بعد از انگلیسی، زبان آلمانی را می‌توان یکی از زبان‌های محبوب در میان مردم جهان در نظر گرفت؛ زیرا بسیاری از افراد تمایل دارند این زبان را یاد بگیرند و بر آن مسلط شوند. در میان علاقه‌مندان به زبان آلمانی، بسیاری از آنان خودِ کشور آلمان را برای گذراندن دوره‌های زبان انتخاب می‌کنند؛ البته بدین‌منظور باید ویزای دانشجویی دورۀ زبان آلمانی را اخذ کنند. داشتن این ویزا برای شهروندان غیراروپایی الزامی است که می‌خواهند دورۀ زبان آلمانی را به‌صورت فشرده و در مدت سه ماه تا یک سال بگذرانند. در این مقاله، با ویزای دوره زبان آلمانی بیشتر آشنا خواهیم شد.

درباره ویزای دوره زبان آلمانی

همان‌طور‌که می‌دانید، دانشجویان غیراروپایی به‌منظور تحصیل در آلمان باید ویزای تحصیلی این کشور را اخذ کنند. ویزای دانشجویی آلمان خود به سه نوعِ ویزای دانشجویی Applicant و ویزای دورۀ زبان و ویزای دانشجویی استاندارد تقسیم می‌شود. در‌ادامه، با نوع دوم یا همان ویزای دورۀ زبان آشنا شویم.

افراد اروپایی و شهروندان مناطق اقتصادی این قاره و نیز ساکنان کشور سوئیس می‌توانند بدون داشتن ویزا در دوره‌های زبان آلمانی در این کشور شرکت کنند. باوجوداین کسانی که از کشورهای دیگری هستند، باید پیش از شروع دورۀ زبان در این کشور برای اخذ این ویزا اقدام کنند. همان‌طور‌که از نام این ویزا برمی‌آید، منحصراً برای شرکت در دوره‌های زبان آلمانی است و افراد با استفاده از ویزای دوره زبان آلمانی نمی‌توانند در رشته‌ای خاص در این کشور تحصیل کنند.

پس از تکمیل دورۀ زبان، ویزای دوره زبان آلمانی را نمی‌توان به ویزای دانشجویی تبدیل کرد و افرادی که قصد دارند پس از اتمام دورۀ زبان برای تحصیل در دانشگاه‌های آلمان اقدام کنند، باید به کشور مبدأ بازگردند و برای دانشگاه و ویزای دانشجویی این کشور جداگانه اقدام کنند. همچنین، افرادی که برای تحصیل در دانشگاه آلمان پذیرش گرفته‌اند، بهتر است پیش از رفتن به آلمان، برای اخذ ویزای دوره زبان آلمانی و ویزای دانشجویی اقدام کنند. نکتۀ دیگر دربارۀ این ویزا آن است افرادی که مشغول تحصیل در دورۀ فشرده زبان آلمانی هستند، نمی‌توانند در این کشور کار کنند.

نحوه دریافت ویزای دوره زبان آلمانی

مانند تمامی ویزاهای آلمان، برای دریافت ویزای دوره زبان آلمانی متقاضیان باید از کشور خود و ازطریق سفارت یا کنسولگری آلمان اقدام کنند. بدین‌منظور باید تمامی مدارک موردنیازی که در‌ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم، ارائه دهند و مبلغ موردنیاز را پرداخت کنند. متقاضیان پیش از آنکه درخواستشان تأیید شود، باید در مصاحبۀ فردی نیز شرکت کنند. درادامه، مدارک موردنیاز برای دریافت ویزای دوره زبان آلمانی را مشاهده می‌کنیم.

مدارک موردنیاز برای ویزای دوره زبان آلمانی

به‌منظور اقدام برای دریافت ویزای دوره زبان آلمانی، ارائۀ مدارک زیر الزامی است:

  • گذرنامۀ معتبر
  • عکس بایومتریک گذرنامه
  • فتوکپی گذرنامه
  • گواهی بیمه سلامت
  • گواهی تمکّن مالی (حساب بلوکهشده یا دیگر راه‌ها مانند ارائۀ نامه حمایت مالی)
  • گواهی پذیرش یا ثبت‌نام در رشته‌ای که حداقل هجده ساعت در هفته را پوشش می‌د‌هد
  • انگیزه‌نامه
  • گواهی مسکن
  • گواهی صلاحیت از کشور مبدأ (مثلاً مدرک دیپلم دبیرستان و...)

بیمه سلامت برای دوره دانشجویی زبان

همان‌طور‌که در بخش پیشین گفتیم، یکی از مدارک موردنیاز به‌منظور اخذ این ویزا، گواهی بیمۀ سلامت است. گفتنی است دانشجویان دورۀ زبان نمی‌توانند برای سیستم بیمۀ سلامت دولتی ثبت‌نام کنند؛ درنتیجه، برای مدت تحصیل در دورۀ مرتبط از بیمۀ خصوصی باید استفاده کنند و این گواهی را نیز روز مصاحبه با خود همراه داشته باشند. درحقیقت، متقاضیان بدون داشتن این گواهی نمی‌توانند ویزا دریافت کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ بیمه سلامت دانشجویی در آلمان، به صفحۀ مربوط به آن مراجعه کنید.

اگر به مهاجرت تحصیلی به آلمان علاقه دارید با سیم آخر همراه باشید.

مراحل دریافت ویزای دوره زبان آلمانی

برای دریافت ویزای دوره زبان آلمانی باید این مراحل را پشت‌سر بگذارند:

  1. اولین مرحله در روند اقدام برای دریافت ویزای دوره زبان آلمانی، تعیین وقت مصاحبه است که البته کمی زمان می‌برد و متقاضیان باید مدتی صبر کنند تا روز موعود برای مصاحبه فرابرسد. بنابراین، از داوطلبان خواسته می‌شود که هرچه زودتر برای تعیین نوبت اقدام و در مدت زمان انتظار، مدارک موردنیاز را تکمیل کنند؛
  2. دومین مرحله در این روند نیز پرکردن اپلیکیشن فرم (فرم درخواست) است. ممکن است داوطلبان بخواهند فرم را آنلاین تکمیل کنند که بدین‌منظور باید آن را دانلود و به‌صورت دستی پر کنند. در انجام این کار، دقت کنید که هیچ موردی را خالی باقی نگذارید؛
  3. سومین مرحله به گواهی تمکّن مالی مربوط است. درحقیقت، متقاضیان باید گواهی یا مدرکی را دال بر داشتن پیشتوانۀ مالی برای گذراندن هزینه‌های مربوط به زندگی در طول دورۀ تحصیل ارائه دهند. یکی از این مدارک حساب بانکی بلوکه شده است؛ اما راه دیگری نیز وجود دارد و آن‌هم ارائۀ نامه از فردی است که نشان دهد شما را در طول دورۀ مرتبط حمایت مالی خواهد کرد؛
  4. یکی دیگر از مراحل، ثبت‌نام برای بیمۀ سلامت است. همان‌طورکه پیش‌تر گفته شد، افرادی که در دورۀ زبان آلمانی شرکت می‌کنند، نمی‌توانند برای بیمۀ دولتی اقدام کنند؛ در‌نتیجه متقاضیان این دوره باید در بیمۀ خصوصی ثبت‌نام کنند؛
  5. در این مرحله، باید تمامی مدارک موردنیاز به‌منظور دریافت این ویزا را جمع‌آوری کنید؛
  6. در آخرین مرحله، باید در مصاحبۀ حضوری سفارت شرکت کنید. این مصاحبه جلسه‌ای کوتاه است که تنها حدود دَه دقیقه طول می‌کشد و در این مدت، از متقاضی سؤال‌هایی دربارۀ خودش می‌شود؛ مانند انگیزۀ او برای گذراندن دورۀ زبان آلمانی در کشور آلمان.

داوطلبان پس از اتمام دورۀ زبان آلمانی مدارکی در سطوح زیر دریافت خواهند کرد:

  • سطح A1
  • سطح A2 (A2.1, A2.2)
  • سطح B1 (B1.1, B1.2)
  • سطح B2
  • سطح C1
  • سطح C2

ناگفته نماند به‌منظور تحصیل در دانشگاه‌های این کشور به زبان آلمانی، داشتن حداقل سطح B1 الزامی است. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ دوره های زبان آلمانی در آلمان و ویزای تحصیلی آلمان و شرایط اقامت در آلمان، می‌توانید به صفحات مربوط به آن‌ها مراجعه کنید.

منبع: