دانشگاه یوکان سال ۱۹۶۳ به‌عنوان مرکز آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای شروع به کار کرد. سال ۱۹۸۳، این مرکز به کالج یوکان و سال ۲۰۲۰، به دانشگاه یوکان تبدیل شد. این دانشگاه دولتی ویژۀ دوره‌های پس از متوسطه است که بر آموزش و تحقیقات تکیه دارد. دانشگاه یوکان در منطقۀ وایت‌هورس قرار دارد. یوکان قلمرو یوکان نیز نامیده می‌شود و کوچک‌ترین و غربی‌ترین قلمرو از سه قلمرو کانادا و کوچک‌ترین استان این کشور به‌شمار می‌آید. برخی از امکانات دانشگاه یوکان عبارت‌اند از: سالن ورزشی و کتابخانه، پارکینگ و فروشگاه، سالن غذاخوری و خدمات ایمنی و امنیتی، کمپ، مهدکودک، خوابگاه‌ها و آپارتمان‌ها با تجهیزات کامل. دانشگاه یوکان دوره‌هایی همچون دیپلم و گواهینامه و کارشناسی برگزار می‌کند.

مرکزها و مؤسسه‌های آموزشی دانشگاه یوکان

مرکزها و مؤسسه‌های آموزشی دانشگاه یوکان

مرکزها و مؤسسه‌های آموزشی دانشگاه یوکان ازاین‌قرارند:

  • مرکز عدالت اجتماعی شمال (Northern Institute of Social Justice): دوره‌های سلامتی، مراقبتی، روان‌شناسی و خدمات اجتماعی را برای مردم محلی برگزار و در زمینۀ رشد و توسعۀ فرهنگ محلی فعالیت می‌کند.
  • مرکز نوآوری معدن شمال (Centre for Northern Innovation in Mining): دوره‌های مرتبط با علوم زمین، معدن، تجهیزات سنگین و نظارت بر محیط‌زیست را برگزار می‌کند.
  • مرکز پژوهش یوکان (YukonU Research Centre): از نوآوری‌های محلی و افزایش ظرفیت تحقیقات دانشجویی حمایت می‌کند.
  • مؤسسۀ خودمختار محلی‌ها (Indigenous Self-Determination Institute): با برگزاری دوره‌های کارشناسی برای بومیان منطقۀ یوکان، فرصت رهبری آیندۀ یوکان را به بومیان می‌بخشد.

دوره‌هایی برای دانشجویان بین‌المللی

دوره‌های مختلف تحصیلی در دانشگاه دولتی یوکان برای دانشجویان بین‌المللی به زبان انگلیسی ارائه می‌شود. درادامه، این دوره‌ها را معرفی خواهیم کرد.

دوره‌های گواهینامه

  • گواهینامۀ هنرهای آشپزی: این دورۀ هشت‌ماهه برای پاسخ‌گویی به نیازها در صنعت مهمانداری طراحی شده است.
  • گواهینامۀ میراث و فرهنگ: دوره‌ای ابتکاری با تمرکز بر میراث و فرهنگ یوکان است و آموزش‌هایی برای کار در رشته‌های علوم اجتماعی و انسانی و مشاغل مرتبط با مدیریت و حفاظت از میراث و فرهنگ یوکان ارائه می‌دهد.
  • گواهینامۀ ارتباطات چندرسانه‌ای: دوره‌ای متنوع با تلفیق نبوغ و فناوری برای آموزش راهبردهای ارتباطی مؤثر ازطریق رسانه‌های مبتنی‌بر وب، صدا، ویدئو و چاپ است.
  • گواهینامۀ مدیریت دفتری: دوره‌ای نُه‌ماهه و تمام‌وقت است و دانش و مهارت لازم برای ورود نیروی کار به‌عنوان حسابدار و دستیار اداری و دستیار دفتر عمومی را به دانشجویان ارائه می‌دهد.
  • گواهینامۀ علوم: دوره‌هایی در زمینۀ علوم ریاضیات، زمین، زیست‌شناسی و فیزیک است. دارندگان این گواهینامه می‌توانند در مقطع کارشناسی در دیگر دانشگاه‌های کانادا نیز تحصیل کنند.
  • گواهینامۀ هنرهای تجسمی: دورۀ آموزش هنرهای زیبا در سال اولِ دانشکدۀ هنرهای تجسمی (Yukon SOVA) در شهر داوسون برگزار می‌شود؛ البته امکان انتقال به دورۀ هنرهای تجسمی در دیگر مدرسه‌های هنری بزرگ کانادا وجود دارد.

دور‌ه‌های دیپلم

  • دیپلم خلبانی: دو سال به‌طول می‌انجامد و مهارت‌های ضروری تجارت آموزش و مجوز خلبانی تجارت داده می‌شود.
  • دیپلم مراقبت از کودک: در این رشته، دانش و مهارت لازم برای آموزش كودكان خردسال تعریف شده است.
  • دیپلم مطالعات بومیان یوکان: دوره‌ای چندرشته‌ای برای آگاهی از فرهنگ‌ها، تاریخ‌ها، موفقیت‌ها و نگرانی‌های سیاسی و ملی بومیان استان یوکان و شمال کانادا و مردم شمالگان است.
  • دیپلم مطالعات محیط‌زیستی شمال: هدف از برگزاری این دوره بررسی مسائل زیست‌محیطی معاصر شمال و روابط انسان و محیط است.
  • دیپلم علوم شمال: این دوره متقاضیان را برای کارهای علمی یا فنی در محیط شمال آماده می‌کند. همچنین، متقاضیان این دیپلم را برای انتقال به مقطع کارشناسی می‌توانند دریافت کنند.
  • دیپلم مدیریت منابع تجدیدپذیر: این دوره دو سال طول می‌کشد و با مؤلفه‌های میدانی و آزمایشگاهی همراه با کلاس‌های زیست‌شناسی، علوم زیست‌محیطی، فرهنگ و تاریخ مردم بومی، پرورش آبزیان، مدیریت زمین و منابع تجدیدپذیر با تمرکز بر پایداری در شمال طراحی شده است.

دوره‌های دیپلم و گواهینامه

  • دیپلم و گواهینامۀ مطالعات عمومی: این دوره تلفیقی از دانش عمومی و مهارت‌های فکری با مهارت‌های شغلی یا حرفه‌ای خاص است.
  • دیپلم و گواهینامۀ هنرهای آزاد: برای برنامه‌هایی اساسی در علوم اجتماعی و انسانی، پرورش مسئولیت اجتماعی و حساسیت فرهنگی و ایجاد استدلال مستقل و مهارت‌های تفکر انتقادی تعریف شده است.
  • دیپلم و گواهینامۀ فناوری زمین‌شناسی: زمینه‌های نظری و عملی دانشجویان را برای موفقیت در استخراج مواد‌معدنی را فراهم می‌کند.
  • دیپلم و گواهینامۀ دادگستری و جرم‌شناسی: برنامه‌ای چندرشته‌ای در دادگستری و جرم‌شناسی در منطقۀ شمال است که با برنامه‌های تحصیلات تکمیلی یا اشتغال در سطح ابتدایی در جرم‌شناسی و رشته‌های مرتبط با عدالت کیفری ارتباط دارد.
  • دیپلم و گواهینامۀ تجاری کارشناس فنی تجهیزات سنگین: دورۀ گواهینامۀ این رشته هجده‌هفته طول می‌کشد و دانش تجارت نظری و مهارت‌های عملی را به متقاضیان می‌آموزد تا با دانش کافی به‌عنوان کارآموز توانمند وارد تجارت شوند. علاوه‌بر دورۀ گواهینامه، دورۀ دیپلم کارشناس فنی تجهیزات سنگین نیز در دو نیمسال پانزده‌هفته‌ای برگزار می‌شود. دیپلم کارشناس فنی تجهیزات سنگین تمامی آموزش‌های فنی را پوشش می‌دهد.

مقطع کارشناسی

  • کارشناسی بازرگانی: این رشته در دانشگاه یوکان در مقاطع دیپلم و گواهینامه و مقطع کارشناسی ارائه می‌شود و متقاضیان را برای مشاغل مدیریت اداری و دولتی آماده می‌کند.
  • کارشناسی معلمی: دوره‌ای چهار‌ساله با تأکید بر آموزش مقطع ابتدایی است.
  • کارشناسی رشتۀ حاکمیت محلی: دوره‌ای سه‌ساله است که متقاضیان را با ارزش‌ها و دانش‌ها و مهارت‌های کار مشترک در ساختارهای منحصر‌به‌فرد حاکمیت یوکان آشنا و با تمرکز بر قوانین و سیاست‌های فعلی و گذشتۀ یوکان، این استان را برای تعیین سرنوشت و خودگرانی بومیان در کانادا و در سطح بین‌المللی آماده می‌کند.
  • کارشناسی رشتۀ علوم اجتماعی: برنامه‌ای چهارساله با تمرکز روی کار مددکاری اجتماعی در جوامع شمالی است.
  • دیپلم و کارشناسی علوم محیط‌زیست و حفاظت: در این دوره، حفاظت از حیات‌وحش، استفاده از زمین و مدیریت منابع در قالب معاهدات مدرن، تغییر در کمیت و کیفیت آب، تغییر آب‌و‌هوا و نیازهای انرژی آموزش داده می‌شود.

شهریۀ دانشگاه دولتی یوکان

شهریۀ دانشگاه دولتی یوکان

شهریۀ دورۀ زبان انگلیسی ESL (سطح مقدماتی یا پیشرفته) ۴،۱۵۰ دلار کانادا به‌ازای هر نیمسال (پانزده هفتۀ تحصیلی) است. هزینۀ دورۀ هنرهای آشپزی و تجارت نیز به‌ترتیب ۴،۹۵۰ و ۵،۲۰۰ دلار کانادا برای هر نیمسال (بیست هفته) تخمین زده می‌شود. متقاضیان برای دیگر دوره‌های تحصیلی به‌ازای هر واحد تحصیلی ۴۰۰ دلار کانادا باید پرداخت کنند. البته تحصیل در دانشگاه یوکان هزینه‌هایی دیگری را نیز شامل می‌شود؛ ازجمله اقامت، بیمه، کتاب و وسایل آموزشی.

مدارک و شرایط عمومی لازم

مدارک و شرایط عمومی برای ثبت‌نام و تحصیل در دانشگاه یوکان عبارت‌اند از:

  • متقاضیان حداقل باید نوزده‌ساله و دیپلم دبیرستان داشته باشند. گواهی دیپلم به زبان انگلیسی باید ترجمه شده باشد.
  • مدرک زبان انگلیسی موردنیاز به‌منظور تحصیل در مقطع کارشناسی، حداقل نمرۀ ۶ برای آیتلس و مهارت‌های چهارگانه یا نمرۀ ۷۹ برای تافل است. مدرک زبان انگلیسی مورد‌نیاز برای دوره‌های گواهینامه و دیپلم نیز حداقل نمرۀ ۶ برای آیتلس و نمرۀ ۵.۵ برای مهارت‌های چهارگانه یا نمرۀ ۷۹ برای تافل است. به‌منظور تحصیل در رشته‌های هنر آشپزی و اداری و تجارت نیز مدرک زبان آیلتس با حداقل نمرۀ ۵ یا مدرک تافل با حداقل نمرۀ ۴۵ باید ارائه کرد.
  • نمرۀ زبان انگلیسی سال دوازدهم متقاضی در دبیرستان حداقل ۶۲درصد باشد. به‌علت شرایط کرونا در جهان، فعلا نمرۀ آزمون دولینگو برای دانشگاه یوکان پذیرفتنی است؛ بدین‌صورت که نمرۀ ۱۰۵ در آزمون دولینگو معادل نمرۀ ۶ آیلتس و نمرۀ ۱۰۵ آزمون دولینگو معادل نمرۀ آیلتس ۵ حساب می‌شود.

گفتنی است متقاضیانی که حد نصاب نمرۀ زبان انگلیسی را کسب نکنند، در کلاس‌های زبان انگلیسی ESL این دانشگاه باید حضور یابند. پس از گذراندن دوره‌های زبان، امکان تحصیل در رشته یا مقطع مدنظر برای آنان فراهم می‌شود.

بورسیه‌های دانشگاه یوکان

دانشگاه یوکان بورسیه‌های بسیاری برای متقاضیان تحصیل در این دانشگاه در نظر گرفته است. برخی از این بورسیه‌ها، مانند بورسیه‌های ورودی مخصوص شهروندان یا دارندگان اقامت دائم کانادا و برخی دیگر ویژۀ متقاضیان بین‌المللی است. ناگفته نماند غیر از بورسیه‌های دانشگاه یوکان، متقاضیان برای دریافت بورسیه‌های تحصیلی کشور کانادا نیز می‌توانند درخواست دهند. برای مشاهدۀ جزئیات بورسیه‌های تحصیلی دانشگاه یوکان، به این لینک مراجعه کنید.

منبع: