رشته آشپزی با هدف ارائۀ غذاهای سالم و خوش‌مزه و منحصر‌به‌فرد با استفاده از روش‌های پخت‌و‌پز آموزش داده می‌شود و دانش کسب و کار و مدیریت را با مهارت در آشپزی و هنر ترکیب می‌کند. متقاضیان تحصیل رشته آشپزی در کانادا تجربۀ کار در محیط‌های عملی را با گذراندن دوره‌های کارآموزی در رستوران‌های محلی می‌توانند کسب کنند. ازجمله تخصص‌های رشتۀ آشپزی عبارت‌اند از: مدیریت آشپزی، مدیریت و هنر شیرینی‌پزی، مهارت‌های آشپزی، گردشگری غذایی، مهارت‌های پخت، ایمنی غذا، تولید غذای تجاری، طعم‌دهنده‌های جدید، برنامه‌ریزی مِنو، مدیریت آشپزخانه، غذاهای گیاهی، شیرینی و دسر. فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط با هنر آشپزی در مشاغل آشپز، سرآشپز، مدیریت هتل و رستوران و تالار، کنترل‌کنندۀ کیفی غذا و نوشیدنی و نویسنده و منتقد غذا می‌توانند مشغول به‌ کار شوند.

مقاطع مختلف تحصیل رشته آشپزی در کانادا

امکان تحصیل رشته آشپزی در کانادا معمولاً در کالج‌ها در قالب مقطع کارشناسی و گواهینامه‌های یک‌ساله و دو‌ساله فراهم است.

کارشناسی

تحصیل رشته آشپزی در کانادا در مقطع کارشناسی چهارساله است و دروس به زبان تحصیل انگلیسی تدریس می‌شوند. ناگفته نماند هزینۀ تحصیل نیز باتوجه ‌به دانشگاه‌ یا کالج‌ مدنظر متقاضی متغیر است.

گواهینامه‌های یک‌ساله و دو‌ساله

متقاضیان تحصیل رشته آشپزی در کانادا برای دریافت گواهینامه‌های یک‌ساله و دو‌ساله در کالج‌های ارائه‌دهندۀ رشته‌ آشپزی باید ثبت‌نام کنند و دروس مدنظر هر گرایش را بگذراند. زبان تحصیل این رشته برای دریافت گواهینامه‌های یک‌ساله و دو‌ساله انگلیسی است.

دانشگاه‌ها و کالج‌های برتر

دانشگاه‌ها و کالج‌های برتر

درادامۀ مقاله، با دانشگاه‌ها و کالج‌های ارائه‌دهندۀ تحصیل رشته آشپزی در کانادا بیشتر آشنا خواهیم شد.پس اگر قصد مهاجرت تحصیلی به کانادا و تحصیل در رشته آشپزی دارید با ما همراه باشید.

دانشگاه جزیرۀ ونکوور

دانشگاه جزیرۀ ونکوور (Vancouver Island University) سال ۱۹۶۹ با نام کالج مالاسپینا در استان بریتیش کلمبیا تأسیس شد. امروزه، پردیس اصلی‌ این دانشگاهی دولتی در منطقۀ نانایمو و پردیس‌های دیگرش در مناطق دانکن، پاول‌ریوِر، پارکسْویل و کویکان قرار دارد. براساس رتبه‌بندی اخیر وبگاه وبومتریک، دانشگاه جزیرۀ ونکوور شصت‌وهشتمین دانشگاه برتر کانادا شناخته می‌شود. تحصیل رشتۀ هنرهای آشپزی در این دانشگاه یک‌ساله است و دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل آن حدوداً ۲۷هزار دلار کانادا در سال باید بپردازند. علاوه‌بر‌این، دورۀ «مدیریت آشپزی» در این دانشگاه ارائه می‌شود که دو سال به‌طول می‌انجامد و هزینۀ تحصیل برای دانشجویان بین‌المللی تقریباً به ۲۷هزار دلار کانادا در سال می‌رسد. همچنین، دورۀ دَه‌ماهه‌ای با عنوان «هنرهای حرفه‌ای پخت‌ و شیرینی‌پزی» در این دانشگاه برگزار می‌شود که مخصوص دانشجویان ساکن در کاناداست. مدارک عمومی موردنیاز برای تحصیل رشته آشپزی در دانشگاه جزیرۀ ونکوور ازاین‌قرارند: ۱. دیپلم معادل دبیرستان؛ ۲. حداقل ۱۷ سال؛ ۳. شرکت در مصاحبۀ احتمالی؛ ۴. داشتن مدرک سطح یک گواهینامۀ FoodSafe؛ ۵. انگیزه‌نامۀ شخصی؛ ۶. حداقل سطح ۱۲ کالج در ریاضی.

کالج جورج براون

طبق جدیدترین رده‌بندی وبگاه وبومتریک، کالج دولتی جورج براون (George Brown College) هشتادمین کالج برتر در میان کالج‌های کانادا محسوب می‌شود. تحصیل رشتۀ «تجارت و مدیریت آشپزی» در مقطع کارشناسی کالج جورج براون چهار‌‌ساله است و دروس به زبان انگلیسی تدریس می‌شود و شهریۀ ثابت سالانه نیز برای دانشجویان بین‌المللی حدوداً ۱۵هزار دلار کاناداست. این رشته برای فارغ‌التحصیلان دیپلم «مدیریت آشپزی» طراحی شده و متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی آن مدرک دیپلم خود را حداقل با نمرۀ ۲.۷ باید گرفته باشند. دیگر مدارک لازم برای پذیرش رشتۀ تجارت و مدیریت آشپزی در مقطع کارشناسی کالج جورج عبارت‌اند از: ۱. حداقل ۱۸ سال؛ ۲. مدرک زبان انگلیسی (ارائۀ مدرک زبان با نمرۀ ۸۰ برای تافل آنلاین یا نمرۀ ۶ برای آیلتس)؛ ۳. حداقل سطح ۱۲ کالج در ریاضی.

کالج سنتنیال

در رتبه‌بندی اخیر وبگاه وبومتریک، کالج دولتی سنتنیال (Centennial College) رتبۀ هفتادوپنجم را در میان کالج‌های برتر کانادا ازآنِ خود کرده است. تحصیل در رشته‌های «مدیریت آشپزی» و «مدیریت و هنر شیرینی‌پزی» در کالج سنتنیال دوساله است. افزون‌براین، امکان تحصیل برای دریافت دیپلم‌های یک‌ساله در رشته‌های «مهارت‌های آشپزی» و «گردشگری غذایی» و «مهارت‌های پخت» برای متقاضیان فراهم است. هزینۀ تحصیل این رشته‌ها برای دانشجویان بین‌المللی ۱۶هزار دلار کانادا در سال برآورد می‌شود و زبان تحصیل انگلیسی است. از جمله مدارک لازم برای ثبت‌نام در کالج سنتنیال می‌توان به این‌ها اشاره کرد: ۱. دیپلم معادل دبیرستان؛ ۲. مدرک زبان انگلیسی (ارائۀ مدرک زبان با نمرۀ ۸۰ برای تافل آنلاین یا نمرۀ ۶ برای آیلتس).

کالج نورث‌آیلند

کالج دولتی نورث‌آیلند (North Island College) در منطقۀ نیووِست مینستر واقع است و چهار پردیس دانشگاهی در مناطق درۀ کاموکس، رودخانۀ کمپبل، بندر آلبرنی و بندر هاردی دارد. گفتنی است در تازه‌ترین رتبه‌بندی وبگاه وبومتریک، کالج جزیرۀ شمالی رتبۀ صدوشانزدهم را در میان کالج‌های معتبر کلمبیا کسب کرده است. دوره‌های دیپلم «عملیات تجاری آشپزی» و دیپلم پیشرفتۀ «عملیات تجاری آشپزی» در کالج دولتی نورث‌آیلند دو سال به‌طول می‌انجامد و هزینۀ سالانۀ تحصیل در هر دو رشته برای دانشجویان بین‌المللی ۱۹هزار دلار کاناداست. مدارک لازم برای ثبت‌نام در کالج نورث‌آیلند ازاین‌قرارند: ۱. حداقل سطح ۱۲ کالج در زبان انگلیسی و ریاضی؛ ۲. ارائۀ مدرک سطح یک گواهینامۀ FoodSafe.

کالج فانشاو

کالج دولتی فانشاو (Fanshawe College) کالج هنرهای کاربردی و فناوری است که در جنوب‌غرب انتاریو قرار دارد. براساس جدیدترین رده‌بندی وبگاه وبومتریک، این کالج دویست‌وشصت‌ویکمین کالج برتر کانادا به‌حساب می‌آید. در این کالج، رشته‌های «مدیریت آشپزی» و «مدیریت و هنر شیرینی‌پزی» به‌صورت دوره‌های دوساله و رشتۀ «مهارت‌های آشپزی» به‌صورت دوره‌ای سی‌هفته‌ای برگزار می‌شود. هزینۀ تحصیل هر نیمسال در هر سه رشتۀ یادشده حدوداً ۱۰هزار دلار تخمین زده می‌شود. متقاضیان برای ثبت‌نام در کالج فانشاو این مدارک را باید ارائه دهند‌: ۱. حداقل سطح ۱۲ کالج در ریاضی؛ ۲. دیپلم معادل دبیرستان؛ ۳. مدرک زبان انگلیسی (ارائۀ مدرک زبان با نمرۀ ۷۹ برای تافل آنلاین یا نمرۀ ۶ برای آیلتس).

کالج دورهام

در رتبه‌بندی اخیر وبگاه وبومتریک، کالج دولتی دورهام (Durham College) در جایگاه دویست‌وهشتادونهم کالج‌های برتر کانادا ایستاده است. تحصیل رشتۀ «مهارت‌های آشپزی» در این کالج یک‌ساله است و به دیپلم معادل دبیرستان نیاز دارد. ناگفته نماند هزینۀ سالانۀ تحصیل برای دانشجویان بین‌المللی به ۱۴هزار دلار کانادا می‌رسد. در کالج دورهام دورۀ «مدیریت آشپزی» نیز برگزار می‌شود که یک‌ سال به‌طول می‌انجامد. هزینۀ تحصیل این دوره نیز حدوداً ۱۴هزار دلار کانادا در سال تخمین زده می‌شود و زبان تحصیل انگلیسی است. مدارک لازم برای ثبت‌نام در کالج دورهام ازاین‌قرارند: ۱. حداقل سطح ۱۲ کالج در زبان انگلیسی؛ ۲. دیپلم معادل دبیرستان.

به منظور کسب اطلاعاتی دربارۀ نحوۀ تحصیل در کانادا به صفحۀ یادشده مراجعه کنید.

منابع: