ویکتوریا، مرکز استان بریتیش کلمبیا، در جنوب جزیرۀ ونکوور قرار دارد. جزیرۀ ویکتوریا در مجمع‌الجزایر قطب شمال و مرز بین نوناووت و سرزمین‌های شمال‌غربی کانادا قرار گرفته است. این جزیره هشتمین جزیرۀ بزرگ جهان و یکی از شهرهای زیبای کانادا و آمریکای‌شمالی شناخته می‌شود. در جزیرۀ ویکتوریا، از قلعه‌های تاریخی تا باغ‌ها و موزه‌ها را می‌توان یافت. در این مقاله، جاهای دیدنی ویکتوریا کانادا را معرفی خواهیم کرد.

بندرگاه داخلی

بندرگاه داخلی ویکتوریا (Inner Harbour) از جاذبه‌های گردشگری مهم جزیرۀ ویکتوریاست که جشنواره‌ها و سایر رویدادها معمولاً در آنجا برگزار می‌شود.

موزۀ سلطنتی قبل از میلاد

موزۀ سلطنتی قبل از میلاد

موزه‌های استان بریتیش کلمبیا یکی از موزه‌های تاریخ طبیعی و فرهنگی برتر کاناداست که با نمایشگرهای سه‌بُعدی منظره‌ها و رایحه‌ها و صداها را برای گردشگران تداعی می‌کنند. در موزۀ رویال (Royal BC Museum)، گردشگران به‌کمک نمایشگرها در میان جنگل‌های بارانی قدم می‌زنند، حیوانات را در سواحل غربی و تالاب‌های جزر‌و‌مدی می‌بینند، از خانه‌ای بزرگ عبور می‌کنند و به تماشای مبارزه‌های بومیان با مهاجران اروپایی می‌نشینند. از دیگر منظره‌هایی که به‌کمک نمایشگرهای سه‌بُعدی نشان داده می‌شود، کشتی کاپیتان ونکووری است که به جزیرۀ ویکتوریا سفر کرده. موزۀ رویال از جمله جاهای دیدنی ویکتوریا کانادا به‌شمار می‌رود.

باغ‌های بوچارت

باغ‌های بوچارت (Butchart Gardens) از دیگر جاهای دیدنی ویکتوریا کانادا به‌‌حساب می‌آید که با تغییر فصل، بارها به تماشای این باغ‌ها می‌توان رفت. سال ۱۹0۴، جنی بوچارت، همسر معدنداری ثروتمند در منطقۀ ویکتوریا، باغ‌های بوچارت را در محل معدن متروکۀ سنگ‌آهن بنیان نهاد. از‌جمله باغ‌های معروف این منطقه می‌توان به باغ ایتالیایی و باغ گل رز و باغ ژاپنی اشاره کرد. امروزه، از فضاهای باز میان استخرها و آب‌نماها و بسیاری از گیاهان کمیاب موجود در این باغ‌ها برای اجرای برنامه‌های هنری و موسیقی استفاده می‌شود.

هتل فیرمونت

سال ۱۹0۸، هتل فیرمونت (Fairmont Empress) در بندر داخلی جزیرۀ ویکتوریا کنار اقیانوس آرام ساخته شد. این هتل تاریخی در طول دهه‌ها میزبان افراد مشهوری، از‌جمله اعضای سلطنتی انگلیس بوده است. معمار این هتل فرانسیس ام. راتنبوری نام دارد و لابی این هتل را مانند سفری به گذشته و قبل از جنگ جهانی اول طراحی کرد. ضلع شمالی هتل فیرمونت مجموعه‌ای دَه‌ها تصویر مینیاتوری را در خود جای داده است. دنیای مینیاتوری از ۵۸ منظرۀ بسیار زیبا از وقایع تاریخی و قلعه‌ها، دژ کلمونت، تفسیر کیهانی سال ۲۲۰۱، راه‌آهن بزرگ کانادا و دیگر تصاویر ارزشمند ساخته شده و آن را به محلی برای بازدید گردشگران و یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی ویکتوریا کانادا تبدیل کرده است.

ساختمان‌های پارلمان

ساختمان‌های پارلمان

ساختمان‌های پارلمان (Parliament Buildings) در ضلع جنوبی بندرگاه داخلی جزیرۀ ویکتوریا قرار دارد. سال ۱۸۹۷، فرانسیس ام. راتنبوری این ساختمان‌های سنگی پرابهت را ساخت. ساختمان‌های پارلمان باغ‌هایی منظم دارد و شب‌هنگام که چراغ‌های ساختمان روشن می‌شود، بسیار جذاب است. مجسمۀ طلاکاری‌شده از کاپیتان جرج ونکوور روی گنبد اصلی ساختمان و مجسمۀ ملکه ویکتوریا در محوطۀ ساختمان پارلمان قرار دارد.

پارک بیکن‌هیل

پارک بیکن‌هیل (Beacon Hill) از دیگر منطقه‌های گردشگری جزیرۀ ونکوور به‌شمار می‌آید که باغ‌ها و مسیرهای پیاده‌روی و منطقه‌های تفریحی برای بازی‌های بیس‌بال، تنیس، کریکت و بولینگ چمن و نیز دو پارک ‌آبی تابستانه برای بچه‌ها دارد.

قلعۀ کردریگ

قلعۀ کردریگ

قلعۀ کردریگ (Craigdarroch Castle) یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری تاریخی در جزیرۀ ویکتوریا محسوب می‌شود که در منطقه‌ی مرفه راکلند واقع شده است. دهۀ ۱۸۸0، رابرت دانسمویر، مهاجر اسکاتلندی، آن را با ثروت حاصل از استخراج زغال‌سنگ ساخت.

تپۀ فورت‌رود

منطقۀ تاریخی و ملی تپۀ فورت‌رود (Fort Rodd Hill) در سیزده‌کیلومتری غرب جزیرۀ ویکتوریا قرار دارد. بین سال‌های ۱۸۹۵ تا ۱۹۵۶، این تپه انبار سلاح و مهماتی برای محافظت از بندر اسکویمالت بود. بندر اسکویمالت نیز زمانی پایگاه دریایی انگلیس محسوب می‌شد. ناگفته نماند امروزه، بازدید از این منطقه برای عموم آزاد است.

پارک هَتلی

سال ۱۹0۸، نخست‌وزیر پیشین بریتیش کلمبیا به‌کمک رابرت دانسمویر منطقۀ تاریخی و ملی پارک هَتلی (Hatley Park) را بنیان نهاد. این پارک قلعۀ هتلی را در خود جای ‌داده؛ قلعه‌ای که در چندین فیلم، از‌جمله مجموعه فیلم‌های Xmen به‌نمایش درآمده است.

باغ‌های پروانه

باغ‌های پروانه (Butterfly Gardens) در جزیرۀ ویکتوریا و نزدیکی باغ‌های بوچارت واقع شده است. این جاذبۀ گردشگری ویژگی‌هایی فراتر از باغ‌های پروانه‌ دارد؛ چراکه در آن، بیش از ۷۵ گونه پروانه عجیب و کم‌یاب به‌علاوۀ پرندگان گرم‌سیری و ماهی‌ها و خزندگان نگه‌داری می‌شوند. در سال ۲0۱۷، در این باغ گرم‌سیری موزۀ حشرات افتتاح شد. گفتنی است حیواناتی از‌جمله اردک، فلامینگو، طوطی، لاک‌پشت، قورباغه و ایگوانا نیز در محیط باغ‌های پروانه زندگی می‌کنند. جاذبه‌های گردشگری دیگر، از جمله آبشارها و درختان و گل‌ها مناظری شگفت‌انگیز در روزهای خنک زمستانی برای گردشگران می‌آفریند.

باغ‌وحش حشرات

باغ‌وحش حشرات (Bug Zoo) در جزیرۀ ویکتوریا و نزدیکی بندرگاه داخلی قرار دارد. در باغ‌وحش حشرات ویکتوریا، می‌توانید وارد دنیایی از حشرات و عنکبوت‌ها شوید و آن‌ها را از نزدیک ببینید.

محلۀ چینی‌ها

محلۀ چینی‌ها

محلۀ کوچک، اما جذاب چینی‌ها (Chinatown) در نزدیکی شهر ویکتوریا واقع است و یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی جزیرۀ ویکتوریا به‌حساب می‌آید. پیشینۀ محلۀ چینی‌ها به یک ‌قرن پیش برمی‌گردد که حدود هشت‌هزار نفر چینی در آنجا زندگی می‌کردند. سال ۱۹۷۱، محلۀ چینی‌ها به‌عنوان منطقه‌ای تاریخی شناخته شد.

پارک استانی گلداستریم

پارک استانی گلداستریم (Goldstream Provincial Park) در هفده‌کیلومتری مرکز شهر ویکتوریا قرار گرفته و نمونه‌ای عالی از اکوسیستم های طبیعی و تماشایی جزیرۀ ونکوور است. در‌کنار درختان سر‌به‌فلک‌کشیدۀ داگلاس، در این پارک درخت همیشه‌سبز آربوتوس به‌چشم می‌خورد که فقط در جزیرۀ ونکوور یافت می‌شود و از گونه‌های گیاهی و جانوری درمعرض خطر محافظت می‌کند. یکی از جاذبه‌های اصلی این پارک جریان تخم‌ریزی ماهی قزل‌آلا‌ست که هر ساله بین ماه‌های اکتبر و دسامبر، بازگشت هزاران ماهی سالمون را می‌توان شاهد بود. پارک استانی گلداستریم ازجمله پارک‌هایی است که بیشترین تعدادِ عقاب‌های سرسفید را در کانادا دارد؛ عقاب‌هایی که در ماه‌های دسامبر و فوریه مشاهده می‌شوند.

اسکلۀ ماهی‌گیری

اسکلۀ ماهی‌گیری (Fisherman’s Wharf) یکی از مناطق پربازدید شهر ویکتوریا محسوب می‌شود. این اسکله پر از مغازه‌ها و کیوسک‌های کوچک غذا و مکانی عالی برای صرف ناهار به‌همراه تماشای ورود قایق‌ها به بندر و خروج آن‌هاست. افزون‌براین در اسکلۀ ماهی‌گیری، تورهای طبیعت‌گردی همراه با مشاهدۀ نهنگ و قایقرانی Kelp Reef  برگزار می‌شود.

اگر به مهاجرت تحصیلی به کانادا علاقه دارید حتما با ما همراه باشید.

منابع: