رشته آمار درحقیقت علم جمع‌آوری، سامان‌دهی، تحلیل، تفسیر و ارائۀ داده است. این رشته در حل مسائل علمی و صنعتی و اجتماعی کمک شایانی می‌کند و درمقابل، این مسائل موجب تشکیل روش‌ها و راهکارهای جدید در علم آمار می‌شود. دو عنصر مهم در این رشته «قطعیت‌نداشتن» و «تغییر» است. در بسیاری از مسائل، امکان رسیدن به پاسخ قطعی وجود ندارد یا متغیرهای متعددی در صورت‌مسئله وجود دارد؛ به‌همین‌سبب، متخصصان آمار سعی می‌کنند تا‌حد‌ممکن متغیرها را کم کنند و سپس با کمک مبحث احتمالات در ریاضی، به بهترین پاسخ ممکن برسند. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته آمار در کانادا را معرفی خواهیم کرد. پس اگر می خواهید مهاجرت تحصیلی به کانادا داشته باشید با ما همراه باشید.

دانشگاه تورنتو

دانشگاه تورنتو معتبرترین دانشگاه برای تحصیل رشته آمار در کانادا محسوب می‌شود و در سال ۲۰۲۰، رتبۀ پانزدهم برتر جهان را در این رشته کسب کرده است. تأسیس این دانشگاه به سال ۱۸۲۷ در شهر تورنتو باز می‌گردد و هم‌اکنون از بیش از ۷۴هزار نفر دانشجو میزبانی می‌کند. دانشکده‌های دانشگاه تورنتو بدین‌شرح‌اند: مهندسی و علوم کاربردی، فیزیک و حرکت‌شناسی، ارتباطات، معماری، هنر، دندان‌پزشکی، آموزش، حقوق، مدیریت، پزشکی، موسیقی، پرستاری، داروسازی، بهداشت عمومی، جنگلداری، مددکاری و علوم سیاسی. شهریۀ تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی دانشگاه تورنتو ۶۲هزار دلار کانادا در سال تخمین زده می‌شود.

دانشگاه مونترال

دومین دانشگاه برتر برای تحصیل رشته آمار در کانادا دانشگاه مونترال و بیست‌و‌نهمین دانشگاه معتبر دنیا در این رشته است. این دانشگاه در سال ۱۸۷۸ در شهر مونترال استان کبک بنیان نهاده شد و امروزه، میزبان بیش از ۶۷هزار نفر دانشجو در سیزده دانشکده و دو مدرسه به دو زبان انگلیسی و فرانسوی است. برخی از دانشکده‌های دانشگاه مونترال عبارت‌اند از: هنر و علوم، دندان‌پزشکی، آموزش، حقوق، پزشکی، پرستاری و داروسازی. شهریۀ سالانۀ تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی تقریباً به ۲۴هزار دلار کانادا می‌رسد.

دانشگاه بریتیش کلمبیا

دانشگاه بریتیش کلمبیا

دانشگاه بریتیش کلمبیا در سال ۱۹۰۸ در شهر ونکوور شروع به کار کرد و سومین دانشگاه برتر برای تحصیل رشته آمار در کانادا و سی‌وچهارمین دانشگاه مطرح جهان در این رشته محسوب می‌شود. امروزه، بیش از ۶۶هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری در دو پردیس این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. برخی از دانشکده‌های دانشگاه بریتیش کلمبیا از‌این‌قراراند: علوم، کشاورزی، هنر، کسب‌وکار، پزشکی، پرستاری، دندان‌پزشکی، آموزش، جنگلداری، روزنامه‌نگاری، حقوق، موسیقی، علوم داروسازی، مددکاری و اقتصاد. شهریۀ سالانۀ تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی دانشگاه بریتیش کلمبیا حدوداً ۴۰هزار دلار کانادا برآورد می‌شود.

دانشگاه مک گیل

دانشگاه مک گیل چهارمین دانشگاه برتر برای تحصیل رشته آمار در کانادا و یکی از صد دانشگاه برتر دنیا در این رشته است. این دانشگاه در سال ۱۸۲۱ در شهر مونترال استان کبک تأسیس شد و درحال‌حاضر، میزبان بیش از چهل‌هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری است. دانشکده‌های بزرگ دانشگاه مک گیل عبارت‌اند از: هنر، علوم، پزشکی، مهندسی و مدیریت. شهریۀ تحصیل این رشته در این دانشگاه تقریباً به ۴۵هزار دلار کانادا در سال می‌رسد.

دانشگاه مک مستر

دانشگاه مک مستر در سال ۱۸۸۷ بنیان نهاده شد و امروزه، میزبان بیش از سی‌هزار نفر دانشجو در شش دانشکده است. دانشکده‌های دانشگاه مک مستر، یکی از دانشگاه‌های بنام برای تحصیل رشته آمار در کانادا، از‌این‌قرارند: مهندسی، علوم بهداشتی، علوم انسانی، علوم پایه، علوم اجتماعی و مدرسۀ کسب‌وکار. شهریۀ سالانۀ تحصیل این رشته در دانشگاه یادشده تقریباً ۳۵هزار دلار کاناداست.

دانشگاه واترلو

دانشگاه واترلو

دانشگاه واترلو یکی دیگر از دانشگاه‌های معتبر برای تحصیل رشته آمار در کانادا و ازجمله صد دانشگاه برتر دنیا در این رشته است. این دانشگاه در سال ۱۹۵۷ در شهر واترلو استان انتاریو شروع به کار کرد و هم‌اکنون، میزبان حدوداً ۴۱هزار نفر دانشجو در شش دانشکد‌ۀ علوم بهداشتی، هنر، مهندسی، محیط‌زیست، ریاضی و علوم است. شهریۀ سالانۀ تحصیل این رشته در دانشگاه واترلو حدود به ۴۵هزار دلار کانادا می‌رسد.

دانشگاه وسترن

دانشگاه وسترن در سال ۱۸۷۸ در شهر لاندن استان انتاریو تأسیس شد و امروزه، از ۴۰هزار نفر دانشجو در دوازده دانشکده میزبانی می‌کند. دانشکده‌های این دانشگاه عبارت‌اند از: هنر و علوم انسانی، موسیقی، آموزش، مهندسی، علوم بهداشتی، رسانه، حقوق، کسب‌وکار، دندان‌پزشکی، علوم، علوم اجتماعی و تحصیلات تکمیلی. دانشگاه وسترن یکی از دانشگاه‌های معتبر برای تحصیل رشته آمار در کاناداست و شهریۀ تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی آن سالانه ۳۵هزار دلار برآورد می‌شود.

دانشگاه لاوال

یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته آمار در کانادا دانشگاه لاوال است که در سال ۱۶۶۳ در شهر کبک بنیان نهاده شد. هم‌اکنون، بیش از ۴۲هزار نفر دانشجو در شانزده دانشکدۀ این دانشگاه تحصیل می‌کنند. دانشکده‌های دانشگاه لاوال بدین‌شرح‌اند: علوم کاربردی، کشاورزی، معماری، دندان‌پزشکی، آموزش، حقوق، علوم انسانی، جغرافیا، هنر، پزشکی، پرستاری، موسیقی، داروسازی، فلسفه، مهندسی و علوم اجتماعی. شایان ذکر است شهریۀ تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی دانشگاه لاوال سالانه ۲۳‌هزار دلار کاناداست.

دانشگاه آلبرتا

دانشگاه آلبرتا

دانشگاه آلبرتا نهمین دانشگاه برتر برای تحصیل رشته آمار در کانادا و یکی از دویست دانشگاه برتر جهان در این رشته است. این دانشگاه در سال ۱۹۰۸ در شهر ادمونتون استان آلبرتا شروع به کار کرد و درحال‌حاضر، از بیش از ۳۹هزار نفر دانشجو در پنج پردیس میزبانی می‌کند. برخی از دانشکده‌های دانشگاه آلبرتا بدین‌شرح‌اند: کشاورزی، کسب‌وکار، هنر، آموزش، فنی‌و‌مهندسی، حقوق، پزشکی و دندان‌پزشکی، پرستاری، داروسازی، تربیت‌بدنی و توان‌بخشی. شهریۀ تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی دانشگاه آلبرتا ۳۰هزار دلار کانادا در سال است.

دانشگاه کلگری

آخرین نام در فهرست دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته آمار در کانادا دانشگاه کلگری است. این دانشگاه سال ۱۹۶۶ در شهر کلگری استان آلبرتا تأسیس شد و امروزه، میزبان بیش از ۳۰‌هزار نفر دانشجو در سیزده دانشکده و مدرسه است. دانشکده‌ها و مدرسه‌های دانشگاه کلگری از‌این‌قرارند: دانشکدۀ هنر، دانشکدۀ حرکت‌شناسی، دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ پرستاری، دانشکدۀ علوم، دانشکدۀ مددکاری، دانشکدۀ دام‌پزشکی، دانشکدۀ تحصیلات تکمیلی، مدرسۀ پزشکی، مدرسۀ کشاورزی، مدرسۀ کسب‌وکار، مدرسۀ مهندسی و مدرسۀ آموزش. ناگفته نماند شهریۀ تحصیل این رشته در دانشگاه کلگری ۲۰‌هزار دلار کانادا در سال تخمین زده می‌شود.

منبع: