تاریخچۀ بازیگری به یونان باستان و قرن‌ها پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد. از آن زمان تاکنون، این رشته طرفداران بسیاری داشته و یکی از مشاغل پردرآمد بوده است. بازیگری به طیف گسترده‌ای از مهارت‌های مختلف، از‌جمله بیان بدن و فن بیان و درک درام نیاز دارد. بسیاری از بازیگران در دوره‌های تخصصی یا با شرکت در کلاس‌های دانشگاه این مهارت‌ها را کسب می‌کنند. اگر به تحصیل در کانادا علاقه‌مند هستید و می‌خواهید در رشتۀ بازیگری فعالیت کنید، این کشور مدرسه‌های بازیگری بسیار معتبری در خود جای داده است. در این مقاله، دانشگاه‌های برتر برای تحصیل بازیگری در کانادا را معرفی می‌کنیم.

کالج هنرهای نمایشی

کالج هنرهای نمایشی در شهر ویکتوریای استان بریتیش کلمبیا قرار دارد و یکی از مدرسه‌های برتر برای تحصیل بازیگری در کانادا است. این کالج دو دورۀ یک‌ساله و دوساله و یک دورۀ پیشرفتۀ شش‌ماهۀ در زمینۀ بازیگری برگزار می‌کند. ظرفیت دوره‌های فشردۀ یک‌ساله شصت نفر است و فارغ‌التحصیلان این دوره‌ها در نمایش‌های بزرگ سراسر دنیا شرکت خواهند کرد. ناگفته نماند برخی از ستاره‌های تئاترهای وست اند لندن در این کالج تحصیل کرده‌اند. شهریۀ تحصیل دورهٔ دوساله برای دانشجویان بین‌المللی ۴۴هزار دلار کانادا و دورهٔ یک ساله ۲۳هزار دلار کانادا برای یک سال است.

مدرسۀ ملی تئاتر

مدرسۀ ملی تئاتر

مدرسۀ ملی تئاتر در سال ۱۹۶۰ در شهر مونترال تأسیس شد و یکی از مؤسسه‌های برتر برای تحصیل بازیگری در کانادا محسوب می‌شود. مدرسۀ ملی تئاتر از معدود مدرسه‌های تئاتر دوزبانۀ دنیاست و دوره‌های تخصصی متنوعی به زبان‌های انگلیسی و فرانسوی برگزار می‌کند. در این مدرسه، نزدیک به دویست استاد تمام‌وقت و پاره‌وقت به حدود ۱۶۰ نفر دانشجو آموزش می‌دهند و گنجایش هر کلاس حداکثر دوازده نفر دانشجوست. شهریۀ این مدرسه برای دانشجویان غیرمقیم ۱۰هزار دلار کانادا برآورد می‌شود.

مدرسۀ فیلم ونکوور

مدرسۀ فیلم ونکوور در سال ۱۹۸۷ در شهر ونکوور استان بریتیش کلمبیا بنیان نهاده شد. هم‌اکنون، بیش از هزار نفر دانشجو در پانزده دورۀ این مدرسه مشغول تحصیل هستند. برخی از رشته‌های مدرسۀ فیلم ونکوور عبارت‌اند از: انیمیشن سه‌بُعدی و جلو‌ه‌های بصری، بازیگری برای سینما و تلویزیون، انیمیشن کلاسیک، طراحی دیجیتال، تولید فیلم، طراحی بازی، طراحی گریم برای سینما و تلویزیون، طراحی صدا و فیلم‌نامه‌نویسی برای سینما و تلویزیون و بازی. این مدرسه یکی از مؤسسه‌های برتر برای تحصیل بازیگری در کانادا است و دو دوره ارائه می‌کند: یکی دورۀ چهارماهه و دیگری دورۀ یک‌ساله. شهریۀ دورۀ یک‌ساله برای دانشجویان بین‌المللی به ۳۰هزار دلار کانادا می‌رسد.

آکادمی بازیگری فیلم و سریال تورنتو

آکادمی بازیگری فیلم و سریال تورنتو یکی دیگر از مؤسسه‌های برتر برای تحصیل بازیگری در کانادا به‌حساب می‌آید. این آکادمی چند دوره با ارائۀ دیپلم و گواهی پایان دوره برگزار می‌کند و کلاس‌های مختلفی نیز برای کودکان و نوجوانان و بزرگ‌سالان در نظر گرفته است. آکادمی بازیگری فیلم و سریال تورنتو، تنها مدرسۀ بازیگری در کاناداست که به تمام پروژه‌های در حال فیلم‌برداری در این کشور دسترسی دارد و دانشجویان و فارغ‌التحصیلان آن می‌توانند از تجربۀ دست‌اول حضور در صحنۀ فیلم‌برداری بهره‌مند شوند. شهریۀ این آکادمی برای دانشجویان بین‌المللی ۱۱هزار دلار کاناداست.

دانشگاه کاپیلانو

دانشگاه کاپیلانو

یکی از مدرسه‌های معتبر برای تحصیل بازیگری در کانادا مدرسۀ هنرهای تصویری دانشگاه کاپیلانوست. دانشگاه کاپیلانو در سال ۱۹۶۸ در نزدیکی شهر ونکوور تأسیس شد و درحال‌حاضر، میزبان بیش از ۱۲هزار نفر دانشجو در ۹۷ دوره است. برخی از زمینه‌های این دوره‌ها عبارت‌اند از: علوم و هنر، کسب‌وکار، آموزش، سلامت، هنرهای زیبا و کاربردی و مطالعات اجتماعی. مدرسۀ هنرهای تصویری درکنار این رشته، دوره‌های انیمیشن، طراحی لباس برای فیلم و تئاتر، جلوه‌های ویژه و مستندسازی ارائه می‌کند. شهریهٔ سال اول دیپلم این رشته در دانشگاه کاپیلانو ۲۳هزار دلار کاناداست.

دانشگاه سایمون فریزر

دانشگاه سایمون فریزر در سال ۱۹۶۵ در شهر برنابی استان بریتیش کلمبیا شروع به کار کرد. این دانشگاه میزبان بیش از ۳۵هزار نفر دانشجو در هشت دانشکده است‌: علوم کاربردی، هنر و علوم اجتماعی، کسب‌وکار، ارتباطات، آموزش، محیط‌زیست، علوم بهداشتی و علوم. شهریۀ تحصیل این رشته در دانشگاه سایمون فریزر، یکی از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل بازیگری در کانادا، حدود ۱۵هزار دلار کانادا برای یک سال است.

دانشگاه بریتیش کلمبیا

دانشگاه بریتیش کلمبیا

دپارتمان تئاتر و فیلم دانشگاه بریتیش کلمبیا یکی از مدرسه‌های برتر برای تحصیل بازیگری در کانادا به‌شمار می‌آید. دانشگاه بریتیش کلمبیا در سال ۱۹۰۸ در شهر ونکوور تأسیس شد و امروزه، میزبان بیش از ۶۶هزار نفر دانشجوست. برخی از دانشکده‌های دانشگاه بریتیش کلمبیا ازاین‌قرارند: علوم، کشاورزی، هنر، کسب‌وکار، پزشکی، پرستاری، دندان‌پزشکی، آموزش، جنگلداری، روزنامه‌نگاری، حقوق، موسیقی، علوم داروسازی، مددکاری و اقتصاد. شهریۀ این رشته در دپارتمان تئاتر و فیلم دانشگاه بریتیش کلمبیا برای دانشجویان بین‌المللی حدود ۴۰هزار دلار کانادا برآورد می‌شود.

دانشگاه ویندزور

دانشگاه ویندزور در سال ۱۸۵۷ در شهر ویندزور استان انتاریو بنیان نهاده شد. درحال‌حاضر، بیش از ۱۶هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. دانشکده‌های دانشگاه ویندزور بدین‌شرح‌اند: هنر و علوم اجتماعی، حقوق، آموزش، پرستاری، مهندسی، کسب‌وکار، تحصیلات تکمیلی، حرکت‌شناسی و علوم. شهریۀ تحصیل این رشته در دانشگاه ویندزور برای دانشجویان بین‌المللی حدود ۱۴هزار دلار کانادا تخمین زده می‌شود.

منبع: