مهلت پیش‌ثبت‌نام دانشگاه پیزا برای سال ۲۰۲۱-۲۰۲۲ اعلام شد. اولین فراخوان پیش‌ثبت‌نام دانشگاه پیزا برای سال ۲۰۲۱-۲۰۲۲ که از ۱۶دسامبر۲۰۲۰ (۲۶آذر۱۳۹۹) آغاز شده است، تا ۲۸فوریۀ۲۰۲۱ (۱۰اسفند۱۳۹۹) ادامه خواهد یافت. همچنین، دومین فراخوان پیش‌ثبت‌نام دانشگاه پیزا از ۲۶مارس۲۰۲۱ (۶فروردین۱۴۰۰) آغاز خواهد شد و در ۲مِی۲۰۲۱ (۱۲اردیبهشت۱۴۰۰) به‌پایان خواهد رسید. علاقه‌مندان برای تحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، کارشناسی ارشد پیوسته (پنج‌شش‌ساله) و دکتری دانشگاه پیزا در مهلت تعیین‌‌شده می‌توانند آنلاین پیش‌ثبت‌نام کنند. گفتنی است تمامی رشته‌های این دانشگاه به زبان‌های انگلیسی و ایتالیایی و انگلیسی‌ایتالیایی (دوزبانه) ارائه می‌شوند؛ البته زبان تدریس بیشترِ رشته‌های مقطع کارشناسی ارشد انگلیسی است.
دانشگاه پیزا برای آن ‌دسته از متقاضیان برتر و مستعدی که در فراخوان اول پیش‌ثبت‌نام کنند، هجده بورسیۀ تحصیلی در نظر گرفته است. این بورسیه‌های تحصیلی شش‌هزار یورو خالص و معافیت از هزینه‌های دانشگاه برای سال اول یا هشت‌هزار یورو خالص و کاهش ۵۰درصدی هزینه‌های دانشگاه را شامل می‌شود. بورسیه‌های یادشده به دانشجویانی اعطا می‌شود که در ۳۶ واحد درسی، دست‌کم نمرۀ ۲۵ را از ۳۰ کسب کرده باشد. افزون‌براین، هیئت منطقه‌ای توسکان قصد دارد هزینۀ خوراک و خوابگاه دانشجویان متقاضی تحصیل در این منطقه را در قالب بورسیه تأمین کند. وزارت امورخارجۀ ایتالیا نیز بورسیۀ تحصیلی Invest Your Talent را به متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه پیزا اعطا می‌کند. دانشگاه پیزا از‌جمله دانشگاه‌های دولتی ایتالیاست؛ ازاین‌رو، مشمول بورسیۀ استانی این کشور نیز می‌شود. روی‌هم‌رفته، می‌توان گفت تقریباً تمامی دانشجویان ایرانی از بورسیۀ استانی ایتالیا می‌توانند بهره ببرند و در این دانشگاه به‌رایگان تحصیل کنند.
دانشگاه پیزا سال ۱۳۴۲م رسماً تأسیس شد؛ البته تعداد زیادی از مورخان معتقدند ریشۀ اصلیِ تأسیس این دانشگاه به قرن یازدهم میلادی بازمی‌گردد. اولین رشته‌های تحصیلی ارائه‌شده در دانشگاه پیزا عبارت بودند از: الهیات (خداشناسی)، حقوق مدنی، پزشکی و قانون شرع (قانون کلیسایی). امروزه، دانشگاه پیزا از جمله دانشگاه‌های دولتی برتر ایتالیا است و دانشجویان بین‌المللی فراوانی تمایل دارند در آن تحصیل کنند. در جدیدترین رتبه‌بندی وبگاه وبومتریک، دانشگاه دولتی پیزا ششمین دانشگاه برتر ایتالیا و در رتبه‌بندی وبگاه مؤسسۀ QS، سیصدوهشتادوسومین دانشگاه برتر جهان در سال ۲۰۲۱ شناخته شده است. ناگفته نماند این دانشگاه بیست دپارتمان آموزشی و هفده کتابخانه و سیزده موزه دارد و از مراکز تحقیقاتی گسترده و باکیفیتی در زمینۀ علوم کشاورزی، اخترفیزیک، علوم رایانه‌ای، مهندسی و علوم مربوط به پزشکی و دام‌پزشکی نیز برخوردار است.
برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ این دانشگاه‌، پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ دانشگاه پیزا ایتالیا را مطالعه کنید.

منبع: