دانشگاه کوئست کانادا دانشگاهی خصوصی است که سال ۲۰۰۷ در نزدیکی شهر ونکوور تأسیس شد. این دانشگاه شیوۀ تدریسی نامتعارف و منحصر به خود را دارد؛ به‌‌گونه‌ای که فقط رشتۀ کارشناسی هنر و علوم را ارائه می‌کند و در همین رشته پذیرای ششصد نفر دانشجوست. دانشجویان این دانشگاه به‌جای گذراندن چند واحد درسی در یک نیمسال، هر درس را درحدود یک ماه می‌آموزند و سپس به‌سراغ درس بعدی می‌روند و به‌جای انتخاب گرایش یا رشتۀ دانشگاهی، یک سؤال را مطرح می‌کنند که تا پایان تحصیل جوابش را با کمک استادان باید بیابند. در این مقاله، دانشگاه کوئست کانادا را برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا بیشتر معرفی خواهیم کرد.

رشتۀ ارائه‌شده در دانشگاه کوئست کانادا

رشتۀ کارشناسی هنر و علوم دانشجویان را با هر دو دنیا آشنا می‌کند تا برای ادامه‌تحصیل در مقاطع عالی پیشینه‌ای غنی و منعطف داشته باشند. دو سال نخست کارشناسی «دورۀ پایه» نام دارد و از شانزده درس تشکیل شده است: سه درس دربارۀ علوم طبیعی، یک درس دربارۀ ریاضی، دو درس دربارۀ علوم فیزیک، سه درس دربارۀ علوم اجتماعی، سه درس دربارۀ هنر و علوم انسانی و یک درس دربارۀ زبان. نکتۀ مهم اینجاست که موضوع این دروس از‌قبل‌تعیین‌شده نیست و شما با شرکت در دو دوره به نام «دوره‌های مرکزی» در دو ماه ابتدای تحصیلتان، موضوع دروس دورۀ پایه را مشخص می‌کنید. همان‌طورکه در مقدمه ذکر شد، دانشجویان دانشگاه کوئست کانادا هر‌کدام از این دروس انتخابی را در یک ماه کلاس مستمر می‌آموزند و به‌سراغ موضوع بعدی می‌روند.

در پایان دورۀ پایه، دانشجویان حدود یک ماه مهلت دارند تا «سؤال» خود را پیدا کنند. دو سال پایانی کارشناسی هنر و علوم به سؤال هر دانشجو بستگی دارد. واحدهای این دو سال به انتخاب دانشجو و کمک استاد‌راهنما مشخص می‌شوند. این واحدها شش درس اصلی و یک تا چهار درس با موضوع آموزش تجربی و سه تا پنج واحد اختیاری را دربر می‌گیرد. در ماه پایانی، دانشجویان دانشگاه کوئست کانادا روی پروژۀ اساسی (Keystone Project) خود کار می‌کنند. این پروژه می‌تواند در قالب دلخواه آنان باشد؛ مانند مقاله، فیلم مستند، بازی، مجموعه‌ای از نقاشی یا شعر. پروژۀ شما منحصراً به شخص شما بستگی دارد.

شهریه و اسکالرشیپ دانشگاه کوئست کانادا

شهریه و اسکالرشیپ دانشگاه کوئست کانادا

شهریۀ تحصیل در رشتۀ کارشناسی هنر و علوم برای افراد مقیم کانادا و دانشجویان بین‌المللی یکسان و ۳۵هزار دلار کانادا در سال است. هزینۀ سالانۀ اسکان در پردیس دانشگاه حدود ۸هزار دلار کانادا و هزینۀ وعده‌های غذایی حدود ۶هزار دلار کانادا تخمین زده می‌شود. ناگفته نماند مجموع هزینۀ تحصیل در این دانشگاه به حدود ۵۰هزار دلار کانادا در سال می‌رسد.

دانشجویان بین‌المللی می‌توانند بخت خود را برای دریافت اسکالرشیپ ۸هزار دلاری دانشگاه کوئست کانادا امتحان کنند. همچنین، این دانشگاه به دانشجویان ناتوان در پرداخت شهریه، حداکثر ۱۵هزار دلار کانادا بورسیۀ تحصیلی اعطا می‌کند. افراد مقیم کانادا و دانشجویان بین‌المللی می‌توانند هر سال برای دریافت این بورسیه اقدام کنند.

هزینۀ زندگی در ونکوور

هزینۀ زندگی در ونکوور

هزینۀ زندگی در شهر ونکوور برای هر نفر بدون درنظرگرفتن هزینۀ اجارۀ مسکن‌، حدود ۱،۲۰۰ دلار کانادا در ماه است. برای اجاره‌بهای آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر ۲،۰۰۰ دلار کانادا و اجارۀ آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر ۱،۶۰۰ دلار کانادا در ماه باید پرداخت کرد. علاوه‌براین، اجارۀ ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۳،۶۰۰ دلار کانادا و اجارۀ ماهانۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۲،۸۰۰ دلار کانادا برآورد می‌شود. هزینۀ بلیت تک‌سفره و یک‌ماهۀ وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌ترتیب به ۳ و ۹۸ دلار کانادا می‌رسد. گفتنی است هزینۀ تهیه غذا برای یک نفر از رستورانی ارزان‌قیمت تقریباً ۱۹ دلار کانادا و برای دو نفر از رستورانی نسبتاً گران‌قیمت‌تر درحدود ۷۷ دلار کاناداست.

اگر بخواهید در خانه غذا تهیه کنید، قیمت برخی از اقلام غذایی ازاین‌قرار است: یک لیتر شیر ۲ دلار، دوازده عدد تخم‌مرغ ۴ دلار، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۱۶ دلار، یک کیلوگرم گوشت ۲۲ دلار، یک کیلوگرم موز ۲ دلار، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۴ دلار، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۳ دلار و یک کیلوگرم پیاز ۳ دلار. هزینۀ قبوض و خدمات شهری مانند آب، برق، سیستم گرمایش و سرمایش و حمل پسماند برای آپارتمانی هشتادمتری به‌طورمتوسط ۸۵ دلار کانادا و هزینۀ اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه ۷۸ دلار کانادا در ماه است.

منبع: