دانشجویان رشتۀ بینایی سنجی دربارۀ چشم و بیماری‌های آن می‌آموزند و پس از فارغ‌التحصیلی، برای مراجعان عینک یا لنز می‌توانند تجویز کنند. این رشته در ابتدا صرفاً بر تصحیح عیوب انکساری چشم متمرکز بود؛ اما به‌مرورِ‌زمان درمان و مدیریت برخی از بیماری‌های چشم نیز در این رشته قرار گرفت. دکترهای اپتومتریست یا بینایی‌سنج معمولاً در‌کنار متخصص چشم طبابت می‌کنند و با معاینۀ دقیق چشم، تشخیص اولیۀ بیماری را به دکتر متخصص اطلاع می‌دهند. طبق اعلام وبگاه انجمن اپتومتریست‌های کانادا، این رشته فقط در دو دانشگاه این کشور ارائه می‌شود. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، شرایط تحصیل در رشته بینایی سنجی در کانادا را توضیح می‌دهیم.

شرایط پذیرش و شروع به کار در رشته بینایی سنجی در کانادا

دانشجویان رشته بینایی سنجی در کانادا پس از هفت سال تحصیل به‌عنوان پزشک اپتومتری (OD) شناخته می‌شوند. مانند تحصیل در تمام شاخه‌های رشته پزشکی در کانادا، از دبیرستان نمی‌توان وارد این رشته شد. متقاضیان رشتۀ بینایی سنجی حداقل سه سال سابقۀ تحصیل دانشگاهی (ترجیحاً در رشته‌های مرتبط با علوم طبیعی) باید داشته باشند و درادامه، چهار یا پنج سال در رشتۀ بینایی سنجی تحصیل کنند. بسیاری از دانشجویان بینایی سنجی پس از فارغ‌التحصیلی در دورۀ یک‌سالۀ رزیدنتی نیز شرکت می‌کنند. پس از گذراندن دورۀ بینایی سنجی، فارغ‌التحصیلان باید استان یا منطقه‌ای را انتخاب کنند که قصد دارند طبابت را در آنجا شروع کنند. پس از انتخاب محل طبابت، مدارک لازم برای دریافت طبابت در آن استان یا منطقه را باید تهیه کنند. یکی از مدارک لازم مشترک بین تمام استان‌ها، گواهی شرکت در آزمون کشوری اپتومتری است.

دانشگاه های رشته بینایی سنجی در کانادا

دانشگاه‌های رشته بینایی سنجی در کانادا

رشته بینایی سنجی در کانادا در دو دانشگاه واترلو و مونترال تدریس می‌شود. دانشگاه مونترال دانشگاهی فرانسوی‌زبان است؛ اما رشتۀ بینایی سنجی را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهد. در‌ادامه، با این دو دانشگاه بیشتر آشنا می‌شویم.

دانشگاه مونترال

اولین نام در رشته بینایی سنجی در کانادا دانشگاه مونترال است. دانشگاه مونترال چهارمین دانشگاه برتر کانادا و یکی از ۱۵۰ دانشگاه برتر جهان به‌شمار می‌آید. این دانشگاه در سال ۱۸۷۸ در مونترال استان کبک بنیان نهاده شد و زبان تدریس در آن فرانسوی است. درحال‌حاضر، بیش از ۶۷هزار نفر دانشجو در سیزده دانشکده و دو مدرسۀ دانشگاه مونترال مشغول تحصیل هستند. دانشکده‌های این دانشگاه از‌این‌قرارند: بینایی سنجی، هنر و علوم، آموزش، طراحی، حرکت‌شناسی، حقوق، پزشکی، دندان‌پزشکی، پرستاری، موسیقی، بهداشت عمومی، داروسازی، دام‌پزشکی و مطالعات تکمیلی. دانشگاه پلی‌تکنیک مونترال و مدرسۀ HEC مونترال نیز به این دانشگاه وابسته هستند. برخی از رشته‌های انگلیسی‌زبان ارائه‌شده در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه مونترال ازاین‌قرارند‌: بیوشیمی، مهندسی پزشکی، شیمی، علوم رایانه، جغرافیا، حقوق، حقوق پزشکی، حقوق تجارت بین‌الملل، زیست‌شناسی مولکولی، فیزیولوژی، میکروبیولوژی و ایمنی‌شناسی، نوروساینس، بینایی سنجی، داروشناسی، ویروس‌شناسی و ایمنی‌شناسی. شهریۀ سالانۀ تحصیل بینایی سنجی در دانشگاه مونترال ۲۲هزار دلار کاناداست.

دانشگاه واترلو

دانشگاه واترلو

دومین دانشگاه برتر در رشته بینایی سنجی در کانادا دانشگاه واترلو است. دانشگاه واترلو هفتمین دانشگاه برتر کانادا و یکی از دویست دانشگاه برتر دنیاست. این دانشگاه در سال ۱۹۵۷ در شهر واترلو استان انتاریو تأسیس شد و هم‌اکنون، پذیرای حدود ۴۱هزار نفر دانشجو تمام‌وقت و پاره‌وقت در شش دانشکده است. دانشکده‌های دانشگاه واترلو بدین‌شرح‌اند‌: علوم بهداشتی، هنر، مهندسی، محیط‌زیست، ریاضی و علوم. برخی از رشته‌های ارائه‌شده در این دانشگاه عبارت‌اند از: ریاضیات، طراحی، جامعه‌شناسی، شیمی، معماری، علوم رسانه، فیزیک و نجوم، علوم رایانه، مدیریت و بازرگانی، جغرافیا و محیط‌زیست و علوم دریایی، مهندسی عمران، حسابداری، تاریخ، مهندسی مکانیک و هوافضا، اقتصاد، فلسفه، مهندسی برق و الکترونیک، علوم ورزشی، ادبیات و زبان، علوم زیستی، هنر، علوم سیاسی و روان‌شناسی. دانشگاه واترلو ۴۱ مرکز تحقیقاتی نیز در خود جای داده است؛ ازجمله مرکز پژوهش‌های برنامه‌نویسی، مؤسسۀ نانو‌فناوری واترلو، مرکز ریاضیات و محاسبات، مرکز محاسبات کوانتوم و مرکز علوم اعصاب. برای تحصیل در رشتۀ بینایی سنجی ارائۀ مدرک تافل با حداقل نمرۀ ۹۰ (نمرۀ مهارت‌های نوشتن و مکالمه نباید از ۲۵ کمتر باشد) یا آیلتس با حداقل نمرۀ ۶.۵ (نمرۀ مهارت‌های نوشتن و مکالمه نباید از ۶.۵ کمتر باشد) الزامی است. شهریۀ سالانۀ تحصیل این رشته در دانشگاه واترلو ۵۰هزار دلار کانادا برای سه سال اول و ۷۵هزار دلار کانادا برای سال چهارم تخمین زده می‌شود.

شروع به کار فارغ‌التحصیلان بینایی سنجی از خارج از کانادا

فارغ‌التحصیلان رشتۀ بینایی سنجی از دانشگاهی خارج از کانادا می‌توانند برای بررسی صلاحیت طبابت با مسئولان مرتبط در هر استان یا منطقه مکاتبه کنند. ناگفته نماند فدراسیون قانون‌گذاران بینایی سنجی کانادا (FORAC) مدرک تحصیلی این افراد را  برای فعالیت در رشته بینایی سنجی در کانادا بررسی می‌کند. اطلاعات بیشتر دربارۀ مراحل ارزشیابی در وبگاه فدراسیون دردسترس است. همچنین، هر ساله مؤسسۀ تاچ‌استون (Touchstone) آزمون ارزیابی فارغ‌التحصیلان بین‌المللی بینایی سنجی (IGOEE) را برگزار می‌کند. برای شرکت در این آزمون نیز، می‌توانید به وبگاه این مؤسسه مراجعه کنید.

منبع: