طراحی گرافیک یا ارتباط تصویری هنر انتقال مفهومی خاص ازطریق تصویر به مخاطب است. طراحان گرافیک سفارشی به‌صورت نوشتار از کارفرما دریافت می‌کنند و نهایتاً آن را در قالب تصویر در‌می‌آورند. تصویر نهایی به‌سبب شناخت کافی طراح گرافیک از رنگ و خط می‌تواند احساس خاصی در مخاطب برانگیزد. ناگفته نماند طراحی گرافیک فقط با طراحی و نقاشی سروکار ندارد؛ بلکه امروزه با فراگیری بی‌سابقۀ اینترنت، طراحی تجربۀ کاربری (UX) به یکی از زمینه‌های کاری بزرگ طراحان گرافیک تبدیل شده است. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، دانشگاه‌های برتر برای تحصیل گرافیک در کانادا را معرفی می‌کنیم.

دانشگاه مک مستر

دانشگاه مک مستر یکی از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل گرافیک در کانادا محسوب می‌شود که در سال ۱۸۸۷ در شهر همیلتون تأسیس شد و امروزه، میزبان بیش از سی‌هزار نفر دانشجو در شش دانشکده و مدرسه است. این دانشکده‌ها و مدرسه‌ها عبارت‌اند از: دانشکدۀ مهندسی، دانشکدۀ علوم بهداشتی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشکدۀ علوم پایه، دانشکدۀ علوم اجتماعی و مدرسۀ کسب‌وکار. شهریۀ تحصیل این رشته در دانشگاه مک مستر تقریباً ۳۱هزار دلار کانادا در سال برآورد می‌شود.

دانشگاه کوئینز

یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل گرافیک در کانادا دانشگاه کوئینز است. این دانشگاه در سال ۱۸۴۱ در شهر کینگستون بنیان نهاده شد و درحال‌حاضر، بیش از ۲۸هزار نفر دانشجو در آن مشغول تحصیل هستند. هشت دانشکدۀ دانشگاه کوئینز ازاین‌قرارند: علوم و هنر، حقوق، آموزش، کسب‌وکار، مهندسی و علوم کاربردی، سلامت، علوم سیاسی و تحصیلات تکمیلی. هزینۀ تحصیل رشته گرافیک در این دانشگاه سالانه ۴۸هزار دلار کاناداست.

دانشگاه رایرسون

دانشگاه رایرسون

دانشگاه رایرسون در سال ۱۹۴۸ در شهر تورنتو شروع به کار کرد و هم‌اکنون، بیش از ۴۵هزار نفر دانشجو در بیش از صد رشتۀ ارائه‌شده در تمامی مقاطع آن تحصیل می‌کنند. هشت دانشکده و مدرسۀ دانشگاه رایرسون بدین‌شرح‌اند: دانشکدۀ هنر، دانشکدۀ مددکاری، دانشکدۀ ارتباطات و طراحی، دانشکدۀ مهندسی و معماری، دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ علوم، مدرسۀ مدیریت و مدرسۀ تحصیلات تکمیلی. شهریۀ سالانۀ تحصیل رشته گرافیک در دانشگاه رایرسون، یکی از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل این رشته در کانادا به ۲۹هزار دلار کانادا می‌رسد.

کالج سنتنیال

این کالج در سال ۱۹۶۶ در شهر تورنتو بنیان نهاده شد و امروزه، افزون‌بر ۴۵هزار نفر دانشجوی تمام‌وقت و پاره‌وقت در بیش از ۲۶۰ رشته در آن مشغول تحصیل هستند. مدرسه‌های کالج سنتنیال، یکی از مراکز معتبر برای تحصیل گرافیک در کانادا، ازاین‌قرارند: مدرسۀ پیشرفت تحصیلی، مدرسۀ کسب‌وکار، مدرسۀ ارتباطات، رسانه، هنر و طراحی، مدرسۀ سلامت، مدرسۀ مهندسی و علوم کاربردی، مدرسۀ هتلداری و گردشگری و آشپزی و مدرسۀ وسایل نقلیه. هزینۀ سالانۀ تحصیل رشته گرافیک در کالج سنتنیال به حدود ۱۵هزار دلار کانادا می‌رسد.

کالج هامبر

کالج هامبر

کالج هامبر در سال ۱۹۶۷ در شهر تورنتو تأسیس شد. در‌حال‌حاضر، این کالج میزبان بیش از سی‌هزار نفر دانشجو در سه پردیس خود است. برخی از رشته‌های ارائه‌شده در کالج هامبر در مقطع کارشناسی عبارت‌اند از‌: حسابداری، علوم رفتاری، تبلیغات خلاق، مدیریت کسب‌و‌کار دیجیتال، ارتباطات دیجیتال، مدیریت گردشگری و هتلداری، مدیریت منابع انسانی، مدیریت صنعتی، روزنامه‌نگاری، موسیقی و بازاریابی. ناگفته نماند شهریۀ تحصیل رشته گرافیک در کالج هامبر ۱۹هزار دلار کانادا در سال برآورد می‌شود.

دانشگاه پلی تکنیک کوانتلن

یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل گرافیک در کانادا دانشگاه پلی‌تکنیک کوانتلن است. این دانشگاه در سال ۱۹۸۱ در شهر ریچموند شروع به کار کرد و هم‌اکنون، میزبان بیش از بیست‌هزار نفر دانشجو در پنج پردیس است. این دانشگاه هشت دانشکده دارد: پیشرفت تحصیلی و شغلی، حمایت تحصیلی، هنر، کسب‌وکار، طراحی، سلامت، علوم‌و‌تجارت و فناوری. گفتنی است دانشجویان برای تحصیل رشته گرافیک در دانشگاه پلی تکنیک کوانتلن حدود ۲۰هزار دلار کانادا در سال شهریه بپردازند.

کالج هنر وطراحی انتاریو

کالج هنر و طراحی انتاریو (OCAD)

کالج هنر و طراحی انتاریو یکی دیگر از مراکز مطرح برای تحصیل گرافیک در کانادا به‌شمار می‌آید. این کالج در سال ۱۸۷۶ در شهر تورنتو تأسیس شد و درحال‌حاضر، از بیش از ۴،۷۰۰ نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در سه دانشکدۀ خود میزبانی می‌کند. این سه دانشکده بدین‌شرح‌اند: دانشکدۀ هنر و دانشکدۀ طراحی و دانشکدۀ هنر و علوم. شهریۀ سالانۀ تحصیل این رشته در کالج هنر و طراحی انتاریو به ۳۱هزار دلار کانادا می‌رسد.

دانشگاه فریزر ولی

آخرین نام در فهرست دانشگاه‌های برتر برای تحصیل گرافیک در کانادا دانشگاه فریزر ولی است. این دانشگاه در سال ۱۹۷۴ در شهر کوچک ابوتسفورد آغاز به کار کرد و امروزه، در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دوره‌های مختلفی برگزار می‌کند. زمینه‌های تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه فریزر ولی هنر و علوم انسانی، علوم اجتماعی و کسب‌و‌کار، زبان و فرهنگ، پزشکی و سلامت و علوم و فناوری را شامل می‌شود. شایان ذکر است شهریۀ تحصیل این رشته در دانشگاه فریزر ولی ۱۵هزار دلار کانادا در سال تخمین زده می‌شود.

منبع: