براساس تازه‌ترین خبر منتشرشده دربارۀ اطلاعیه آزمون TCF، آخرین دورۀ امتحان‌های TCF + expression écrite برای دریافت پذیرش در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد معماری در مدرسه‌های آموزش عالی معماری فرانسه (DAP) و سال اول کارشناسی تمامی رشته‌ها، ۲۵ و ۲۸ژانویۀ2021 برگزار می‌شود. آخرین فرصت ثبت‌نام در این آزمون نیز ۱۵ و ۱۶ژانویه بود. پس از ثبت‌نام، روز و ساعت دقیق آزمون از‌طریق دعوت‌نامه ارسال و هرگونه تغییرات احتمالی در این روند به افراد اطلاع داده می‌شود. در این مطلب، با آزمون TFC بیشتر آشنا خواهیم شد.

آزمون TCF مخفف Test de connaissance du français و به‌معنای آزمون دانش فرانسه است. TCF یکی از آزمون‌های معتبر زبان محسوب می‌شود که به‌منظور سنجش دانش زبان فرانسۀ داوطلبان طراحی شده است. از این آزمون در روند دریافت پذیرش از دانشگاه‌های فرانسه یا کانادا یا هر کشوری دیگر استفاده می‌شود که به مدرکی برای اثبات دانش زبانی افراد نیاز است. برای مثال، افراد غیر‌ فرانسوی یا انگلیسی‌زبانی که به تحصیل در کانادا تمایل دارند و می‌‌خواهند از یکی از دانشگاه‌های کانادایی پذیرش بگیرند، باید بدانند ارائۀ مدرکی گواه بر توانایی برقراری ارتباط با یکی از زبان‌های رسمی کانادا (انگلیسی یا فرانسوی) الزامی است. درحقیقت، کسانی که می‌خواهند تسلط خود بر زبان فرانسوی را نشان دهند، آزمونی مانند TCF را باید بگذرانند. افزون‌براین، ارائۀ مدرک آزمون TCF به‌منظور مهاجرت یا به‌عنوان یکی از مدارک مهم برای دریافت اقامت در شهرهایی مانند کبک یا برای برنامه‌های کاری و حتی دلایل شخصی لازم است. میزان تسلط مشخص‌شدۀ داوطلبان در آزمون TCF بر‌اساس CEFR است و از سطح A1 تا C2 را شامل می‌شود.

ساختار آزمون TCF

آزمون TCF به دو بخش کلی تقسیم می‌شود: ۱. بخش اجباری (Compulsory)؛ ۲. بخش انتخابی (Optional). گفتنی است بخش اجباری (Compulsory) ۸۰ پرسش چندگزینه‌ای را دربر می‌گیرد و میزان سختی آن نیز از سطح A1 تا C2 است. در‌ادامه، اطلاعات بیشتری دربارۀ این دو بخش بیان خواهیم کرد.

بخش اجباری (Compulsory)

بخش اجباری (Compulsory) شامل سه بخش مختلف است: ۱. بخش شنیداری؛ ۲. بخش استفاده از ساختار زبانی (گرامر و لغت)؛ ۳. بخش خواندن.

بخش شنیداری

بخش شنیداری آزمون TCF از ۳۰ پرسش تشکیل شده است که در ۲۵ دقیقه به آن‌ها باید پاسخ داد. در این بخش، متن‌هایی شنیداری در‌اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد که در کشور فرانسه یا کشورهای فرانسوی‌زبان پخش شده است. پرسش‌های بخش شنیداری از آسان (تشخیص عنوان مکالمه) به سخت (فهم متن شنیداریِ پخش‌شده با سرعت زیاد‌) متغیر است. برخی از زمینه‌های پرسش‌های بخش شنیداری عبارت‌اند از:

  • تشخیص و فهم اطلاعات اصلی مکالمه‌های روزمره (دیالوگ، مصاحبه، گفت‌وگو، مکالمه‌های تلفنی و...)
  • تشخیص عنوان مکالمه
  • فهم نکته‌های اصلی متن شنیداری با موضوع‌های آشناتر
  • فهم ایده‌های اصلی در متن‌های شنیداری با موضوع‌های پیچیده‌تر
  • تشخیص دامنۀ گسترده‌ای از اصطلاح‌ها
  • فهم متن شنیداریِ پخش‌شده با سرعت زیاد

بخش ساختار زبانی (گرامر و لغت)

بخش ساختار زبانی (گرامر و لغت) ۲۰ پرسش را شامل می‌شود که برای پاسخ به آن‌ها ۲۰ دقیقه زمان در نظر گرفته شده است. درحقیقت، پرسش‌های این بخش با هدف سنجش توانایی داوطلبان در زمینۀ ساختار زبان فرانسه طراحی شده‌اند. به‌طورکلی، پرسش‌های بخش ساختار زبانی این موضوع‌ها را دربر می‌گیرد:

  • تشخیص اشتباه‌های لغوی یا کاربردی زبان
  • انتخاب معادل برای اصطلاح یا عبارت گرامری
  • انتخاب فرمول صحیح دربارۀ شرایط ارتباطی

بخش خواندن

بخش خواندن ۳۰ پرسش دارد که داوطلبان ۴۵ دقیقه زمان دارند تا به آن‌ها پاسخ دهند. پرسش‌های این بخش به‌منظور سنجش توانایی داوطلبان در زمینه‌های زیر طراحی شده است:

  • فهم نام‌ها و واژه‌های آشنا و جمله‌های بسیار سادۀ به‌کاررفته در ارتباطات
  • فهم اطلاعات موجود در متون تبلیغات، منوها، جداول زمانی، آینده‌نامه‌ها و...
  • فهم اطلاعات دربارۀ افراد یا حقایق یا رویدادهای مختلف
  • فهم متون نوشته‌شده به زبان روزمره دربارۀ کار یا زندگی
  • فهم مقاله‌ها و گزارش‌ها در زمینۀ موضوع‌های ملموس و انتزاعی
  • فهم متون واقعی و ادبی (طولانی و بلند به‌همراه اصطلاح‌های تخصصی)

بخش انتخابی (Optional)

بخش انتخابی (Optional) آزمون TCF نیز به دو بخش تقسیم می‌شود: یکی مکالمه و دیگری نوشتاری.

بخش مکالمه

بخش مکالمه مصاحبه‌ای تک‌نفره با ممتحن را شامل می‌شود که زمان درنظرگرفته‌شده برای آن ۱۵ دقیقه است. میزان سختی پرسش‌های بخش مصاحبه از سطح A1 تا C2 است. این مصاحبه را ضبط می‌کنند و CIEP (سازمان برگزارکنندۀ آزمونTCF ) آن را ارزیابی می‌کند. نکتۀ مهم دربارۀ بخش مکالمه این است که مکالمۀ ضبط‌شده را ممتحن مصاحبه‌کننده با داوطلب ارزیابی نمی‌کند. پرسش‌های این بخش از توصیف مکان‌ها و صحبت دربارۀ تجربه‌ها و رویدادها و برنامه‌ها تا بیان دیدگاه‌هایی دقیق و ساختاری دربارۀ یک موضوع متفاوت است.

بخش نوشتاری

بخش نوشتاری از ۶ پرسش تشکیل شده است و داوطلبان برای پاسخ به آن‌ها ۱۰۰ دقیقه فرصت دارند. ناگفته نماند میزان سختی پرسش‌های این بخش از سطح A1 تا C2 متغیر است و موضوع‌هایی همچون نوشتن پیامی ساده (حدود ۴۰ واژه)، نوشتن نامه (حدود ۸۰ واژه)، مقایسۀ دو دیدگاه (۱۰۰ تا ۱۲۵ واژه) و بازنویسی ایده‌های اصلی در یک سند (حدود ۱۰۰ واژه) را شامل می‌شود.

یکی از پرسش‌های رایج در میان داوطلبان این است: «ممکن است تنها در یکی از بخش‌های اختیاری (Optional) بدون گذراندن بخش‌های اجباری (Compulsory) شرکت کنیم یا خیر؟» در پاسخ به این پرسش، باید بگوییم خیر. همان‌طور‌که از نام بخش‌های اجباری (Compulsory) برمی‌آید، گذراندن این بخش اجباری است و داوطلبان برای گذراندن بخش‌های اختیاری (Optional) بخش‌های اجباری را باید پشت‌سر بگذراند. روند مجاز برای انتخاب بخش‌های مختلف آزمون TCF عبارت است از:

  • گذراندن «فقط» بخش‌های اجباری (Compulsory)
  • گذراندن بخش‌های اجباری (Compulsory) و «فقط» یک بخش اختیاری (Optional)
  • گذراندن بخش‌های اجباری (Compulsory) و هر دو بخش اختیاری (Optional)

بخش‌های اختیاری (Optional) این آزمون ممکن است در زمانی متفاوت با زمان بخش‌های اجباری (Compulsory) برگزار شود. پرسش مهم دیگری که برای داوطلبان پیش می‌آید، این است: «آیا تمامی پرسش‌های آزمون TCF چندگزینه‌ای هستند؟» در پاسخ به این پرسش، باید بگوییم فقط در بخش‌های اجباری (Compulsory)، تمامی پرسش‌ها چندگزینه‌ای هستند. گفتنی است سازمان CIEP نمره‌های آزمون TCF را پانزده روز بعد از دریافت پاسخ‌ها به مرکز برگزارکنندۀ آزمون ارسال می‌کند.