دانشجویان رشته آموزش با راه‌های مختلف یادگیری آشنا می‌شوند و خود را برای کار در کلاس و نوشتن برنامۀ درسی و سنجش یادگیری دانش‌آموزان آماده می‌کنند. همچنین، دانشجویان این رشته تئوری‌های رشد و فرهنگی‌اجتماعی را می‌آموزند و از آن برای بهبود تدریس خود و یادگیری شاگردانشان بهره می‌برند. بسیاری از دانشگاه‌های دنیا برای دانشجویان این رشته فرصت کسب تجربۀ واقعی در کلاس را فراهم آورده‌اند و فارغ‌التحصیلان این رشته با بهره‌مندی از مباحث نظری و تجربۀ واقعی تدریس وارد زمینه‌های مختلف کاری می‌شوند. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته آموزش در کانادا را معرفی خواهیم کرد.

دانشگاه تورنتو

دانشگاه تورنتو بهترین دانشگاه برای تحصیل رشته آموزش در کانادا و پنجمین دانشگاه برتر جهان در این رشته به‌شمار می‌آید. این دانشگاه در سال ۱۸۲۷ در شهر تورنتو تأسیس شد و امروزه،‌ بیش از ۷۴هزار نفر دانشجو در سه پردیس آن مشغول تحصیل هستند. دانشکده‌های دانشگاه تورنتو ازاین‌قرارند: مهندسی و علوم کاربردی، فیزیک و حرکت‌شناسی، ارتباطات، معماری، هنر، دندان‌پزشکی، آموزش، حقوق، مدیریت، پزشکی، موسیقی، پرستاری، داروسازی، بهداشت عمومی، جنگلداری، مددکاری و علوم سیاسی. شهریۀ تحصیل این رشته در دانشگاه تورنتو ۵۹هزار دلار کانادا در سال تخمین زده می‌شود.

دانشگاه بریتیش کلمبیا

دانشگاه بریتیش کلمبیا دومین دانشگاه برتر برای تحصیل رشته آموزش در کانادا و نهمین دانشگاه برتر دنیا در این رشته است. دانشگاه بریتیش کلمبیا در سال ۱۹۰۸ در شهر ونکوور بنیان نهاده شد و هم‌اکنون، از بیش از ۶۶هزار نفر دانشجو در دو پردیس ونکوور و اوکاناگان میزبانی می‌کند. برخی از دانشکده‌های این دانشگاه عبارت‌اند از: علوم، کشاورزی، هنر، کسب‌وکار، پزشکی، پرستاری، دندان‌پزشکی، آموزش، جنگلداری، روزنامه‌نگاری، حقوق، موسیقی، علوم داروسازی، مددکاری و اقتصاد. شهریۀ سالانۀ تحصیل این رشته در دانشگاه بریتیش کلمبیا ۵۲هزار دلار کانادا برآورد می‌شود.

دانشگاه مک گیل

دانشگاه مک گیل

دانشگاه مک گیل سومین دانشگاه برتر برای تحصیل رشته آموزش در کانادا و بیست‌وششمین دانشگاه برتر جهان در این رشته محسوب می‌شود. دانشگاه مک گیل در سال ۱۸۱۳ در شهر مونترال آغاز به کار کرد و درحال‌حاضر، بیش از سیصد رشتۀ تحصیلی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌دهد. برخی از دانشکده‌های این دانشگاه بدین‌شرح‌اند: آموزش، پرستاری، پزشکی، دندان‌پزشکی، حقوق، مددکاری، علوم طبیعی، علوم ارتباطات، علوم کامپیوتر، علوم تغذیه، کشاورزی و محیط‌زیست، مدیریت، معماری، موسیقی، مهندسی و هنر. دانشجویان برای تحصیل این رشته در دانشگاه مک گیل سالانه ۱۹هزار دلار کانادا باید شهریه بپردازند.

دانشگاه آلبرتا

دانشگاه آلبرتا در سال ۱۹۰۸ در شهر ادمونتون تأسیس شد و در سال جاری میلادی، چهارمین دانشگاه برتر برای تحصیل رشته آموزش در کانادا و چهل‌وچهارمین دانشگاه برتر دنیا در این رشته شناخته شده است. امروزه، بیش از ۳۹هزار نفر دانشجو در چهارصد رشته در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری این دانشگاه تحصیل می‌کنند. دانشگاه آلبرتا هجده دانشکده دارد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از‌: کشاورزی، کسب‌وکار، هنر، آموزش، فنی و مهندسی، حقوق، پزشکی و دندان‌پزشکی، پرستاری، داروسازی، تربیت‌بدنی و توان‌بخشی. شهریۀ این رشته در دانشگاه آلبرتا حدوداً به ۳۰هزار دلار کانادا در سال می‌رسد.

دانشگاه کلگری

یکی از دانشگاه‌های مشهور برای تحصیل رشته آموزش در کانادا دانشگاه کلگری است. این دانشگاه که یکی از صد دانشگاه برتر دنیا در این رشته نیز محسوب می‌شود، سال ۱۹۶۶ در شهر کلگری بنیان نهاده شد و امروزه، میزبان بیش از ۳۰‌هزار نفر دانشجو در سیزده دانشکده و مدرسه است. دانشکده‌ها و مدرسه‌های دانشگاه کلگری از‌این‌قرارند: دانشکدۀ هنر، دانشکدۀ حرکت‌شناسی، دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ پرستاری، دانشکدۀ علوم، دانشکدۀ مددکاری، دانشکدۀ دام‌پزشکی، دانشکدۀ تحصیلات تکمیلی، مدرسۀ پزشکی، مدرسۀ کشاورزی، مدرسۀ کسب‌وکار، مدرسۀ مهندسی و مدرسۀ آموزش. شهریۀ سالانۀ تحصیل این رشته در دانشگاه کلگری ۲۰‌هزار دلار کانادا در سال برآورد می‌شود.

دانشگاه اتاوا

دانشگاه اتاوا

دانشگاه اتاوا، یکی از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته آموزش در کانادا، در سال ۱۸۴۷ در شهر اتاوا شروع به کار کرد. دانشگاه اتاوا نُه دانشکدۀ دارد که درحال‌حاضر، پذیرای بیش از ۴۱هزار نفر دانشجوست. دانشکده‌های این دانشگاه بدین‌شرح‌اند: هنر، آموزش، مهندسی، علوم سلامت، حقوق، پزشکی، علوم طبیعی، علوم اجتماعی و مدیریت. شهریۀ سالانۀ تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی دانشگاه اتاوا درحدود ۳۴هزار دلار کانادا تخمین زده می‌شود.

دانشگاه سایمون فریزر

دانشگاه سایمون فریزر در سال ۱۹۶۵ در شهر برنابی تأسیس شد و سه پردیس اصلی دارد: پردیس برنابی و پردیس سوری و پردیس ونکوور. هم‌اکنون، این دانشگاه میزبان بیش از ۳۴هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری است. هشت دانشکده و مدرسۀ دانشگاه سایمون فریزر از‌این‌قرارند: دانشکدۀ علوم کاربردی، دانشکدۀ هنر و علوم اجتماعی، مدرسۀ کسب‌وکار، دانشکدۀ ارتباطات، هنر و فناوری، دانشکدۀ آموزش، دانشکدۀ محیط‌زیست، دانشکدۀ علوم سلامت و دانشکدۀ علوم طبیعی. شهریۀ تحصیل این رشته در دانشگاه سایمون فریزر به حدود ۲۸هزار دلار کانادا در سال می‌رسد.

دانشگاه مونترال

دانشگاه مونترال

یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته آموزش در کانادا دانشگاه مونترال است. این دانشگاه در سال ۱۸۷۸ در شهر مونترال بنیان نهاده شد و زبان تدریس در آن فرانسوی است. در‌حال‌حاضر، دانشگاه مونترال میزبان بیش از ۶۷هزار نفر دانشجو در ۶۵۰ رشتۀ تحصیلی در مقاطع مختلف تحصیلی است. این دانشگاه شانزده دانشکده در خود جای داده است؛ ازجمله دانشکدۀ هنر و علوم، دانشکدۀ دندان‌پزشکی، دانشکدۀ آموزش، دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ پزشکی، دانشکدۀ پرستاری و دانشکدۀ داروسازی. شهریۀ سالانۀ تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی دانشگاه مونترال ۲۴هزار دلار کاناداست.

دانشگاه کوئینز

آخرین نام در فهرست دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته آموزش در کانادا دانشگاه کوئینز است. این دانشگاه در سال ۱۸۴۱ در شهر کینگستون تأسیس شد و هم‌اکنون، میزبان بیش از ۲۵هزار نفر دانشجو در دو پردیس خود است. این دانشگاه هشت دانشکده و مدرسه دارد که از میان آن‌ها می‌توان به دانشکدۀ هنر و علوم، دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ آموزش، مدرسۀ کسب‌وکار، دانشکدۀ مهندسی و دانشکدۀ علوم سلامت اشاره کرد. دانشجویان برای تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی دانشگاه کوئینز سالانه ۳۰هزار دلار کانادا باید شهریه پرداخت کنند.

منبع: