دانشگاه رما تره (Roma Tre University) در سال ۱۹۹۲ تأسیس شد؛ ازاین‌رو، دانشگاهی نوپا محسوب می‌شود. با اینکه کمتر از سی‌ سال از عمر این دانشگاه دولتی می‌گذرد، در مدت کوتاهی توانسته است تعداد زیادی رشتۀ دانشگاهی در مقاطع مختلف ارائه دهد و رتبه‌های برتر را ازآنِ خود کند. دانشگاه دولتی رما تره دوازده دپارتمان و دو مدرسۀ تخصصی سازمان‌یافته دارد. وجه تسمیۀ نام‌گذاری دانشگاه رما ترهاین است که سومین دانشگاه دولتی به‌شمار می‌آید که در شهر رُم بنیان گذاشته است. دانشگاه پیشرفته و بین‌المللی رما تره با استفاده از ساختمان‌های صنعتی متروکه رُم ساخته شده و نقشی حیاتی در بازسازی و پویایی این شهر ایفا کرده است. در وبگاه دانشگاه دولتی رما تره، هدف از تأسیس این دانشگاه ترویج و سازمان‌دهی تحقیقات بین‌المللی باکیفیت، تعالی آموزش عالی و توسعه و انتشار دانش، حفاظت از محیط‌زیست، ایجاد همبستگی بین‌المللی، ترویج اصول برابری جنسیتی و ارزیابی و تشخیص شایستگی عنوان شده است.

رتبۀ دانشگاه رما تره

در سیستم رتبه‌بندی تایمز (THE) در سال ۲۰۲۰، این دانشگاه در جایگاه ۶۰۱ تا ۸۰۰  و در سیستم رتبه‌بندی QS در سال ۲۰۲۱، در جایگاه ۸۰۱ تا ۱۰۰۰ جهان جای گرفته است. ناگفته نماند در سیستم رتبه‌بندی پیشین در سال ۲۰۲۰، ردۀ ۱۵۱ تا ۲۰۰ جهان را در رشتۀ معماری و ردۀ ۳۱۶ جهان را در رشتۀ هنر و علوم انسانی ازآنِ خود کرده است.

دانشکده‌ها و امکانات دانشگاهی

در دانشگاه رما تره دوازده دپارتمان به‌چشم می‌خورد که وظیفۀ مدیریت، هماهنگی، برنامه‌ریزی، ترویج تحقیقات علمی و فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی را برعهده دارند. این دپارتمان‌ها عبارت‌اند از: اقتصاد تجارت، اقتصاد، فلسفه، ارتباطات و هنرهای نمایشی، قانون، مهندسی، زبان‌های خارجی (ادبیات و فرهنگ‌ها)، ریاضیات و فیزیک، علوم پایه، علوم تربیتی، علوم سیاسی و علوم انسانی.

همچنین، دانشگاه رما ترهدو مدرسه دارد: یکی مدرسۀ مطالعات اقتصادی و بازرگانی و دیگری مدرسۀ علوم انسانی. وظیفۀ این دو مدرسه ارائۀ استانداردهای سازمانی و باکیفیت و اطمینان از اجرای دستورالعمل‌های برنامه‌نویسی آموزش و دادن پیشنهادهای برگزاری دوره‌های خاص است.

زمینه‌های تحصیلی دانشگاه رما تره

زمینه‌های تحصیلی دانشگاه رما ترهبدین‌شرح‌اند: ریاضیات و آمار، علوم زمین‌شناسی، محیط‌زیست، زمین و علوم دریایی، فیزیک و نجوم، علوم اجتماعی، مطالعات ارتباطات و رسانه‌ها، سیاست و مطالعات بین‌الملل، جامعه‌شناسی، علوم تربیتی، باستان‌شناسی، تاریخ، فلسفه و الهیات، معماری، ادبیات و زبان‌شناسی، هنرهای نمایشی و طراحی، علوم بیولوژیکی، کشاورزی و جنگلداری، حقوق، مهندسی برق و الکترونیک، مهندسی مکانیک و هوافضا، مهندسی عمران، تجارت و اقتصاد، حسابداری و مالی، مدیریت کسب و کار، اقتصاد و علوم کامپیوتر.

رشته‌های انگلیسی‌زبان

دانشگاه رما تره دو رشتۀ مهندسی پزشکی و مطالعات بین‌الملل را به ‌زبان انگلیسی ارائه می‌دهد.

مدارک عمومی مورد نیاز

مدارک عمومی موردنیاز برای ثبت‌نام در دانشگاه رما ترهازاین‌قرارند:

  • ترجمۀ مدرک معتبر پیشین و ریزنمرات
  • رونوشت از ویزای متقاضی
  • فرم پیش‌ثبت‌نام تکمیل‌شده‌ و ممهور به مُهر سفارت ایتالیا
  • شرکت در آزمون ورودی (برای برخی از رشته‌ها)
  • ارائۀ مدرک سطح B زبان انگلیسی برای رشته‌های انگلیسی‌زبان یا مدرک سطح B برای رشته‌های ایتالیایی‌زبان (امکان شرکت در آزمون به زبان ایتالیایی نیز وجود دارد)

بورسیه‌های دانشگاه رما تره

وزارت امورخارجۀ دولت ایتالیا کمک‌هزینه‌هایی برای تحصیل دانشجویان غیراروپایی در نظر گرفته است. بورسیه‌های استانی نیز یکی دیگر از بورسیه‌هایی است که می‌تواند به کاهش هزینه‌های متقاضیان تحصیل در دانشگاه رما ترهایتالیا کمک کند. دانشگاه رما ترههمچون دیگر دانشگاه‌های دولتی ایتالیا شهریۀ دانشجویان را بر‌اساس عدد ایزه محاسبه می‌کند. عدد ایزه برای ارزیابی و مقایسۀ وضعیت اقتصادی خانواده‌ها استفاده می‌شود و وضعیت اقتصادی خانوادۀ متقاضیان را برای دسترسی به خدمات اجتماعی و کمک‌هزینه‌های دانشگاهی می‌سنجد.

خوابگاه‌های دانشگاه رما تره

دانشگاه دولتی رما تره خوابگاه‌ها و اقامتگاه‌های زیادی برای اسکان دانشجویان در نظر گرفته است. بهای این خوابگاه‌ها متغیر است و خدمات متنوعی ارائه می‌دهند. در فهرست ارائه‌شده از خوابگاه‌های دانشگاه رما تره، بیش از هشتاد خوابگاه با ذکر جزئیات دیده می‌شود که ویژۀ دانشجویان خانم یا آقاست. هزینۀ اقامت در خوابگاه‌های دانشگاه رما تره از ۴۴۰ تا ۱،۷۷۰ یورو متفاوت است؛ ولی به‌طورمتوسط بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ یورو تخمین زده می‌شود.

منبع