فناوری اطلاعات (IT) دانش استفاده از رایانه‌ها برای ذخیره و بازیابی و انتقال اطلاعات است. زمینۀ کاری این رشته بیشتر در فضاهای تجاری است و زیرمجموعۀ فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) به‌شمار می‌آید. به‌طورکلی، سیستم فناوری اطلاعات مجموعه‌ای از رایانه‌ها و لوازم جانبی است که گروه محدودی از کاربران مدیریت می‌کنند. واژۀ فناوری اطلاعات بیشتر در ارتباط با رایانه و شبکه‌های رایانه‌ای شنیده شده است؛ اما دیگر فناوری‌های پخش اطلاعات مانند تلویزیون و تلفن را نیز شامل می‌شود. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، دانشگاه‌های برتر برای تحصیل فناوری اطلاعات در کانادا را معرفی خواهیم کرد.

دانشگاه مک گیل

دانشگاه مک گیل در سال ۱۸۱۳ در شهر مونترال بنیان نهاده شد و هم‌اکنون، میزبان دوره‌های متنوعی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری است. دانشگاه مک گیل برترین دانشگاه برای تحصیل فناوری اطلاعات در کانادا شناخته می‌شود و برخی از دانشکده‌هایش بدین‌شرح‌اند: آموزش، پرستاری، پزشکی، دندان‌پزشکی، حقوق، مددکاری، علوم طبیعی، علوم ارتباطات، علوم کامپیوتر، علوم تغذیه، کشاورزی و محیط‌زیست، مدیریت، معماری، موسیقی، مهندسی و هنر. شهریۀ سالانۀ تحصیل این رشته در دانشگاه مک گیل تقریباً ۲۱هزار دلار کانادا برآورد می‌شود.

دانشگاه بریتیش کلمبیا

دومین دانشگاه برتر برای تحصیل فناوری اطلاعات در کانادا دانشگاه بریتیش کلمبیاست. دانشگاه بریتیش کلمبیا در سال ۱۹۰۸ در شهر ونکوور شروع به کار کرد و امروزه‌، در دو پردیس خود میزبان بیش از ۶۶هزار نفر دانشجو در تمامی مقاطع است. برخی از دانشکده‌های این دانشگاه از‌این‌قرارند: علوم، کشاورزی، هنر، کسب‌وکار، پزشکی، پرستاری، دندان‌پزشکی، آموزش، جنگلداری، روزنامه‌نگاری، حقوق، موسیقی، علوم داروسازی، مددکاری و اقتصاد. ناگفته نماند شهریۀ تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی دانشگاه بریتیش کلمبیا ۴۰هزار دلار کانادا در سال تخمین زده می‌شود.

دانشگاه واترلو

دانشگاه واترلو

دانشگاه واترلو یکی از دانشگاه‌های معتبر برای تحصیل فناوری اطلاعات در کانادا است. در سال ۱۹۵۷ در شهر واترلو تأسیس شد و درحال‌حاضر، ۴۱هزار نفر دانشجو در شش دانشکدۀ آن مشغول تحصیل هستند. این دانشکده‌ها عبارت‌اند از: علوم بهداشتی، هنر، مهندسی، محیط‌زیست، ریاضی و علوم. شایان ذکر است هزینۀ سالانۀ تحصیل این رشته در دانشگاه واترلو حدوداً ۴۶هزار دلار کاناداست.

دانشگاه وسترن

دانشگاه وسترن در سال ۱۸۷۸ در شهر لاندن استان انتاریو بنیان نهاده شد و هم‌اکنون، حدوداً از چهل‌هزار نفر دانشجو در دوازده دانشکدۀ خود میزبانی می‌کند. دانشکده‌های این دانشگاه بدین‌شرح‌اند: هنر و علوم انسانی، موسیقی، آموزش، مهندسی، علوم بهداشتی، رسانه، حقوق، کسب‌وکار، دندان‌پزشکی، علوم، علوم اجتماعی و تحصیلات تکمیلی. شهریۀ این رشته در دانشگاه وسترن، یکی از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل فناوری اطلاعات در کانادا، به ۳۵هزار دلار کانادا در سال می‌رسد.

دانشگاه کنکوردیا

یکی از دانشگاه‌های معتبر برای تحصیل فناوری اطلاعات در کانادا دانشگاه کنکوردیاست که در سال ۱۹۷۴ در شهر مونترال استان کبک شروع به کار کرد. این دانشگاه یکی از سه دانشگاه انگلیسی‌زبان استان کبک محسوب می‌شود و درحال‌حاضر، میزبان بیش از ۴۶هزار نفر دانشجو در پنج دانشکده است. پنج دانشکدۀ دانشگاه کنکوردیا عبارت‌اند از: علوم، مهندسی، هنرهای زیبا، کسب‌وکار و تحصیلات تکمیلی. شهریۀ سالانۀ تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی تقریباً ۲۴هزار دلار کانادا تخمین زده می‌شود.

دانشگاه یورک

دانشگاه یورک

دانشگاه یورک در سال ۱۹۵۹ در شهر تورنتو استان انتاریو تأسیس شد و یکی از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل فناوری اطلاعات در کانادا به‌شمار می‌آید. امروزه، این دانشگاه میزبان بیش از ۵۵هزار نفر دانشجو در نُه دانشکده‌ و مدرسه‌ خود است. این دانشکده‌ها و مدرسه‌ها از‌این‌قرارند: دانشکدۀ علوم انسانی، دانشکدۀ علوم طبیعی، مدرسۀ مهندسی، مدرسۀ کسب‌وکار، مدرسۀ حقوق، کالج گلندان، دانشکدۀ آموزش، دانشکدۀ سلامت، دانشکدۀ مطالعات محیط‌زیست، مدرسۀ هنر و رسانه و طراحی و دانشکدۀ تحصیلات تکمیلی. گفتنی است شهریۀ تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی دانشگاه یورک ۳۰هزار دلار کانادا در سال است.

دانشگاه کارلتون

دانشگاه کارلتون در سال ۱۹۴۲ در اتاوا استان اونتاریو شروع به کار کرد و هم‌اکنون، بیش از سی‌هزار نفر دانشجو در شش دانشکده و مدرسۀ آن مشغول تحصیل هستند. دانشکده‌ها و مدرسه‌های این دانشگاه بدین‌شرح‌اند: دانشکدۀ هنر و علوم اجتماعی، دانشکدۀ مهندسی و طراحی، دانشکدۀ تحصیلات تکمیلی، دانشکدۀ امور عمومی و دانشکدۀ علوم و مدرسۀ کسب‌وکار. دانشگاه کارلتون یکی از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل فناوری اطلاعات در کانادا است که شهریۀ تحصیل این رشته در آن به حدود ۱۸هزار دلار کانادا در سال می‌رسد.

دانشگاه بیشاپ

دانشگاه بیشاپ

دانشگاه بیشاپ در سال ۱۸۴۳ در شهر شربروک شروع به کار کرد. این دانشگاه میزبان ۲،۴۰۰ نفر دانشجوست و برخی از رشته‌های ارائه‌شده در آن عبارت‌اند از: فیزیک، شیمی، ریاضیات، بیوشیمی، علوم کامپیوتر، اقتصاد، حسابداری، امورمالی، بازاریابی، محیط‌زیست، جغرافیا، هنرهای زیبا، موسیقی و تاریخ. گفتنی است هزینۀ سالانۀ تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی دانشگاه بیشاپ حدود ۲۲هزار دلار کاناداست.

دانشگاه ویلفرد لوریه

دانشگاه ویلفرد لوریه در سال ۱۹۱۱ در شهر واترلو استان انتاریو بنیان نهاده شد. این دانشگاه پذیرای بیش از بیست‌هزار نفر دانشجوی تمام‌وقت و پاره‌وقت در تمامی مقاطع است. دانشگاه ویلفرد لوریه نُه دانشکده و مدرسه دارد: دانشکدۀ هنر، دانشکدۀ آموزش، دانشکدۀ تحصیلات تکمیلی، دانشکدۀ موسیقی، دانشکدۀ علوم، مدرسۀ کسب‌وکار، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشکدۀ علوم انسانی و دانشکدۀ مددکاری. شهریۀ تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی دانشگاه ویلفرد لوریه ۳۰‌هزار دلار کانادا در سال تخمین زده می‌شود.

منبع: