جامعه‌شناسی مطالعۀ نظام‌مند جامعه و فرهنگ و ارتباطات گروهی است. این رشته بخشی از علوم اجتماعی محسوب می‌شود و به علاقه‌مندان در حوزه‌های مختلف مطالعاتی مانند انحراف، طبقه‌بندی اجتماعی، فرهنگ، حقوق و دین آموزش می‌دهد. فارغ‌التحصیلان مقاطع مختلف جامعه‌شناسی معمولاً یکی از این مسیرها را دنبال می‌کنند: عدالت کیفری، تحصیلات، تحقیقات، سیاست‌گذاری و تجارت. ازجمله مشاغل رشته تحصیلی جامعه‌شناسی می‌توان به نمایندگی روابط‌عمومی، مشاور توان‌بخشی، روزنامه‌نگاری، کارشناسی وکالت و نمایندگی ایالت اشاره کرد.

مقاطع مختلف تحصیل رشته جامعه‌شناسی در ایتالیا

امکان تحصیل جامعه‌شناسی در ایتالیا معمولاً در مقاطع مختلف کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه‌های مختلف این کشور فراهم است.

کارشناسی

تحصیل رشته جامعه‌شناسی در ایتالیا در مقطع کارشناسی سه‌ساله و تمام‌وقت است. هزینۀ تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی متفاوت است.

کارشناسی ارشد

تحصیل رشته جامعه‌شناسی در ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد دو سال طول می‌کشد و تمام‌وقت است. در پایان دورۀ کارشناسی ارشد، از دانشجویان انتظار می‌رود پایان‌نامه ارائه دهند و از آن دفاع کنند. هزینۀ تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته جامعه‌شناسی در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی متفاوت و زبان تحصیل نیز بسته به دانشگاه مدنظر متقاضیان، ایتالیایی یا انگلیسی است.

دکتری

تحصیل رشته جامعه‌شناسی در ایتالیا در مقطع دکتری چهارساله و تمام‌وقت است و در پایان دوره، دانشجویان پس از دفاع از پایان‌نامه فارغ‌التحصیل می‌شوند. هزینۀ تحصیل در مقطع دکتری رشته جامعه‌شناسی در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی متفاوت است و بسته به دانشگاه مدنظر متقاضیان، تمامی دروس به زبان ایتالیایی یا انگلیسی تدریس می‌شوند.

مدارک عمومی پذیرش رشته جامعه‌شناسی در ایتالیا

الزامات پذیرش در مقاطع و دانشگاه‌های مختلف ایتالیا متفاوت است. برخی دانشگاه‌ها به‌دلیل تدریس دوره به زبان ایتالیایی، مدرک معتبر زبان ایتالیایی و برخی دیگر به‌دلیل برگزاری دوره به زبان انگلیسی، مدرک معتبر زبان انگلیسی از متقاضیان درخواست می‌کنند. بااین‌حال، مدارک عمومی مورد‌نیاز برای رشتۀ جامعه‌شناسی در ایتالیا ازاین‌قرارند:

  1. مدارک معتبر تحصیلی دورۀ پیشین
  2. قبولی در آزمون ورودی دانشگاه
  3. قبولی در مصاحبۀ آنلاین
  4. مدرک زبان انگلیسی سطح B2 یا ارائۀ مدرک تافل (حداقل نمرۀ ۵)
  5. مدرک زبان ایتالیایی سطح B2

دانشگاه‌های برتر جامعه‌شناسی در ایتالیا

درادامۀ مقاله، با دانشگاه‌های ارائه‌دهندۀ رشتۀ جامعه‌شناسی در ایتالیا بیشتر آشنا خواهیم شد.

دانشگاه بولونیا

دانشگاه دولتی بولونیا (University of Bologna) دومین دانشگاه بزرگ ایتالیا و یکی از دانشگاه‌های قدیمی جهان است. در رتبه‌بندی سال ۲۰۲۱ دانشگاه‌های برتر جهان، دانشگاه بولونیا در رتبۀ صدوشصتم قرار دارد و در سال ۲۰۲۰ نیز، رتبۀ ۵۱ تا ۱۰۰ را در رشته جامعه‌شناسی کسب کرده است. زبان تحصیل رشته جامعه‌شناسی در مقطع کارشناسی دانشگاه دولتی بولونیا ایتالیایی است.

دانشگاه ساپینزا رُم

دانشگاه دولتی ساپینزا رُم (Sapienza University of Rome) بزرگ‌ترین دانشگاه اروپا و قدیمی‌ترین دانشگاه شهر رُم ایتالیا به‌حساب می‌آید. در سال ۲۰۲۱، این دانشگاه صدوهفتادویکمین دانشگاه برتر جهان شناخته شده و در سال ۲۰۲۰، رتبۀ ۱۰۱ تا ۱۵۰ را در رشته جامعه‌شناسی به‌دست آورده است. گفتنی است تحصیل رشته جامعه‌شناسی در مقطع کارشناسی دانشگاه دولتی ساپینزا سه‌ساله و تمام‌وقت است.

دانشگاه ترنتو

دانشگاه ترنتو (University of Trento) در منطقۀ ترنتو و رووِرتو واقع شده است و دومین دانشگاه دولتی برتر ایتالیا به‌شمار می‌آید. در سال ۲۰۲۱، دانشگاه ترنتو چهارصدویکمین دانشگاه برتر جهان شناخته شده و در سال ۲۰۲۰، رتبۀ ۱۰۱ تا ۱۵۰ را در رشته جامعه‌شناسی کسب کرده است. تحصیل رشته جامعه‌شناسی گرایش «جامعه‌شناسی و علوم اجتماعی» در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه ترنتو دو‌ساله و تمام‌وقت است. هزینۀ تحصیل این گرایش به ۴،۵۰۰ یورو در سال می‌رسد و زبان تحصیل نیز انگلیسی است. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که بورسیه‌های دولتی کشور ایتالیا تحصیل در رشته جامعه‌شناسی را بسیار مقرون‌به‌صرفه می‌کند.

دانشگاه پادوا

دانشگاه پادوا (University of Padua) یکی از دانشگاه‌های برتر ایتالیاست که در شهر پادوا قرار دارد. این دانشگاه دومین دانشگاه قدیمی ایتالیا و پنجمین دانشگاه کهن جهان محسوب می‌شود. در سال ۲۰۲۱، دانشگاه پادوا در جایگاه دویست‌وشانزدهم دانشگاه‌های برتر دنیا جای گرفته و در سال ۲۰۲۰، رتبۀ ۲۵۱ تا ۳۰۰ را در رشته جامعه‌شناسی ازآنِ خود کرده است. تحصیل رشته جامعه‌شناسی گرایش «رشد و توسعۀ محلی» در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه پادوا دو‌ساله و تمام‌وقت و زبان تحصیل انگلیسی است. هزینۀ تحصیل این گرایش در دانشگاه پادوا به ۲،۵۲۹ یورو در سال می‌رسد؛ البته با بورسیه‌های دولتی کشور ایتالیا و دانشگاه پادوا که بر‌اساس شاخص ISEE به‌ دانشجویان منتخب اعطا می‌شود، تحصیل  بسیار مقرون‌به‌صرفه تمام خواهد شد.

دانشگاه تورین

دانشگاه تورین (University of  Turin) ازجمله دانشگاه‌های قدیمی اروپا به‌شمار می‌آید که در سال ۲۰۲۱، رتبۀ ۵۲۱ تا ۵۳۰ جهان و در سال ۲۰۲۰، رتبۀ ۲۰۱ تا ۲۵۰ را در رشته جامعه‌شناسی را ازآنِ خود کرده است. تحصیل رشته جامعه‌شناسی در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه تورین دو‌ سال طول می‌کشد و تمام‌وقت است و تمامی دروس به زبان ایتالیایی تدریس می‌شود.

بورسیه‌های تحصیلی رشته جامعه‌شناسی در ایتالیا

شهریۀ دانشگاه‌های ایتالیا به‌مراتب کمتر از دیگر کشورهای اروپایی و البته آمریکا و کاناداست و این موضوع شاید یکی از دلایل اصلی محبوبیت تحصیل در ایتالیا محسوب شود. البته دولت کشور ایتالیا و دانشگاه‌های این کشور با اعطای بورسیه‌های گوناگون، شرایطی فراهم می‌کنند تا دانشجویان بین‌المللی بتوانند تحصیل مقرون‌به‌صرفه را تجربه کنند. بورسیۀ استانی و بورسیۀ وزارت خارجه و بورسیۀ استعدادیابی ازجمله بورسیه‌های دولتی ایتالیا هستند که دانشجویان می‌توانند از آن‌ها بهره ببرند.

منبع: