علوم مواد همان‌طورکه از نامش پیداست، مواد جدیدی را کشف و طراحی می‌کند که اغلب ماهیت جامد دارند. این علم از علوم شیمی و فیزیک و مهندسی بهره می‌برد و یکی از زیرمجموعه‌های این علوم به‌شمار می‌آید. بسیاری از مشکلاتی که امروزه با آن‌ها مواجه هستیم، به‌دلیل محدودیت مواد موجود و نحوۀ استفاده از آن‌هاست. پیشرفت در زمینۀ علوم مواد آیندۀ فناوری را به‌طورچشمگیری تغییر خواهد داد. متخصصان علوم مواد بر تاریخچۀ تشکیل، ساختار، کاربرد و ویژگی‌های هرکدام از مواد تمرکز دارند و بر‌این‌اساس، زمینۀ پژوهش برای خود تعریف می‌کنند. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، دانشگاه‌های برتر به‌منظور تحصیل علوم مواد در کانادا را معرفی خواهیم کرد.

دانشگاه تورنتو

دانشگاه تورنتو برترین دانشگاه برای تحصیل علوم مواد در کانادا است که چهل‌وهشتمین دانشگاه برتر جهان نیز شناخته می‌شود. این دانشگاه در سال ۱۸۲۷ در شهر تورنتو بنیان نهاده شد و هم‌اکنون، میزبان بیش از ۷۴هزار نفر دانشجو در سه پردیس خود است. دانشکده‌های دانشگاه تورنتو از‌این‌قرارند: مهندسی و علوم کاربردی، فیزیک و حرکت‌شناسی، ارتباطات، معماری، هنر، دندان‌پزشکی، آموزش، حقوق، مدیریت، پزشکی، موسیقی، پرستاری، داروسازی، بهداشت عمومی، جنگلداری، مددکاری و علوم سیاسی. شهریۀ تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی دانشگاه تورنتو سالانه ۶۲هزار دلار کاناداست.

دانشگاه مک گیل

دانشگاه مک گیل در سال ۱۸۲۱ در شهر کبک استان مونترال شروع به کار کرد. این دانشگاه دومین دانشگاه برتر برای تحصیل علوم مواد در کانادا و چهل‌و‌نهمین دانشگاه برتر دنیاست. بیش از چهل‌هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه مک گیل مشغول تحصیل هستند. پنج دانشکدۀ بزرگ این دانشگاه عبارت‌اند از: هنر، علوم، پزشکی، مهندسی و مدیریت. شهریۀ تحصیل این رشته در دانشگاه مک گیل حدوداً به ۴۵هزار دلار کانادا در سال می‌رسد.

دانشگاه مک مستر

دانشگاه مک مستر

یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل علوم مواد در کانادا دانشگاه مک مستر است. دانشگاه مک مستر سومین دانشگاه معتبر کانادا و یکی از صد دانشگاه مطرح جهان در این رشته محسوب می‌شود. این دانشگاه در سال ۱۸۸۷ تأسیس شد و امروزه، میزبان بیش از سی‌هزار نفر دانشجو در شش دانشکدۀ مهندسی، علوم بهداشتی، علوم انسانی، علوم پایه، علوم اجتماعی و مدرسۀ کسب‌وکار است. شهریۀ تحصیل این رشته در دانشگاه مک مستر تقریباً ۳۵هزار دلار کانادا برای یک سال است.

دانشگاه بریتیش کلمبیا

دانشگاه بریتیش کلمبیا چهارمین دانشگاه برتر برای تحصیل علوم مواد در کانادا است. این دانشگاه در سال ۱۹۰۸ در شهر ونکوور بنیان نهاده شد و درحال‌حاضر، بیش از ۶۶هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری در دو پردیس آن مشغول تحصیل هستند. برخی از دانشکده‌های این دانشگاه عبارت‌اند از: علوم، کشاورزی، هنر، کسب‌وکار، پزشکی، پرستاری، دندان‌پزشکی، آموزش، جنگلداری، روزنامه‌نگاری، حقوق، موسیقی، علوم داروسازی، مددکاری و اقتصاد. شایان ذکر است شهریۀ تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی دانشگاه بریتیش کلمبیا ۴۰هزار دلار کانادا برآورد می‌شود.

دانشگاه مونترال

دانشگاه مونترال پنجمین دانشگاه برتر کانادا و یکی از ۱۵۰ دانشگاه برتر دنیا برای تحصیل علوم مواد در کانادا به‌شمار می‌آید. این دانشگاه در سال ۱۸۷۸ در مونترال استان کبک آغاز به کار کرد و زبان تدریس در آن فرانسوی است. هم‌اکنون، دانشگاه مونترال میزبان بیش از ۶۷هزار نفر دانشجو در سیزده دانشکده و دو مدرسه است. برخی از دانشکده‌های دانشگاه بدین‌شرح‌اند: هنر و علوم، دندان‌پزشکی، آموزش، حقوق، پزشکی، پرستاری و داروسازی. هزینۀ سالانۀ تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی دانشگاه مونترال تقریباً ۲۴هزار دلار کاناداست.

دانشگاه آلبرتا

دانشگاه آلبرتا

دانشگاه آلبرتا در سال ۱۹۰۸ در شهر ادمونتون استان آلبرتا تأسیس شد. این دانشگاه ششمین دانشگاه برتر برای تحصیل علوم مواد در کانادا و یکی از ۱۵۰ دانشگاه برتر جهان در این رشته است. درحال‌حاضر، دانشگاه آلبرتا از ۳۹هزار نفر دانشجو در پنج پردیس خود میزبانی می‌کند. برخی از دانشکده‌های این دانشگاه عبارت‌اند از‌‌: کشاورزی، کسب‌وکار، هنر، آموزش، فنی‌و‌مهندسی، حقوق، پزشکی و دندان‌پزشکی، پرستاری، داروسازی، تربیت‌بدنی و توان‌بخشی. شهریۀ تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی دانشگاه آلبرتا حدود ۳۰هزار دلار کانادا در سال تخمین زده می‌شود.

دانشگاه واترلو

دانشگاه واترلو هفتمین دانشگاه برتر برای تحصیل علوم مواد در کانادا و یکی از ۱۵۰ دانشگاه برتر دنیا در این رشته به‌حساب می‌آید. این دانشگاه در سال ۱۹۵۷ در شهر واترلو استان انتاریو آغاز به کار کرد و امروزه، حدود ۴۱هزار نفر دانشجو در شش دانشکد‌ه‌اش مشغول تحصیل هستند. دانشکده‌های دانشگاه واترلو از‌این‌قرارند‌: علوم بهداشتی، هنر، مهندسی، محیط‌زیست، ریاضی و علوم. شهریۀ سالانۀ تحصیل این رشته در دانشگاه واترلو به ۴۲هزار دلار کانادا می‌رسد.

دانشگاه لاوال

دانشگاه لاوال یکی از ۲۵۰ دانشگاه برتر جهان و هشتمین دانشگاه برتر کانادا برای تحصیل رشته علوم مواد است. این دانشگاه در سال ۱۶۶۳ در شهر کبک بنیان نهاده شد. هم‌اکنون، دانشگاه لاوال میزبان بیش از ۴۲هزار نفر دانشجو در شانزده دانشکده است. دانشکده‌های این دانشگاه بدین‌شرح‌اند: علوم کاربردی، کشاورزی، معماری، دندان‌پزشکی، آموزش، حقوق، علوم انسانی، جغرافیا، هنر، پزشکی، پرستاری، موسیقی، داروسازی، فلسفه، مهندسی و علوم اجتماعی. ناگفته نماند شهریۀ دانشگاه لاوال، یکی از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل علوم مواد در کانادا، سالانه ۲۳‌هزار دلار کاناداست.

دانشگاه کوئینز

دانشگاه کوئینز

دانشگاه کوئینز نهمین دانشگاه برتر برای تحصیل علوم مواد در کانادا و یکی از ۲۵۰ دانشگاه برتر دنیا در این رشته محسوب می‌شود. این دانشگاه در سال ۱۸۴۱ در شهر کینگستون استان انتاریو تأسیس شد و بیش از ۲۸هزار نفر دانشجو در آن مشغول تحصیل هستند. هشت دانشکدۀ این دانشگاه عبارت‌اند از: علوم و هنر، حقوق، آموزش، کسب‌وکار، مهندسی و علوم کاربردی، سلامت، علوم سیاسی و تحصیلات تکمیلی. دانشجویان برای تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی این دانشگاه سالانه ۵۱هزار دلار کانادا باید شهریه بپردازند.

دانشگاه وسترن

دانشگاه وسترن در سال ۱۸۷۸ در شهر لاندن استان انتاریو شروع به کار کرد و درحال‌حاضر، نزدیک به ۴۰هزار نفر دانشجو در دوازده دانشکدۀ این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. دانشکده‌های دانشگاه وسترن از‌این‌قرارند: هنر و علوم انسانی، موسیقی، آموزش، مهندسی، علوم بهداشتی، رسانه، حقوق، کسب‌وکار، دندان‌پزشکی، علوم، علوم اجتماعی و تحصیلات تکمیلی. شهریۀ تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی دانشگاه وسترن در حدود ۳۵هزار دلار کانادا در سال است.

منبع: