دولت فدرال کانادا محدودیت سفر های بین‌المللی به این کشور را تا ۲۱ فوریه ۲۰۲۱ تمدید کرده است. بیل بلر، وزیر امنیت عمومی فدرال کانادا، در توییتی گفته است: «دولت ما در انجام اقدامات لازم برای امنیت شهروندان کانادایی دربرابر COVID-19 ضمن حفظ تجارت‌های ضروری با شرکای بین‌المللی‌مان، هرگز تردید نخواهد کرد.» افزون‌براین، بلر هفتۀ گذشته اعلام کرده بود محدودیت‌های اعمال‌شده برای مسافران آمریکایی نیز تا ۲۱ فوریه ۲۰۲۱ تمدید شده است.

از مارس۲۰۲۰، دولت کانادا برای محافظت از شهروندان این کشور درمقابل شیوع COVID-19، محدودیت‌هایی برای سفرهای بین‌المللی از ایالات متحدۀ آمریکا و کشورهای دیگر اعمال کرده است. این محدودیت‌ها تاکنون به لغو بیشترِ سفرهای غیرضروری به مقصد کانادا منجر شده است. بااین‌حال، شهروندان و مقیمان کانادا و خانواده و بستگان نزدیکشان از محدودیت‌های سفر به این کشور معاف شده‌اند و می‌توانند به کانادا بازگردند.

کانادا از ۷ژانویۀ۲۰۲۱ از تمام مسافران هوایی بزرگ‌تر از پنج‌ سال می‌خواهد حداکثر ۷۲ ساعت پیش از سفر، آزمایش PCR کرونا را انجام دهند و هنگام پرواز به‌سمت کانادا، نتیجۀ منفی آزمایش را همراه خود داشته باشند. Transport Canada این اطلاعیه را ۳۱دسامبر۲۰۲۰ منتشر کرده است. انجام آزمایش PCR ویروس کرونا پیش از سفر مسافران را از رعایت قانون قرنطینۀ اجباری چهارده‌روزه معاف نخواهد کرد و تمام مسافران کانادا پیش از سفر برنامه‌ای برای قرنطینۀ چهارده‌روزه باید آماده کرده باشند. ناگفته نماند رعایت‌نکردن قوانین مربوط به قرنطینۀ اجباری جریمه‌های هنگفت یا مجازات حبس در پی دارد.

همچنین، تمام مسافران با استفاده از اپلیکیشن ArriveCAN اطلاعات هویتی‌شان را برای افسران خدمات مرزی کانادا باید ارسال کنند و ازطریق راهنماهای این اپلیکیشن، راه‌های مقابله با ابتلا به ویروس کرونا در مرز را یاد بگیرند. مسافران لازم است اطلاعات خودارزیابی روزانه‌شان را نیز در این اپلیکیشن ثبت کنند.

در روزهای گذشته، آژانس خدمات مرزی کانادا و مقام‌های دولتی این کشور درخواست کرده‌اند محدودیت‌های مربوط به جلوگیری از شیوع ویروس کرونا سخت‌گیرانه‌تر اجرا شود. شیوع گونۀ جدید ویروس کرونا و افزایش مجدد افراد مبتلا به این ویروس در چند کشور دنیا باعث به‌وجودآمدن این نگرانی‌ها شده است. قوانین بازدارنده در آینده می‌تواند اقدامات نظارتی بیشتر یا تغییر فرایندهای کنترلی مرزها را شامل شود.

تعداد افراد مبتلا به COVID-19 در بسیاری از بخش‌های کانادا همچنان رو به افزایش است. تا ۲۰ژانویۀ۲۰۲۱، حدود ۷۲۳،۹۲۰ نفر در کانادا به COVID-19 مبتلا شده‌اند. استان‌های آلبرتا و بریتیش کلمبیا و کبک امیدوارند به‌زودی میزان ابتلا به این ویروس را کاهش دهند؛ اما مقام‌های این استان‌ها معتقدند هنوز زمان لغو یا کاهش محدودیت‌ها فرانرسیده است.



منبع: