براساس اطلاعیۀ جدید دولت کانادا، انجام آزمایش کرونا پیش از سفر برای مسافران این کشور اجباری شده است. کانادا از مسافران درخواست کرده سه روز پیش از سفرشان، آزمایش کرونا دهند و نتیجۀ منفی آزمایش را هنگام رسیدن به این کشور همراه داشته باشند. این آزمایش باید به روش PCR انجام شود؛ روشی که تاکنون به‌عنوان مؤثرترین آزمایش ویروس کرونا شناخته شده است. به‌گفتۀ بیل بلر، وزیر بهداشت عمومی کانادا، افسران خدمات مرزی کانادا نیز در نقاط ورود به کشور حضور دارند تا قوانین را برای مسافرانِ تازه‌وارد شرح دهند. افزون‌براین، او اعلام کرده است قوانین جدید جایگزین قانون قرنطینۀ اجباری چهارده‌روزه نیستند. جزئیات این قوانین هنوز نهایی نشده است و انتظار می‌رود هفتۀ آینده اطلاعات بیشتری از جزئیاتش منتشر شود.

تمام مسافران کانادا موظف‌اند پس از رسیدن به این کشور، چهارده روز در قرنطینه بمانند. افرادی که در قرنطینه هستند، تمام مدت در فضای بسته باید بمانند و تمهیداتی برای تهیۀ موادغذایی و دارو بیندیشند. شایان ذکر است افراد ناقض قانون قرنطینه به پرداخت حداکثر ۷۵۰هزار دلار کانادا جریمه یا حداکثر شش ماه حبس محکوم می‌شوند. البته بعضی از مسافران می‌توانند با دریافت تأییدیۀ دولتی پیش از ورود به کانادا از قانون قرنطینه معاف شوند. این افراد معمولاً کسانی هستند که به‌دلایل عاطفی مانند شرکت در مراسم ترحیم عزیزان یا حضور در لحظات آخر زندگی خویشاوندانشان به کانادا سفر کرده‌اند.

اطلاعیۀ جدید براساس درخواست وزیر بهداشت کبک از مسئولان فدرال برای تشدید بررسی وضعیت بیماری COVID-19 در مسافران صادر شده است. پیش‌ازاین، استان یادشده تمام فروشگاه‌های لوازم غیرضروری را تعطیل کرده بود. همچنین، این اطلاعیه پاسخی به رشد شیوع ویروس کرونا در کشور کانادا محسوب می‌شود؛ چراکه با شروع فصل زمستان در کشور کانادا، تعداد افراد مبتلا به COVID-19 افزایش یافته و مجموع مبتلایان تا ۲۹دسامبر۲۰۲۰ به ۵۵۰هزار نفر رسیده است. کانادا با دریافت اولین واکسن‌های شرکت فایزر در اوایل دسامبر، تجویز و توزیع واکسن COVID-19 را آغاز کرده است. تاکنون بیش از ۷۰هزار دُز واکسن فایزر در سراسر کانادا تجویز و توزیع شده و به‌تازگی واکسن مدرنا نیز راهش را به این کشور باز کرده است.

اقدامات لازم برای ورود مسافران به کانادا

براساس اطلاعیۀ جدید دولت کانادا، مسافران کانادا پیش از ورود به این کشور، باید اقدامات زیر را انجام بدهند:

  1. انجام آزمایش PCR ویروس کرونا: مسافران سه روز پیش از سفرشان این آزمایش را باید انجام دهند و نتیجۀ منفی آزمایش را به‌همراه داشته باشند؛
  2. برنامه‌ریزی برای قرنطینۀ اجباری چهارده‌روزه: در این برنامه، مسافران باید مشخص کنند قصد دارند چگونه به محل قرنطینه بروند و مایحتاج ضروری زندگی مانند موادغذایی و دارو را تهیه کنند؛
  3. نصب اپلیکیشن ArriveCAN پیش از ورود به کانادا: در این اپلیکیشن، مسافران اطلاعات شخصی، مانند جزئیات پروازشان را باید ثبت و در آن، نتیجۀ خودارزیابی روزانه برای نشانه‌های COVID-19 را اعلام کنند.



منابع: