کانادا کشوری بسیار بهناور است و به‌نظر می‌رسد یافتن شهری مناسب برای زندگی در این کشور کار دشواری باشد. زندگی و کار و تحصیل در کانادا نیز مانند دیگر کشورهای دنیا مزایا و معایبی دارد؛ اما اگر دربارۀ این موضوع‌ها به‌اندازۀ کافی اطلاعات جمع‌آوری کنید، می‌توانید به‌راحتی شهری مناسب برای زندگی بیابید. شهر اتاوا، پایتخت کانادا، یکی از مقاصد محبوب افراد برای مهاجرت است؛ البته زندگی در این شهر نیز مانند هر شهر دیگری، نکته‌های مثبت و منفی دارد. اگر قصد دارید در پایتخت کانادا مشغول کار شوید یا تحصیل کنید‌، پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ مزایا و معایب زندگی در اتاوا را تا پایان بخوانید.

مزایای زندگی در اتاوا

اگر به‌دنبال زندگی در شهری بزرگ و پیشرفته در کانادا هستید که آرامش شهرهای کوچک را داشته باشد، شهر اتاوا انتخاب مناسبی برایتان است. مهاجرت به شهر اتاوا مزایای بسیاری دارد. درادامه، برخی از مزایای زندگی در اتاوا را بیان خواهیم کرد.

ثبات اقتصادی

اتاوا شهری دولتی است؛ یعنی در این شهر، مشاغل زیادی در دپارتمان‌های مختلف دولتی به‌چشم می‌خورد که به مهارت‌های متفاوتی نیاز دارند. بنابراین، می‌توان گفت ثبات اقتصادی در اتاوا کمی بیشتر از شهرهای دیگر است؛ چراکه استخدام در آن به منابع یا تولید یا خدمات وابسته نیست. در دولت‌های محافظه‌کار و لیبرال اتاوا، گاهی تعدیل‌هایی دیده می‌شود؛ اما میزان تورم در مشاغل دولتی این شهر مانند شهرهای دیگر، به بخش‌های متفاوت وابسته نیست.

امنیت

امنیت معیاری مهم برای زندگی است و اتاوا در این زمینه شهرت زیادی دارد. در رتبه‌بندی‌های شهری مختلف، از اتاوا همواره به‌عنوان یکی از شهرهای امن کشور کانادا یاد می‌شود. این رتبه‌بندی‌ها بر‌اساس آمار جرم‌وجنایت و سرقت و مزاحمت سالانه در شهرهای مختلف انجام می‌شود. به‌گفتۀ کانادایی‌ها، اتاوا امن‌ترین شهر کاناداست و زندگی در این شهر درمقایسه‌با شهرهای دیگر کانادا، به آن‌ها احساس امنیت بیشتری می‌دهد.

طبیعت زیبا و دوست‌دار دوچرخه‌سواران و ورزشکاران

طبیعت زیبا و دوست‌دار دوچرخه‌سواران و ورزشکاران

با جست‌وجویی ساده در تصاویر گوگل، متوجه خواهید شد اتاوا شهری بسیار زیباست. این شهر درکنار رود اتاوا قرار گرفته و فضای سبز خارق‌العاده‌ای دارد. علاوه‌براین، موزه‌های بسیاری در پایتخت کانادا دیده می‌شود و به‌طورکلی، معماری ساختمان‌های قدیمی این شهر بسیار چشم‌نواز است. همچنین، تمیز نگه‌داشتن شهر اتاوا برای شهروندان و مسئولان دولتی این شهر بسیار مهم است و به‌ندرت نقطه‌ای کثیف در این شهر می‌توانید پیدا کنید.

ساکنان شهر اتاوا برای فعالیت‌های ورزشی و تفریحی فضای باز گزینه‌های زیادی پیش ‌رو دارند. مسیرهای مخصوص دوچرخه‌سواری این شهر در مناطقی با منظره‌های زیبا مانند اطراف رود اتاوا قرار گرفته‌اند. در زمستان نیز، در تپه‌های گتینو کبک واقع در فاصلۀ دَه‌دقیقه‌ای اتاوا، می‌توانید کوه‌نوردی یا اسکی کنید.

ترافیک کمتر

با اینکه ترافیک معمولاً از معایب زندگی در شهرهای بزرگ به‌شمار می‌رود، در اتاوا چنین نیست. البته در این شهر هم در ساعاتی از شبانه‌رو ترافیک زیاد می‌شود؛ اما این ترافیک در‌مقایسه‌با دیگر شهرهای بزرگ کانادا، مانند مونترال بسیار کم است. بیشترِ مسیرهای اصلی اتاوا معمولاً در ساعات اوج رفت‌وآمد شهری، تنها کُندشدن سرعت ترافیک را شاهد هستند؛ بنابراین، می‌توان گفت ترافیک کم درمقایسه‌با شهرهای دیگر از مزایای زندگی در اتاوا محسوب می‌شود.

تحصیل و آموزش

تحصیل و آموزش

اگر می‌خواهید برای تحصیل به شهر یا کشوری دیگر مهاجرت کنید، حتماً می‌دانید کیفیت آموزش و دانشگاه‌های مقصد مدنظرتان اهمیت زیادی در تصمیم‌گیری دارد. کیفیت آموزش دانشگاهی در شهر اتاوا بسیار مطلوب و رضایت‌بخش است. در میان ساکنان شهرهای دیگر کانادا، ساکنان اتاوا بیشترین مدرک دانشگاهی دکتری را باتوجه‌به جمعیت این شهر دارند. افزون‌براین، تعداد مهندسان و پژوهشگران اتاوا بیشتر از شهرهای دیگر است. براساس این آمار، شکی نیست در شهر اتاوا به کیفیت آموزش اهمیت زیادی داده می‌شود. تعداد فارغ‌التحصیلان دو دانشگاه و دو کالج اتاوا نشان می‌دهد این شهر مکان مناسبی برای تحصیل با‌کیفیت است.

معایب زندگی در اتاوا

مسلماً همیشه همه‌چیز ایدئال نیست و این موضوع دربارۀ زندگی در شهر اتاوا نیز صدق می‌کند. درادامه، به تعدادی از معایب زندگی در اتاوا اشاره خواهیم کرد.

زندگی بسیار آرام و خسته‌کننده

اگر به زندگی در کلان‌شهرهایی مانند مونترال و تورنتو و ونکوور علاقه‌مند باشید، زندگی در اتاوا برایتان کمی خسته‌کننده خواهد بود. البته در شهر اتاوا هم سالن‌های نمایش‌ تئاتر و نگارخانه‌های هنری و برنامه‌های اجرای موسیقی زنده وجود دارد؛ اما نه در همه‌جای شهر و نه به‌اندازۀ شهرهای بزرگ مشابه. در مرکز شهر اتاوا، رستوران‌ها و کلاب‌های زیادی وجود دارد؛ ولی تعداد و تنوع آن‌ها درمقایسه‌با شهرهای بزرگ دیگر کمتر است. بااین‌حال، می‌توان گفت بسته به سلیقۀ شخصی افراد، این موضوع هم‌زمان از مزایا و معایب زندگی در اتاوا به‌شمار می‌رود.

دوزبانه‌بودن شغل‌ها

بسیاری از مشاغل دولتی در اتاوا از شما می‌خواهند به هر دو زبان رسمی، یعنی انگلیسی و فرانسوی، مسلط باشید. کودکانی که در اتاوا به مدرسه می‌روند و زبان فرانسوی را می‌آموزند، در این شهر آیندۀ شغلی مطلوبی می‌توانند داشته باشند؛ اما افراد بزرگ‌سالی که تنها به زبان انگلیسی مسلط هستند، هنگام جست‌وجو برای شغل، گزینه‌های کمتری برای انتخاب خواهند داشت.

هزینۀ زندگی

هزینۀ زندگی

هزینۀ زندگی در اتاوا بیشتر از میانگین هزینه‌های زندگی در کشور کاناداست. هزینۀ خرید یا اجارۀ مسکن در این شهر فقط کمی بیشتر از میانگین هزینه‌ها در کاناداست؛ اما میانگین درآمد در اتاوا نیز کمی بیشتر از میانگین درآمد در کل کشور است و این گرانی را تا حدی جبران می‌کند. یکی از راه‌های کاهش هزینه‌ها در شهر اتاوا، زندگی در نزدیکی دو دانشگاه آن است؛ چراکه در این مناطق شهر، هزینۀ اجارۀ آپارتمان‌ها کمتر است.

آب‌وهوای سرد

آب‌وهوای اتاوا بیشتر اوقات سرد یا بسیار سرد است. درواقع، اتاوا در زمستان‌ها آن‌قدر سرد می‌شود که این شهر را در فهرست دَه پایتخت سرد دنیا قرار می‌دهد. گفتنی است در زمستان۲۰۱۹، اتاوا در رتبۀ اول شهرهای سرد دنیا، یعنی بالاتر از شهرهای روسیه و ایسلند، قرار گرفته بود. آب‌وهوای برفی بسیار زیباست و باعث خوشحالی علاقه‌مندان به ورزش‌های زمستانی، مثل اسکی می‌شود؛ ولی اگر سرما را دوست نداشته باشید، زندگی در اتاوا احتمالاً برایتان مطلوب نخواهد بود.

آیا مهاجرت به اتاوا تصمیم درستی است؟

تصمیم‌گیری در این زمینه به اولویت‌ها و سبک زندگی شما بستگی دارد. باتوجه‌به مزایا و معایب زندگی در اتاوا که در این مطلب به آن‌ها اشاره کردیم، اگر به زندگی در شهری باثبات و زیبا با تفریحات فضای باز جذاب علاقه دارید، زندگی در این شهر انتخاب مناسبی برایتان است؛ درغیر‌این‌صورت، شاید زندگی در اتاوا کمی دشوار باشد.

اگر پیشنهاد مناسبی برای کار در این شهر دریافت کرده یا برای تحصیل در یکی از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی اتاوا پذیرفته شده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم زندگی در این شهر را حتماً امتحان کنید.



منابع: