. تحصیل رشته «داروسازی» در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه ساسکاچوان دو سال به‌طول می‌انجامد و شهریۀ سالانۀ تحصیل نیز حدوداً بیست‌هزار دلار کانادا اعلام شده است.
مدارک عمومی موردنیاز برای ثبت‌نام رشته داروسازی در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه دولتی ساسکاچوان ازاین‌قرارند: ۱. مدرک کارشناسی معتبر و مرتبط با رشته داروسازی که میانگین نمرات آن حداقل ۷۰درصد باشد؛ ۲. ارائۀ مدرک زبان انگلیسی معتبر (حداقل نمرۀ ۶.۵ برای آیلتس و ۸۶ برای تافل و نمرۀ ۱۱۰ برای آزمون دولینگو)؛ ۳. ارائه مدرک آزمون سنجش شخصیت (CASPer)؛ ۴. شرکت در مصاحبۀ آنلاین.

مؤسسۀ فناوری دانشگاه انتاریو

مؤسسۀ فناوری دانشگاه انتاریو (University of Ontario Institute of Technology) سال ۲۰۰۲ در شهر اوشاوا تأسیس شد. تحصیل رشته «شیمی دارویی» در مقطع کارشناسی این دانشگاه چهارساله است و دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در آن حدوداً ۲۱هزار دلار کانادا در سال باید شهریه بپردازند. مدارک عمومی موردنیاز برای تحصیل این رشته در مقطع مذکور در مؤسسۀ فناوری دانشگاه انتاریو بدین‌شرح‌اند: ۱. دیپلم معادل دبیرستان؛ ۲. ارائۀ مدرک زبان انگلیسی معتبر (حداقل نمرۀ ۶.۵ برای آیلتس و ۸۳ برای تافل)

منابع: