وبگاه educations.com پلتفرمی آنلاین است که به دانشجویان در یافتن اطلاعات مربوط به گزینه‌های موجود برای تحصیل در خارج از کشورشان کمک می‌کند. این پلتفرم امکان بازاریابی برای جذب مخاطب را نیز برای مؤسسه‌های آموزشی مختلف فراهم کرده است. براساس پژوهش‌های این وبگاه در نظرسنجی از دانشجویان بین‌المللی، کشورهای کانادا و بریتانیا از ایالات‌ متحدۀ آمریکا پیشی گرفته‌اند و مقصدی محبوب‌تر برای تحصیل دانشجویان بین‌المللی به‌شمار می‌روند. این آمار بدین‌معنی نیست که میزان علاقۀ دانشجویان به مهاجرت تحصیلی به کانادا یا بریتانیا افزایش چشمگیری یافته است؛ بلکه کاهش شدید محبوبیت آمریکا باعث شده این کشور جایگاهش در صدر این فهرست را از دست دهد.

ژانویۀ۲۰۱۸، کشور آمریکا محبوب‌ترین مقصد دانشجویان بین‌المللی بود؛ اما اکتبر۲۰۲۰، این کشور به رتبۀ سوم سقوط کرد. کاهش علاقۀ دانشجویان در این بازۀ دوساله تقریباً مداوم بوده است. این یعنی تنها یک رویداد خاص، مانند شیوع COVID-19 باعث کاهش این علاقه‌مندی نبوده است. در در بازۀ زمانی ژانویۀ۲۰۱۸ تا اکتبر۲۰۲۰، محبوبیت کانادا و بریتانیا میان دانشجویان بیشتر شده است؛ زیرا تعداد افرادی که بریتانیا و کانادا را به‌عنوان مقصد مدنظرشان برای تحصیل انتخاب کرده‌اند، به‌ترتیب از ۱۲.۷ به ۱۵درصد و از ۱۰.۱ به ۱۳.۸درصد افزایش یافته است. درمقابل، تعداد افرادی که ایالات ‌متحدۀ آمریکا را برای تحصیل انتخاب کرده‌اند، از ۲۱.۶ به ۱۰.۷درصد کاهش پیدا کرده است. ناگفته نماند در ردۀ چهارم تا دهم فهرست یادشده این کشورها قرار گرفته‌اند: آلمان، استرالیا، فرانسه، هلند، ایتالیا، اسپانیا و سوئد.

معیارهای مهم در انتخاب یک کشور برای تحصیل

مزایای مربوط به ماندن در کشور محل تحصیل پس از پایان دورۀ تحصیلی به یکی از معیارهای مهم برای انتخاب کشورها تبدیل شده است. احتمالاً این موضوع نقش مهمی در کاهش میزان محبوبیت آمریکا برای دانشجویان ایفا کرده است؛ چراکه آمریکا درحال‌حاضر سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ای در صدور ویزا برای فارغ‌التحصیلان بین‌المللی در پیش گرفته است. کانادا درمقایسه‌با آمریکا کشوری مهاجرپذیرتر است؛ چراکه فارغ‌التحصیلان در کانادا مجوز کار پس از تحصیل (Post-Graduation Work Permit) می‌توانند دریافت کنند. مجوز PGWP مجوز کاری آزاد است که به فارغ‌التحصیلان بین‌المللی امکان می‌دهد با هر کارفرمایی در کانادا همکاری کنند.

از دیگر معیارهای مهم در انتخاب کشورها برای تحصیل می‌توان به هزینه‌های زندگی، زبان و فرهنگ مردم‌، امنیت و جوّ سیاسی‌اجتماعی و کیفیت و کارآمدی سیستم آموزشی اشاره کرد. اهمیت مزایای پس از پایان تحصیل نیز در دو سال گذشته برای دانشجویان بیشتر شده است. ژانویۀ‌۲۰۱۸ این گزینه در ردۀ نهم فهرست معیارهای مهم بوده؛ اما هم‌اکنون ردۀ سوم این فهرست را ازآنِ خود کرده است.

چگونه در کانادا تحصیل کنیم؟

وزارت مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) حتی در دوران پاندمی ویروس کرونا نیز به بررسی درخواست‌های مجوز تحصیل یا اِستادی پرمیت (Study Permit) ادامه داده است. برای تحصیل در کانادا ابتدا دوره و مؤسسۀ آموزشی مدنظرتان را باید انتخاب کنید. به این نکته توجه کنید که این مؤسسه از مؤسسه‌های آموزشی تأییدشده (DLI) برای میزبانی دانشجویان بین‌المللی باشد. پس از پذیرفته‌شدن در دانشگاه مدنظر و دریافت نامۀ پذیرش، فرایند درخواست برای دریافت استادی پرمیت را می‌توانید آغاز کنید. به‌‌خاطر بسپارید که برای تحصیل قانونی در کانادا به این مجوز تحصیل نیاز خواهید داشت.



منابع: