تحصیل در فرانسه آرزوی بسیاری از دانشجویان است؛ اما اولین موضوعی که با شنیدن نام فرانسه به ذهن می‌آید، نداشتن تسلط به زبان فرانسه یا دشواری یادگرفتن این زبان است. یادگیری زبان فرانسه آن‌قدرها هم راحت نیست؛ اما اگر این فرایند در کشور فرانسه انجام شود، چطور؟ گذراندن دوره‌های زبان فرانسه در این کشور یکی از راه‌هکارهای مناسب برای هموارکردن مسیر ادامه‌تحصیل در این کشور است. اگر شما هم به تحصیل یا زندگی در فرانسه به‌شدت علاقه دارید؛ اما در یادگیری این زبان در ایران دچار مشکل شده‌اید، بهتر است زبان فرانسه را در خودِ این کشور و با استاد‌ان فرانسوی یاد بگیرید. پس از یادگیری این زبان، تحصیلاتتان را در فرانسه می‌توانید ادامه دهید؛ ولی در این روند، ممکن است با پرسش‌های زیادی مواجه شوید. در این مقاله، قصد داریم به پرسش‌های متداول دربارۀ این موضوع پاسخ دهیم. پس با مشاوره رایگان تحصیل در فرانسه همراه ما باشید.

هزینۀ تحصیل در کالج زبان و زندگی در فرانسه چقدر است؟

هزینۀ زندگی و تحصیل در کالج زبان بسته به شهر و مؤسسۀ انتخاب‌شده در فرانسه متفاوت است؛ اما به‌طورکلی، شهریۀ دورۀ زبان از ۱ٰٰ،۸۰۰ تا ۶،۰۰۰ یورو در سال متغیر است. همچنین، هزینۀ زندگی در این کشور حدوداً ۷۰۰ یورو در ماه برای شهرهایی غیر از پاریس و تقریباً ۹۰۰ یورو در ماه برای پاریس برآورد می‌شود.

برای گذراندن دوره‌های زبان به مدرک زبان فرانسه نیاز است؟

برای گذراندن دورۀ زبان در فرانسه به ارائۀ مدرک زبان نیازی نخواهید داشت؛ اما داشتن دانشی در سطح A2 در دو مهارت شنیداری و مکالمه برای روز مصاحبه سفارت موردنیاز است.

مصاحبۀ سفارت چگونه است؟

اولین پرسشِ داوطلبان پس از شنیدن نام سفارت و روز مصاحبه دربارۀ مصاحبۀ روز سفارت است. کامپوس فرانس مصاحبۀ سفارت را انجام می‌دهد؛ البته در دوران همه‌گیری کرونا، جلسۀ مصاحبه آنلاین برگزار می‌شود. پرسش‌هایی که در روز مصاحبه مطرح می‌شود، دربارۀ انگیزۀ داوطلب از خواندن زبان در فرانسه، هدفش پس از اتمام دورۀ مدنظر، پیشینۀ تحصیلی و کاری او در ایران و... است.

مؤسسه‌های خصوصی بهتر‌ند یا دولتی؟

پاسخ این پرسش بسته به وضعیت هر فرد متفاوت است. درحقیقت، رزومۀ داوطلب مشخص خواهد کرد احتمال دریافت ویزای تحصیلی فرانسه در مؤسسه‌های خصوصی راحت‌تر است یا دولتی.

تمکّن مالی سفارت چگونه است؟

اگر حساب بانکی به نام خودِ داوطلب باشد، به گردش حساب نیازی نیست؛ اما اگر حساب بانکی به نام شخصی غیر از داوطلب، مانند مادر یا پدر باشد، ارائۀ گردش مالی سه‌ماهه به سفارت الزامی است. تمکّن مالی هزینه‌های یک‌ساله برای زندگی در فرانسه را باید پوشش دهد. ناگفته نماند ارائۀ پرینت موجودی حساب بانکی به سفارت الزامی است.

فرایند گرفتن ویزا و ورود به فرانسه چقدر زمان می‌برد؟

این فرایند حداقل چهار ماه زمان می‌برد.

از ایران برای اجارۀ محل سکونت در فرانسه می‌توان اقدام کرد؟

بله، یکی از خدمات مؤسسۀ سیم آخر انعقاد قرارداد محل سکونت در فرانسه است؛ بنابراین، بابت این موضوع نباید نگران باشید.

حین آموزش زبان در فرانسه می‌توان کار کرد؟

خبر خوشحال‌کننده برای داوطلبانِ علاقه‌مند به گذراندن دوره زبان در فرانسه این است که حین آموزش زبان، حداکثر بیست ساعت در هفته اجازه خواهند داشت کار کنند.

پس از اتمام دورۀ زبان می‌توان در فرانسه ماند و ویزا را تمدید کرد؟

بله، پس از اتمام دورۀ زبان در فرانسه می‌توان از همان‌جا برای تمدید ویزا اقدام کرد. اگر داوطلب تمایل داشته باشد ادامه‌تحصیل دهد، اقامتش را از فرانسه می‌تواند تمدید کند و نیازی نخواهد داشت به ایران بازگردد.

سیم آخر چه کمکی در این راه خواهد کرد؟

مؤسسۀ سیم آخر از کارهای پذیرش و آماده‌کردن مدارک برای سفارت تا سابمیت مدارک و تکمیل اپلیکیشن سفارت را انجام خواهد داد. ناگفته نماند این مؤسسه خدمات دیگری همچون نوشتن انگیزه‌نامه (SOP) و آماده‌کردن متقاضیان برای مصاحبۀ سفارت و گرفتن محل سکونت دائم در فرانسه را ارائه می‌دهد.

اگر به مهاجرت تحصیلی به فرانسه و زندگی در این کشور علاقه مند هستید حتما با ما همراه باشید.