در دنیای امروز، تحصیلات دانشگاهی به هدف بسیار مهمی برای افراد تبدیل شده است. در‌این‌میان، افراد زیادی علاقه دارند که دوره‌های تحصیلات دانشگاهی‌شان را خارج از کشور بگذرانند تا از مزایای سیستم‌های آموزشی کارآمد کشورهای پیشرفته بهره ببرند. این موضوع سبب می‌شود که دانشجویان بتوانند در محیطی بزرگ‌تر دانششان را گسترش بدهند و به هدف‌هایشان در رقابت آکادمیک برسند. در سال‌های گذشته، کشور کانادا به یکی از گزینه‌های برتر برای تحصیلات دانشگاهی دانشجویان سراسر دنیا تبدیل شده است. اگر شما نیز به مهاجرت تحصیلی به کانادا علاقه‌مندید، در این مقاله تعدادی از مزایا و معایب تحصیل در کانادا را برایتان شرح خواهیم داد تا بتوانید برای انتخاب کشور مقصد راحت‌تر تصمیم‌گیری کنید.

مزایای تحصیل در کانادا

مزایای تحصیل در کانادا

تحصیل در کانادا مزایای بسیار زیادی دارد. دانشگاه‌ها و کالج‌های معتبر و شناخته‌شده در جهان و امکان کار حین تحصیل و امکان دریافت اقامت دائمی کانادا و کار پس از تحصیل از مزایای را می‌توان از مزایای تحصیل در کانادا دانست.

دانشگاه‌ها و کالج‌های برتر و شناخته‌شده در جهان

دانشجویان بین‌المللی برای انتخاب کانادا به‌‌عنوان مقصدی مناسب برای تحصیلات دانشگاهی دلایل زیادی دارند. مهم‌ترین دلیل برای این انتخاب کیفیت مطلوب آموزش در دانشگاه‌ها و کالج‌های کاناداست. دانشکده‌های پژوهشی کانادا فرصت‌های تحقیقاتی زیادی برای دانشجویان فراهم می‌کنند. علاوه‌بر کیفیت آموزشی، مدارک دانشگاهیِ صادرشده از دانشگاه‌های کانادا در تمام جهان معتبر و شناخته‌شده‌اند.

محیط امن و آرام

کانادا کشوری آرام و در صلح است و مردم این کشور به داشتن رفتاری بسیار دوستانه مشهورند. براساس شاخص جهانی صلح، کانادا از میان ۱۷۲ کشور جهان رتبۀ ششم را از آنِ خود کرده است. امنیت تمام دانشجویان، به‌ویژه دانشجویان بین‌المللی، برای دانشگاه‌های کانادایی اهمیت زیادی دارد؛ بنابراین، اگر از قرارگرفتن در محیط‌های جدید می‌ترسید، تحصیل در دانشگاه‌های کانادا می‌تواند برایتان انتخاب مناسبی باشد.

امکان کار حین تحصیل

امکان کار حین تحصیل

امکان کارکردن در طول تحصیل نیز از مزایای تحصیل در کانادا به‌شمار می‌رود. دانشجویان بین‌المللی در کانادا می‌توانند پاره‌وقت مشغول به کار شوند. این شغل پاره‌وقت به آنان در پرداخت هزینه‌های تحصیل و زندگی در کانادا می‌تواند کمک کند. دانشجویان بین‌المللی دارای مجوز تحصیل یا اِستادی پرمیت (Study Permit) می‌توانند حداکثر بیست ساعت در هفته کار کنند. همچنین، کارکردن در تعطیلات برای دانشجویان محدودیتی ندارد. دانشجویان برای کارکردن خارج از پردیس دانشگاه (Off-Campus) شرایط زیر را باید داشته باشند:

  • اِستادی پرمیت معتبر
  • ثبت‌نام در دوره‌ای تمام‌وقت در دانشگاهی تأییدشده
  • ثبت‌نام در دوره‌ای بیش از شش ماه

علاوه‌براین، دانشجویان گزینۀ کار در پردیس دانشگاه یا کارآموزی در سازمان‌ها را می‌توانند انتخاب کنند.

مجوز کار پس از تحصیل

برنامۀ مجوز کار پس از فراغت از تحصیل (Post-Graduation Work Permit – PGWP) یکی دیگر از مزایای تحصیل در کاناداست. دانشجویان با دریافت این مجوز، حداکثر سه سال پس از پایان دوره‌ی تحصیلشان با هر کارفرمایی در کشور کانادا می‌توانند کار کنند. فارغ‌التحصیلان دوره‌های دانشگاهی دوساله مجوز کار سه‌ساله می‌توانند دریافت کنند؛ اما دانشجویانی که در دوره‌های یک‌ساله تحصیل کرده‌اند، مجوز یک‌ساله دریافت می‌کنند. علاوه‌براین، در کشور کانادا تقاضای زیادی برای استخدام دانشجویان جوان و تحصیل‌کرده وجود دارد. درواقع، دولت کانادا قصد دارد دانشجویانِ بین‌المللی را به تحصیل در این کشور جذب و با اعطای حق شهروندی به افراد تحصیل‌کرده و مستعد، رشد کشور در آینده را تضمین کند.

معایب تحصیل در کانادا

معایب تحصیل در کانادا

مسلماً همیشه شرایط ایدئال نیست و تحصیل در کانادا معایب و مشکلاتی نیز به‌همراه دارد. شهریه و هزینۀ زندگی گران در‌مقایسه‌با کشورهای اروپایی، سیستم درمانی کمی کُند، پذیرفته‌شدن تعداد کمی از دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در دانشکده‌های پزشکی و آب‌وهوای سرد، ازجمله معایب تحصیل در کانادا به‌شمار می‌رود.

شهریه و هزینۀ تحصیل

کیفیت آموزش در دانشگاه‌های کانادا بسیار زیاد است؛ اما باتوجه‌به ارزش تقریباً زیاد دلار کانادا، تحصیل در این کشور می‌تواند درمقایسه‌با تحصیل در کشورهای اروپایی بسیار پرهزینه و گران باشد. البته دانشجویان بین‌المللی می‌توانند با دریافت اسکالرشیپ‌ها و بورسیه‌های متعدد ارائه‌شده در دانشگاه‌های کانادا، از هزینه‌های تحصیلشان بکاهند؛ ولی به این نکته نیز باید توجه کنید که معمولاً برای دریافت بورسیه‌ها، رقابت زیادی بین دانشجویان وجود دارد و همۀ افراد از این مزایا نمی‌توانند استفاده کنند.

هزینۀ زندگی

هزینۀ زندگی دانشجویان بین‌المللی در کانادا به شهر دانشگاه مدنظرشان بستگی دارد. هزینۀ زندگی در شهرهای بزرگ، مانند تورنتو و ونکوور بسیار زیاد است؛ اما هزینۀ زندگی در شهرهای کوچک‌تر، همچون مونترال و کلگری و هالیفکس کمتر و مقرون‌به‌صرفه‌تر است. سبک زندگی افراد در تعیین هزینه‌های زندگی نقش مهمی ایفا می‌کند. شایان ذکر است برنامه‌ریزی برای مخارج و داشتن شغل پاره‌وقت و صرفه‌جویی در کاهش هزینه‌ها به شما کمک می‌کند.

سیستم بهداشتی و درمانی

سیستم بهداشتی و درمانی

سیستم بهداشت و درمان کانادا ازجمله سیستم‌های درمانی کارآمد جهان است؛ ولی استفاده از آن کاملاً رایگان نیست. افراد برای بهره‌بردن از مزایای این سیستم درمانی، حق بیمۀ ماهانه یا سالانه باید بپردازند؛ البته دانشجویان بین‌المللی با ثبت‌نام در دوره‌ای حداقل یک‌ساله، از بیمۀ درمانی رایگان یا برنامۀ Medical Care Plan (MCP) می‌توانند استفاده کنند. بنابراین، تنها مشکل سیستم درمانی کانادا برای دانشجویان بین‌المللی این است که برای استفاده از خدمات بهداشتی و درمانی، به‌ویژه در شهرهای بزرگ، مدت زیادی در صف انتظار باید بمانند.

نرخ پذیرش کم دانشجویان بین‌المللی در دانشکده‌های پزشکی

در کشور کانادا، دانشجویان بین‌المللی زیادی را نمی‌بینید که به تحصیل در دانشکده‌های پزشکی مشغول باشند؛ چراکه دانشکده‌های پزشکی کانادا معمولاً دانشجویان بین‌المللی را به‌جز مواقع خاص نمی‌پذیرند. یکی دیگر از معایب تحصیل در رشته‌های پزشکی در کانادا این است که دانشگاه‌های کانادایی معمولاً دوره‌های کارشناسی رشته‌های پزشکی و جراحی را ارائه نمی‌کنند و به‌جای آن، دانشجویان پس از گذراندن شصت واحد درسی در دوره‌های کارشناسی (حدود دو سال)، برای تحصیل در مقطع دکتری درخواست پذیرش باید ارسال کنند.

آب‌وهوا

کانادا کشوری بسیار پهناور است و آب‌وهوایش به موقعیت جغرافیایی محل زندگی افراد بستگی دارد. میانگین دمای هوای این کشور در فصل تابستان درحدود ۳۵ درجۀ سانتی‌گراد و در فصل زمستان تقریباً منفی ۲۵ درجۀ سانتی‌گراد است. گاهی اوقات فصل زمستان در کانادا حدود شش ماه طول می‌کشد و دمای هوا به منفی ۳۰ درجۀ سانتی‌گراد می‌رسد؛ بنابراین، زندگی و تحصیل در کانادا در فصل زمستان برای دانشجویانی کمی دشوار می‌شود که از کشورهایی با آب‌وهوای گرم به این کشور می‌روند. بااین‌حال، همان‌طورکه گفتیم، شاخص آب‌وهوا به محل زندگی و توانایی شما برای هماهنگی با وضعیت و محیط جدید زندگی‌تان بستگی دارد. شهرهایی مانند ونکوور و هالیفکس و تورنتو، ازجمله شهرهای گرم کانادا در فصل زمستان به‌شمار می‌روند. شما با انتخاب شهر مناسب وضعیتتان، زندگی آرام و مطلوبی در کانادا می‌توانید تجربه کنید.

نتیجه‌گیری

تحصیل در کانادا مانند هر کشور دیگری مزایا و معایب خاص خودش را دارد. شما با انتخاب شهر و دانشگاه مناسب، از مزایای تحصیل در این کشور می‌توانید بهره ببرید. معایب و مشکلات زندگی و تحصیل در کشور مقصد بخشی از مرحلۀ تطبیق با وضعیت و کسب تجربه‌های جدیدی می‌تواند باشد که دانشجویان بین‌المللی در همه‌جای دنیا با آن مواجه می‌شوند. ناگفته نماند با اولویت‌بندی معیارهای مهم برای انتخاب مقصد، تصمیم درستی می‌توانید بگیرید.



منبع: