اسپانیا ازجمله کشورهای مناسب مهاجرت برای ایرانیان است؛ زیرا خصوصیات رفتاری و شخصیتی‌شان تا حد زیادی به ما شباهت دارد. مردم اسپانیا افرادی خون‌گرم و خوش‌برخورد هستند و با افراد خارجی به‌خوبی رفتار می‌کنند. یکی از دلایل مهم برای انتخاب اسپانیا، شاید همین رفتار دوستانۀ اسپانیایی‌ها باشد؛ اما هر فردی دلایل متفاوتی برای مهاجرت به این کشور دارد. به‌عنوان مثال، اسپانیا کشوری مناسب برای تفریح است و افراد با زندگی در این کشور می‌توانند در فستیوال‌های اسپانیا شرکت کنند که در کل جهان شهرت دارد. فارغ از تفریح و گردش، موضوع‌های دیگری نیز مهم هستند. برای نمونه، اسپانیا از دانشگاه‌های بسیار باکیفیتی بهره می‌برد که در سطح جهانی معتبر و مشهور‌ند. همان‌طور‌که پیش‌تر گفتیم، افراد مختلف دلایل و اهداف متعددی برای انتخاب اسپانیا دارند که هر‌کدام‌، ویزا خاص خود را می‌خواهد. همچنین، مردم بسیاری از کشورها مانند آمریکا، کانادا، استرالیا، نیوزیلند، آرژانتین، برزیل و ژاپن می‌توانند بدون داشتن ویزا حداکثر نود روز در اسپانیا اقامت کنند. ایران از‌جمله کشورهایی است که برای ورود به اسپانیا به ویزا نیاز دارد. در این مقاله، با انواع ویزای اسپانیا آشنا خواهیم شد.

دربارۀ ویزای اسپانیا

پس از تعیین هدف سفر به اسپانیا، زمان آشنایی با نوع ویزا فرارسیده است. ویزای اسپانیا انواع مختلفی دارد. اگر به بازدید، تحصیل، کار یا اقامت در اسپانیا تمایل دارید، براساس نوع هدف، برای دریافت ویزای شنگن متفاوتی باید درخواست دهید. مدارک موردنیاز برای هرکدام از انواع ویزای اسپانیا متفاوت است؛ اما مدارک کلی موردنیاز ازاین‌قرار است:

۱. تقاضانامه

تقاضانامه یا فرم درخواست یا همان اپلیکیشن فرم اولین مرحله برای دریافت انواع ویزای اسپانیا محسوب می‌شود. ابتدا این فرم را دانلود و کامل و دقیق پر کنید. همچنین، اپلیکیشن فرم ویزای اسپانیا را الکترونیکی می‌توانید تکمیل کنید و سپس، در نسخۀ کاغذی پرینت بگیرید.

۲. عکس

به تقاضانامه دو قطعه عکس باید ضمیمه کنید. عکس مدنظر باید مشابه فرمت عکس گذرنامه باشد؛ یعنی کل صورت واضح و پیش‌زمینه‌ تصویر روشن باشد.

۳. گذرنامه و ویزا

گذرنامه و کپی ویزاهای پیشین یکی دیگر از مدارک عمومی برای دریافت انواع ویزای اسپانیاست. گذرنامه باید حداقل دو صفحۀ خالی داشته باشد.

۴. کپی بلیت برگشت

از دیگر مدارک عمومی کپی بلیت برگشت رزرو‌شده است که خریدش پیش از دریافت ویزا توصیه نمی‌شود. ناگفته نماند ارائۀ رزرو پرواز همراه تاریخ و شمارۀ پرواز (رفتن به اسپانیا و بازگشت از آنجا) لازم است.

۵. بیمۀ سفر اسپانیا

تأییدیۀ بیمۀ سفر اسپانیا با حداقل پوشش سی‌هزار یورو در محدودۀ اسپانیا و کل حوزۀ شنگن یکی دیگر از مدارک عمومی موردنیاز است.

۶. کاورلِتر

کاورلِتر و شرح هدفتان از سفر به اسپانیا نیز برای درخواست دریافت انواع ویزای اسپانیا لازم است. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ کاورلِتر، به صفحۀ اصطلاحات اپلای می‌توانید مراجعه و در آن، نمونه‌های کاورلِتر را مشاهده کنید.

۷. رزرو هتل

رزرو هتل برای تمام مدت اقامت در اسپانیا لازم است. برای یافتن هتل‌های ارزان در اسپانیا، به این صفحه مراجعه کنید.

۸. اطلاعات شخصی

ارائۀ مدارکی دربارۀ وضعیت تأهل، گواهی تولد فرزندان، گواهی فوت همسر و... برای دریافت ویزای اسپانیا الزامی است.

۹. تمکّن مالی

گواهی تمکّن مالی کافی در مدت اقامت در اسپانیا یکی دیگر از مدارک لازم برای درخواست دریافت انواع ویزای اسپانیا محسوب می‌شود.

آشنایی با انواع ویزای اسپانیا

به‌ازای هر شخصی که اسپانیا را برای مهاجرت انتخاب می‌کند، دلیل و هدف وجود دارد. انواع ویزای اسپانیا عبارت‌اند از:

۱. ویزای گردشگری

همان‌طورکه از نام این ویزا برمی‌آید، هدف از گرفتن آن گشت‌وگذار در کشور است. از‌آنجاکه سیاست ویزای اسپانیا مشابه دیگر نواحی حوزۀ شنگن است، ویزای شنگن علاوه‌بر اجازۀ ورود به اسپانیا، امکان ورود به 25 کشور دیگر حوزۀ شنگن را نیز فراهم می‌کند. پس از پایان سال ۲۰۲۲، شهروندان کشورهای معاف از ویزا برای ورود به اسپانیاETIAS Visa Waiver باید دریافت کنند که مشابه ESTA آمریکاست.

ناگفته نماند مسافران می‌توانند درخواست خود برای دریافت ویزای شنگن را به هر سفارت یا کنسولگری مربوط به نواحی شنگن ارائه دهند؛ اما به سفارت کشوری باید مراجعه کنند که به‌عنوان هدف اصلی سفر در نظر گرفته‌اند. به‌عنوان مثال، اگر تمایل دارید در میان کشورهای حوزۀ شنگن بیشتر در اسپانیا بمانند، تقاضای خود را به دفتر سیاسی اسپانیا باید ارائه دهید.

۲. ویزای تحصیلی

ویزای تحصیلی برای افراد غیراروپایی علاقه‌مند به تحصیل در اسپانیاست. به‌بیانِ‌بهتر، افراد غیر‌اروپایی برای تحصیل در دانشگاه‌های این کشور، ویزای تحصیلی باید ارائه دهند. برای این منظور، ابتدا رشتۀ تحصیلی خاصی باید انتخاب کنند و پس از دریافت پذیرش در آزمون زبان، برای ویزا درخواست دهند. شایان ذکر است این ویزا در مدت تحصیل فرد در رشتۀ مدنظرش معتبر است و به دانشجویان اجازۀ می‌دهد در هفته حداکثر بیست ساعت کار کنند. با مراجعه به صفحۀ ویزای تحصیلی، با اطلاعات بیشتری دربارۀ ویزای دانشجویی یا تحصیلی می‌توانید آشنا شوید.

۳. ویزای کاری

برای کار در اسپانیا، ویزای کاری این کشور را باید داشته باشید؛ البته این ویزا نیز فقط برای افراد غیر‌اروپایی صدق می‌کند. همچنین برای کار در این کشور، داشتن ویزای کاری الزامی است؛ زیرا با داشتن ویزای شنگن فقط می‌توان نود روز در اسپانیا اقامت و از آن بازدید کرد. ویزای کاری اسپانیا انواع مختلفی دارد که برخی از آن‌ها عبار‌ت‌اند از: ویزای کاری بلندمدت، ویزای کاری فصلی، ویزاهای او پِیر (Au Pair) و کارت آبی اتحادیۀ اروپا.

۴. اجازۀ اقامت

ویزای اقامت یا اجازۀ اقامت مخصوص افرادی است که تمایل دارند در اسپانیا زندگی کنند؛ بنابراین، تنها هدفشان باید اقامت و زندگی باشد، نه کار یا تحصیل یا دیگر اهداف مهاجرتی. همچنین، برای دریافت چنین ویزایی، گواهی تمکّن مالی باید ارائه کرد. به‌منظور دریافت اجازۀ اقامت، افراد به سفارت یا کنسولگری اسپانیا باید مراجعه و مدارک موردنیاز را ارائه کنند.

۵. ویزای ترانزیت هواپیما

بسیاری از افراد در کشورهای مختلف جهان به ویزای ترانزیت هواپیما احتیاجی ندارند؛ اما در برخی کشورها، ازجمله ایران، این ویزا را باید ارائه دهند. همچنین، ممکن است پس از شنیدن نام ویزای ترانزیت هواپیما بپرسید: این نوع ویزا برای چه هدفی طراحی شده است؟ در پاسخ باید گفت ویزای ترانزیت هواپیما به‌معنای اجازۀ توقف در فرودگاه بدون ترک ناحیۀ بین‌المللی به‌منظور ورود به ناحیۀ خارج از حوزۀ شنگن است. این ویزا به شما اجازه می‌دهد حداکثر 24 ساعت در فرودگاه بمانید.

۶. ویزای طلایی

این نوع ویزا مخصوص شهروندان غیراروپایی است که تمایل دارند در اسپانیا سرمایه‌گذاری کنند. پس «سرمایه‌گذاری» کلید دریافت ویزای طلایی اسپانیاست و راه دیگری برای دریافت این نوع ویزا وجود ندارد. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ ویزای طلایی اسپانیا، به این صفحه مراجعه کنید.

منبع: