باستان شناسی شاخه‌ای از علوم اجتماعی و علوم انسانی است که فعالیت‌های انسانی در گذشته را به‌کمک بازیابی و تحلیل عناصری از فرهنگ مادی مطالعه می‌کند. باستان‌شناسان برای این کار از دانش‌های زیست‌شناسی و زمین‌شناسی و محیط‌زیست استفاده می‌کنند. دانشجویان این رشته با کاوش و حفاری و تحلیل داده‌های یافت‌شده از کاوش آشنا می‌شوند. از مشکلات این رشته می‌توان به فروش غیرقانونی اشیای تاریخی و مخالفت با حفاری برخی از مناطق خاص اشاره کرد. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، دانشگاه‌های برتر برای تحصیل باستان شناسی در کانادا را نام می‌بریم.

دانشگاه تورنتو

برترین دانشگاه برای تحصیل باستان شناسی در کانادا دانشگاه تورنتوست که در سال ۲۰۲۰، بیستمین دانشگاه برتر جهان در این رشته شناخته شد. سال ۱۸۲۷، این دانشگاه در شهر تورنتو شروع به کار کرد و هم‌اکنون، بیش از ۷۴هزار نفر دانشجو در آن مشغول تحصیل هستند. دانشکده‌های دانشگاه تورنتو بدین‌شرح‌اند: مهندسی و علوم کاربردی، فیزیک و حرکت‌شناسی، ارتباطات، معماری، هنر، دندان‌پزشکی، آموزش، حقوق، مدیریت، پزشکی، موسیقی، پرستاری، داروسازی، بهداشت عمومی، جنگلداری، مددکاری و علوم سیاسی. شهریۀ تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی دانشگاه تورنتو ۵۹هزار دلار کانادا در سال است.

دانشگاه سایمون فریزر

دانشگاه سایمون فریزر دومین دانشگاه برتر کانادا و بیست‌و‌ششمین دانشگاه برتر دنیا برای تحصیل رشته باستان شناسی محسوب می‌شود. این دانشگاه در سال ۱۹۶۵ در شهر برنابی تأسیس شد و درحال‌حاضر، میزبان بیش از ۳۵هزار نفر دانشجو در سه پردیس است. دانشگاه سایمون فریزر، یکی از دانشگاه‌های معتبر برای تحصیل باستان شناسی در کانادا، هشت دانشکده دارد: علوم کاربردی، هنر و علوم اجتماعی، کسب‌وکار، ارتباطات، آموزش، محیط‌زیست، علوم بهداشتی و علوم. شهریۀ سالانۀ این رشته در دانشگاه سایمون فریزر درحدود ۳۰هزار دلار کاناداست.

دانشگاه کلگری

دانشگاه کلگری

یکی از دانشگاه‌های مشهور برای تحصیل باستان شناسی در کانادا دانشگاه کلگری است. این دانشگاه سال ۱۹۶۶ در شهر کلگری استان آلبرتا شروع به کار کرد و امروزه، بیش از ۳۰‌هزار نفر دانشجو در سیزده دانشکده و مدرسۀ آن تحصیل می‌کنند. دانشکده‌ها و مدرسه‌های دانشگاه کلگری عبارت‌اند از: دانشکدۀ هنر، دانشکدۀ حرکت‌شناسی، دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ پرستاری، دانشکدۀ علوم، دانشکدۀ مددکاری، دانشکدۀ دام‌پزشکی، دانشکدۀ تحصیلات تکمیلی، مدرسۀ پزشکی، مدرسۀ کشاورزی، مدرسۀ کسب‌وکار، مدرسۀ مهندسی و مدرسۀ آموزش. شهریۀ تحصیل این رشته در دانشگاه کلگری ۲۰‌هزار دلار کانادا در سال برآورد می‌شود.

دانشگاه آلبرتا

دانشگاه آلبرتا چهارمین دانشگاه برتر برای تحصیل باستان شناسی در کانادا و یکی از صد دانشگاه برتر جهان در این رشته است. این دانشگاه در سال ۱۹۰۸ در شهر ادمونتون استان آلبرتا تأسیس شد و هم‌اکنون، بیش از ۳۹هزار نفر دانشجو در پنج پردیس این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. برخی از دانشکده‌های این دانشگاه ازاین‌قرارند: کشاورزی، کسب‌وکار، هنر، آموزش، فنی‌و‌مهندسی، حقوق، پزشکی و دندان‌پزشکی، پرستاری، داروسازی، تربیت‌بدنی و توان‌بخشی. دانشجویان برای تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی دانشگاه آلبرنا سالانه ۳۰هزار دلار کانادا باید شهریه بپردازند.

دانشگاه بریتیش کلمبیا

دانشگاه بریتیش کلمبیا

پنجمین دانشگاه برتر برای تحصیل باستان شناسی در کانادا دانشگاه بریتیش کلمبیاست. این دانشگاه در سال ۱۹۰۸ در شهر ونکوور شروع به کار کرد و امروزه، میزبان بیش از ۶۶هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری در دو پردیس است. برخی از دانشکده‌های دانشگاه بریتیش کلمبیا بدین‌شرح‌اند: علوم، کشاورزی، هنر، کسب‌وکار، پزشکی، پرستاری، دندان‌پزشکی، آموزش، جنگلداری، روزنامه‌نگاری، حقوق، موسیقی، علوم داروسازی، مددکاری و اقتصاد. هزینۀ سالانۀ تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی دانشگاه بریتیش کلمبیا ۴۰هزار دلار کانادا تخمین زده می‌شود.

دانشگاه مونترال

دانشگاه مونترال ششمین دانشگاه برتر برای تحصیل باستان شناسی در کانادا و یکی از دویست دانشگاه برتر دنیا برای تحصیل این رشته به‌شمار می‌آید. این دانشگاه در سال ۱۸۷۸ در شهر مونترال استان کبک تأسیس شد و امروزه، بیش از ۶۷هزار نفر دانشجو در سیزده دانشکده و دو مدرسۀ  آن به دو زبان انگلیسی و فرانسوی تحصیل می‌کنند. برخی از دانشکده‌های این دانشگاه عبارت‌اند از: هنر و علوم، دندان‌پزشکی، آموزش، حقوق، پزشکی، پرستاری و داروسازی. ناگفته نماند شهریۀ تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی دانشگاه مونترال تقریباً به ۲۴هزار دلار کانادا در سال می‌رسد.

دانشگاه مانیتوبا

دانشگاه مانیتوبا

دانشگاه مانیتوبا در سال ۱۸۷۷ در شهر وینیپگ آغاز به کار کرد. این دانشگاه‌ هفتمین دانشگاه برتر برای تحصیل باستان شناسی در کانادا و یکی از دویست دانشگاه برتر جهان در این رشته است. در‌حال‌حاضر، دانشگاه مانیتوبا میزبان بیش از ۲۸هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری است. دانشکده‌های دانشگاه مانیتوبا از‌این‌قرارند: کشاورزی و علوم غذایی، معماری، هنر، کسب‌وکار، آموزش، مهندسی، تحصیلات تکمیلی، پرستاری، داروسازی، دندان‌پزشکی، حقوق و علوم. شهریۀ سالانۀ تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی حدود هجده‌هزار دلار کانادا برآورد می‌شود.

دانشگاه وسترن

دانشگاه وسترن در سال ۱۸۷۸ در شهر لاندن استان انتاریو تأسیس شد و امروزه، حدود ۴۰هزار نفر دانشجو در دوازده دانشکدۀ آن مشغول تحصیل هستند. دانشکده‌های دانشگاه وسترن از‌این‌قرارند: هنر و علوم انسانی، موسیقی، آموزش، مهندسی، علوم بهداشتی، رسانه، حقوق، کسب‌وکار، دندان‌پزشکی، علوم، علوم اجتماعی و تحصیلات تکمیلی. دانشگاه وسترن یکی از دانشگاه‌های معتبر برای تحصیل رشته باستان شناسی در کانادا به‌شمار می‌رود و شهریۀ تحصیل رشتۀ یادشده در مقطع کارشناسی این دانشگاه سالانه ۳۵هزار دلار کانادا تخمین زده می‌شود.

منبع: