شهر سادبری در استان انتاریو واقع شده است و طبق سرشماری سال ۲۰۱۶، با جمعیتی بیش از ۱۶۰هزار نفر، بزرگ‌ترین شهر در شمال این استان به‌شمار می‌آید. ازنظر مساحت نیز، این شهر بزرگ‌ترین شهر انتاریو و پنجمین منطقۀ بزرگ کاناداست. در قرن نوزدهم و هم‌زمان با تأسیس راه‌آهن سراسری در کانادا، سنگ نیکل در شهر سادبری کشف شد و سال‌های متمادی این شهر بزرگ‌ترین صادرکنندۀ نیکل در دنیا بود. سادبری میزبان دانشگاه لورنتین است که حدود نه‌هزار نفر دانشجو در آن مشغول تحصیل هستند. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، شهر سادبری کانادا را معرفی می‌کنیم.

آب‌وهوای شهر سادبری

شهر سادبری تابستان‌هایی دلپذیر و ابری و زمستان‌هایی سرد و برفی دارد. میانگین دمای هوای این شهر در طول سال بین منفی ۱۷ تا ۲۵ درجۀ سانتی‌گراد است. بیشینۀ و کمینۀ دمای هوا در جولای به‌ترتیب ۲۵ و ۱۵ درجۀ سانتی‌گراد است. همچنین، بیشینۀ دمای هوا در ژانویه به منفی ۷ و کمینۀ آن به منفی ۱۷ درجۀ سانتی‌گراد می‌رسد. ناگفته نماند حدود هشت ماه از سال در شهر سادبری بارندگی است و میزان بارش باران در ژوئن به ۶۳ میلی‌متر می‌رسد و در ژانویه بین ۱۰ تا ۲۰ سانتی‌متر برف روی زمین می‌نشیند. افزون‌براین، حدود چهار ماه از سال در این شهر باد می‌وزد و میانگین سرعت آن حدود ۱۰ کیلومتر‌بر‌ساعت است.

دانشگاه لورنتین

دانشگاه لورنتین

دانشگاه لورنتین در سال ۱۹۶۰ تأسیس شد و هم‌اکنون، بیش از نُه‌هزار نفر دانشجو در هفت دانشکدۀ آن در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری به دو زبان انگلیسی و فرانسوی مشغول تحصیل هستند. افزون‌براین، مدرسۀ پزشکی انتاریو شمالی، جدیدترین مدرسۀ پزشکی کانادا، در این دانشگاه قرار دارد. هفت دانشکدۀ دانشگاه لورنتین عبارت‌اند از: دانشکدۀ هنر، دانشکدۀ آموزش، دانشکدۀ سلامت، دانشکدۀ مدیریت، دانشکدۀ علوم، مهندسی و معماری، دانشکدۀ تحصیلات تکمیلی و دانشکدۀ پزشکی.

در دانشگاه لورنتین این رشته‌ها در مقطع کارشناسی به زبان انگلیسی ارائه می‌شود‌: انسان‌شناسی، باستان‌شناسی، زیست‌شناسی، حسابداری، مدیریت، مدیریت منابع‌انسانی، بازاریابی، کارآفرینی، مهندسی شیمی، مهندسی مکانیک، مهندسی معدن، ارتباطات، علوم کامپیوتر، جرم‌شناسی، علوم زمین، اقتصاد، ادبیات انگلیسی، هنرهای زیبا، جغرافیا، تاریخ، ریاضیات، مامایی، موسیقی، پرستاری، فلسفه، فیزیک، علوم سیاسی، روان‌شناسی، مددکاری، جامعه‌شناسی و مطالعات زنان. ناگفته نماند برای ثبت‌نام در تمامی رشته‌های انگلیسی‌زبان، ارائۀ مدرک آیلتس با حداقل نمرۀ ۶.۵ ( نمرۀ مهارت‌های آن نباید کمتر از ۶ باشد) یا تافل با حداقل نمرۀ ۸۸ الزامی است.

شهریۀ تمام رشته‌های مقطع کارشناسی دانشگاه لورنتین به‌جز معماری و مهندسی، ۲۶هزار دلار کانادا و شهریۀ رشته‌های معماری و مهندسی به‌ترتیب ۳۲ و ۳۳ هزار دلار کانادا تخمین زده می‌شود. اگر معدل دبیرستان دانشجویان بین‌المللی بهتر از ۱۶ باشد، آنان بخت دریافت اسکالرشیپ ۱۰هزاردلاری برای هر چهار سال کارشناسی را پیدا می‌کنند. علاوه‌براین، اگر معدلشان بهتر از هجده باشد، مبلغ این اسکالرشیپ به ۱۵‌هزار دلار کانادا در سال افزایش می‌یابد. البته به این نکته باید توجه کرد که رشته‌های معماری، آموزش، مهندسی مکانیک، مامایی، پرستاری و مددکاری مشمول این اسکالرشیپ نمی‌شوند.

کیفیت و هزینۀ زندگی در شهر سادبری

کیفیت و هزینۀ زندگی در شهر سادبری

کیفیت زندگی در شهر سادبری درمجموع رضایت‌بخش ارزیابی می‌شود و شاخص‌های قدرت خرید، امنیت، بهداشت، هزینۀ زندگی و آلودگی در حد متعادلی است. هزینۀ زندگی در شهر مونتکون برای یک نفر صرف‌نظر از هزینۀ اجارۀ مسکن، حدود ۱،۱۰۰ دلار کاناداست و این هزینه برای خانوادۀ چهارنفره به ۴هزار دلار کانادا می‌رسد.

هزینۀ اجارۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر حدود ۱،۰۰۰ دلار کانادا و هزینۀ اجارۀ همان آپارتمان در خارج از مرکز شهر ۸۸۰ دلار کانادا در ماه است. افزون‌براین، اجارۀ ماهانۀ آپارتمانی سه‌خوابه در مرکز شهر ۱،۸۰۰ دلار کانادا و اجارۀ ماهانۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۱،۴۰۰ دلار کانادا تخمین زده می‌شود. هزینۀ قبوض ماهانه (آب و برق و پسماند) و گرمایش و سرمایش برای واحد ۸۵متری ۲۱۴ دلار کانادا و هزینۀ اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابایت‌برثانیه ۹۰ دلار کانادا در ماه است.

هزینۀ تهیۀ غذا از رستوران ارزان‌قیمت ۲۰ دلار کانادا و هزینۀ تهیه غذا از رستوران گران‌قیمت‌تر برای دو نفر به‌همراه پیش‌غذا و دسر ۷۰ دلار کانادا تخمین زده می‌شود. ناگفته نماند هزینۀ تهیۀ غذا از رستوران‌های زنجیره‌ای مانند مک‌دونالد ۱۲ دلار کاناداست. اگر بخواهید در خانه غذا تهیه کنید، قیمت برخی از اقلام غذایی ازاین‌قرار است: یک لیتر شیر ۲ دلار، دوازده عدد تخم‌مرغ ۳ دلار، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۱۴ دلار، یک کیلوگرم گوشت ۱۳ دلار، یک کیلوگرم موز ۲ دلار، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۴ دلار، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۲ دلار و یک کیلوگرم پیاز ۳ دلار.

منبع: