هر شرکت برای ارائه یا خرید یا فروش محصول یا خدمت به بازاریابی احتیاج دارد. این رشته یکی از عناصر مهم مدیریت کسب‌وکار و تجارت است. بازاریابان محصولات خود را به کسب‌وکار دیگر (B2B) یا مستقیماً به مصرف‌کنندگان (B2C) هدایت می‌کنند. در هر دو صورت، متخصصان این رشته از شاخص‌های مختلفی برای برنامه‌ریزی بازاریابی استفاده می‌کنند. بازاریابی هر محصول تحت‌تأثیر محیط، پژوهش‌های بازاریابی، پژوهش‌های بازار و ویژگی‌های بازار هدف است. با بهره‌مندی از این چهار ابزار، بازاریابان روش خاص محصول را انتخاب می‌کنند. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، دانشگاه‌های برتر برای تحصیل بازاریابی در کانادا را معرفی می‌کنیم.

دانشگاه تورنتو

برترین دانشگاه برای تحصیل بازاریابی در کانادا دانشگاه تورنتوست. این دانشگاه در سال ۱۸۲۷ در شهر تورنتو تأسیس شد و هم‌اکنون، میزبان بیش از ۷۶هزار نفر دانشجو در هجده دانشکده است. دانشکده‌های دانشگاه تورنتو از‌این‌قرارند: دانشکدۀ مهندسی و علوم کاربردی، دانشکدۀ فیزیک و حرکت‌شناسی، دانشکدۀ ارتباطات، دانشکدۀ معماری، دانشکدۀ هنر، دانشکدۀ دندان‌پزشکی، دانشکدۀ آموزش، دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ مدیریت، دانشکدۀ پزشکی، دانشکدۀ موسیقی، دانشکدۀ پرستاری، دانشکدۀ داروسازی، دانشکدۀ بهداشت عمومی، دانشکدۀ جنگلداری، دانشکدۀ مددکاری و دانشکدۀ علوم سیاسی. شایان ذکر است شهریۀ سالانۀ تحصیل رشته بازاریابی در دانشگاه تورنتو حدوداً ۶۰‌هزار دلار کاناداست.

دانشگاه بریتیش کلمبیا

دانشگاه بریتیش کلمبیا، دومین دانشگاه برتر برای تحصیل بازاریابی در کانادا، در سال ۱۹۰۸ در شهر ونکوور بنیان نهاده شد و هم‌اکنون، پذیرای بیش از ۶۶هزار نفر دانشجو در دو پردیس ونکوور و اوکاناگان در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری است. برخی از دانشکده‌های این دانشگاه عبارت‌اند از: دانشکدۀ علوم، دانشکدۀ کشاورزی، دانشکدۀ هنر، دانشکدۀ کسب‌وکار، دانشکدۀ پزشکی، دانشکدۀ پرستاری، دانشکدۀ دندان‌پزشکی، دانشکدۀ آموزش، دانشکدۀ جنگلداری، دانشکدۀ روزنامه‌نگاری، دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ موسیقی، دانشکدۀ علوم داروسازی، دانشکدۀ مددکاری و دانشکدۀ اقتصاد. شهریۀ تحصیل رشته بازاریابی در مقطع کارشناسی دانشگاه بریتیش کلمبیا درحدود ۴۰هزار دلار کانادا در سال برآورد می‌شود.

دانشگاه مک مستر

سومین نام در فهرست دانشگاه‌های برتر برای تحصیل بازاریابی در کانادا، دانشگاه مک مستر است. این دانشگاه در سال ۱۸۸۷ در شهر همیلتون شروع به کار کرد و درحال‌حاضر، میزبان بیش از ۳۱هزار نفر دانشجو در شش دانشکده و مدرسه است. این شش دانشکده و مدرسه بدین‌شرح‌اند: مدرسۀ کسب‌و‌کار دگروت، دانشکدۀ مهندسی، دانشکدۀ علوم سلامت، دانشگاه علوم انسانی، دانشکدۀ علوم اجتماعی و دانشکدۀ علوم. شهریۀ تحصیل رشته بازاریابی در دانشگاه مک مستر ۳۲‌هزار دلار کانادا در سال است.

دانشگاه واترلو

دانشگاه واترلو

دانشگاه واترلو در سال ۱۹۵۹ در شهر واترلو تأسیس شد. در این دانشگاه‌، بیش از ۳۷هزار نفر دانشجو در شش دانشکده و سیزده مدرسه مشغول تحصیل هستند. این دانشکده‌ها و مدرسه‌ها عبارت‌اند از: دانشکدۀ علوم بهداشتی، دانشکدۀ هنر، دانشکدۀ مهندسی، دانشکدۀ محیط‌زیست، دانشکدۀ ریاضی و دانشکدۀ علوم. هزینۀ تحصیل رشته بازاریابی در مقطع کارشناسی دانشگاه واترلو، یکی از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل بازاریابی در کانادا، حدود ۴۰هزار دلار کانادا در سال تخمین زده می‌شود.

دانشگاه وسترن

یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل بازاریابی در کانادا دانشگاه وسترن است. این دانشگاه در سال ۱۸۷۸ در شهر لاندن بنیان نهاده شد و امروزه، حدود ۴۰هزار نفر دانشجو در دوازده دانشکدۀ آن تحصیل می‌کنند. دانشکده‌های دانشگاه وسترن از‌این‌قرارند: دانشکدۀ هنر و علوم انسانی، دانشکدۀ موسیقی، دانشکدۀ آموزش، دانشکدۀ مهندسی، دانشکدۀ علوم بهداشتی، دانشکدۀ رسانه، دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ کسب‌وکار، دانشکدۀ دندان‌پزشکی، دانشکدۀ علوم، دانشکدۀ علوم اجتماعی و دانشکدۀ تحصیلات تکمیلی. شهریۀ سالانۀ تحصیل رشته بازاریابی در دانشگاه وسترن به ۳۵هزار دلار کانادا می‌رسد.

دانشگاه کوئینز

دانشگاه کوئینز در سال ۱۸۴۱ در شهر کینگستون آغاز به کار کرد و درحال‌حاضر، پذیرای بیش از ۲۸هزار نفر دانشجو از جای‌جای جهان است. هشت دانشکدۀ دانشگاه کوئینز، یکی از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل بازاریابی در کانادا، عبارت‌اند از: دانشکدۀ علوم و هنر، دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ آموزش، دانشکدۀ کسب‌وکار، دانشکدۀ مهندسی و علوم کاربردی، دانشکدۀ سلامت، دانشکدۀ علوم سیاسی و دانشکدۀ تحصیلات تکمیلی. شهریۀ تحصیل رشته بازاریابی در دانشگاه کوئینز ۵۱هزار دلار کانادا در سال برآورد می‌شود.

دانشگاه کلگری

یکی از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل بازاریابی در کانادا دانشگاه کلگری است. این دانشگاه سال ۱۹۶۶ در شهر کلگری تأسیس شد و امروزه، بیش از ۳۰‌هزار نفر دانشجو در سیزده دانشکده و مدرسۀ آن مشغول تحصیل هستند. دانشکده‌ها و مدرسه‌های دانشگاه کلگری از‌این‌قرارند: دانشکدۀ هنر، دانشکدۀ حرکت‌شناسی، دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ پرستاری، دانشکدۀ علوم، دانشکدۀ مددکاری، دانشکدۀ دام‌پزشکی، دانشکدۀ تحصیلات تکمیلی، مدرسۀ پزشکی، مدرسۀ کشاورزی، مدرسۀ کسب‌وکار، مدرسۀ مهندسی و مدرسۀ آموزش. شهریۀ تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی دانشگاه کلگری ۲۲‌هزار دلار کانادا در سال تخمین زده می‌شود.

دانشگاه اتاوا

دانشگاه اتاوا

دانشگاه اتاوا در سال ۱۸۴۷ در شهر اتاوا بنیان نهاده شد و هم‌اکنون، پذیرای بیش از ۴۱هزار نفر دانشجو در نُه دانشکده است. دانشکده‌های دانشگاه اتاوا بدین‌شرح‌اند: دانشکدۀ هنر، دانشکدۀ آموزش، دانشکدۀ مهندسی، دانشکدۀ علوم سلامت، دانشکدۀ حقوق، پزشکی، دانشکدۀ علوم طبیعی، دانشکدۀ علوم اجتماعی و دانشکدۀ مدیریت. شهریۀ تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی دانشگاه اتاوا، یکی از دانشگاه‌های معتبر برای تحصیل بازاریابی در کانادا، تقریباً ۴۴هزار دلار کانادا در سال است.

دانشگاه دالهاوزی

دانشگاه دالهاوزی در سال ۱۸۱۸ در شهر هالیفکس شروع به کار کرد. درحال‌حاضر، دالهاوزی ازجمله دانشگاه‌های برتر برای تحصیل بازاریابی در کانادا به‌حساب می‌آید و بیش از نوزده‌هزار نفر دانشجو در دویست رشته در دوازده دانشکدۀ آن مشغول تحصیل هستند. دانشکده‌های این دانشگاه عبارت‌اند از: دانشکدۀ کشاورزی، دانشکدۀ معماری، دانشکدۀ هنر و علوم اجتماعی، دانشکدۀ علوم کامپیوتر، دانشکدۀ دندان‌پزشکی، دانشکدۀ مهندسی، دانشکدۀ تحصیلات تکمیلی، دانشکدۀ سلامت، دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ مدیریت، دانشکدۀ پزشکی و دانشکدۀ علوم. دانشجویان برای تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی دانشگاه دالهاوزی تقریباً ۲۱هزار دلار کانادا در سال شهریه باید بپردازند.

دانشگاه ویکتوریا

آخرین نام در فهرست دانشگاه‌های برتر برای تحصیل بازاریابی در کانادا دانشگاه ویکتوریاست. این دانشگاه در سال ۱۹۶۳ در منطقۀ ویکتوریا در استان بریتیش کلمبیا تأسیس شد و هم‌اکنون، میزبان بیش از ۲۲هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری است. دانشکده‌های دانشگاه ویکتوریا از‌این‌قرارند: دانشکدۀ آموزش، دانشکدۀ مهندسی، دانشکدۀ هنرهای زیبا، دانشکدۀ توسعۀ انسانی و اجتماعی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشکدۀ علوم، دانشکدۀ علوم اجتماعی و دانشکدۀ تحصیلات تکمیلی. شهریۀ تحصیل رشته بازاریابی در دانشگاه ویکتوریا حدوداً به ۲۵هزار دلار کانادا در سال می‌رسد.

منبع: