رشتۀ حقوق تأثیر متقابل میان قانون و جامعه را بررسی می‌کند. مطالعات حقوقی دیدگاه‌های متعلق به موضوع‌هایی مانند علوم سیاسی، اقتصاد، تاریخ، جامعه‌شناسی، روابط بین‌الملل و فلسفه را شامل می‌شود. دانشجویان حقوق می‌آموزند چگونه موضوع‌های مهمی همچون رابطۀ بین شهروندان و دولت؛ و آزادی و حریم خصوصی افراد؛ و برابری اجتماعی یا عدالت در توزیع منابع را بررسی کنند. فارغ‌التحصیلان رشتۀ حقوق در زمینۀ اجرای عدالت، تجارت، مطالعات حقوقی و نیز زمینه‌های مرتبط با قانون، همچون بیمه و تأمین اجتماعی و خدمات اجتماعی مشغول کار شوند. همچنین، از‌جمله مشاغل مرتبط با رشتۀ حقوق می‌توان به وکالت، قضاوت، دبیری حقوقی، مشاورۀ حقوقی و بازرسی اشاره کرد.

مقاطع مختلف رشتۀ حقوق در ایتالیا

مقاطع مختلف رشتۀ حقوق در ایتالیا

امکان تحصیل رشته حقوق در ایتالیا در مقاطع مختلف کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه‌های مختلف این کشور فراهم است. رشته حقوق در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد بر حقوق تجارت، قانون محیط‌زیست، دولت و قانون، نظریۀ حقوقی، حقوق بین‌الملل، جرم‌شناسی و عدالت کیفری متمرکز است. درادامه، با هریک از این مقاطع بیشتر آشنا می‌شویم.

مقطع کارشناسی

تحصیل رشته حقوق در ایتالیا در مقطع کارشناسی سه‌ساله و تمام‌وقت و زبان تحصیل بسته به دانشگاه مدنظر متقاضیان ایتالیایی یا انگلیسی است. ناگفته نماند برخی دانشگاه‌ها به‌دلیل تدریس دوره به زبان ایتالیایی، مدرک معتبر زبان ایتالیایی و برخی دیگر به‌دلیل برگزاری دوره به زبان انگلیسی، مدرک معتبر زبان انگلیسی درخواست می‌کنند.

مقطع کارشناسی ارشد

تحصیل رشته حقوق در ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد دو سال طول می‌کشد و تمام‌وقت است. در پایان دورۀ کارشناسی ارشد، از دانشجویان انتظار می‌رود پایان‌نامه ارائه دهند و از آن دفاع کنند. هزینۀ تحصیل رشته حقوق در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه‌های دولتی و خصوصی متفاوت و زبان تحصیل نیز بسته به دانشگاه مدنظر متقاضیان ایتالیایی یا انگلیسی است.

مقطع دکتری

تحصیل رشته حقوق در ایتالیا در مقطع دکتری سه‌ساله و تمام‌وقت است و در پایان دوره، دانشجویان پس از ارائۀ پایان‌نامه و دفاع از آن، فارغ‌التحصیل می‌شوند. هزینۀ تحصیل رشته حقوق در مقطع دکتری دانشگاه‌های دولتی و خصوصی متفاوت است و بسته به دانشگاه مدنظر متقاضیان، تمامی دروس به زبان ایتالیایی یا انگلیسی تدریس می‌شوند.

مدارک عمومی پذیرش رشته حقوق در ایتالیا

مدارک عمومی پذیرش در مقاطع و دانشگاه‌های مختلف ایتالیا متفاوت است. برای مثال، برخی دانشگاه‌ها به‌دلیل تدریس دوره به زبان ایتالیایی، مدرک معتبر زبان ایتالیایی و برخی دیگر به‌دلیل برگزاری دوره به زبان انگلیسی، مدرک معتبر زبان انگلیسی از متقاضیان درخواست می‌کنند. بااین‌حال، برخی از مدارک عمومی مورد‌نیاز برای تحصیل رشته حقوق در ایتالیا ازاین‌قرارند:

  1. مدارک معتبر تحصیلی دورۀ پیشین
  2. قبولی در آزمون ورودی دانشگاه
  3. قبولی در مصاحبۀ آنلاین
  4. ارائۀ مدرک سطح B2 زبان انگلیسی برای رشته‌های انگلیسی‌زبان یا مدرک سطح B2 زبان ایتالیایی برای رشته‌های ایتالیایی‌زبان

دانشگاه‌های برتر رشته حقوق در ایتالیا

دانشگاه‌های بسیاری امکان تحصیل رشته حقوق در ایتالیا را فراهم کرده‌اند. درادامۀ مقاله، تعدادی از این دانشگاه‌ها را معرفی خواهیم کرد.

دانشگاه بولونیا

دانشگاه دولتی بولونیا (University of Bologna)، یکی از دانشگاه‌های قدیمی ایتالیا، در شهر بولونیا قرار دارد. در رتبه‌بندی سال ۲۰۲۱ دانشگاه‌های برتر دنیا، دانشگاه بولونیا در جایگاه صدوشصتم ایستاده و در سال ۲۰۲۰، رتبۀ ۵۱ تا ۱۰۰ را در رشتۀ حقوق کسب کرده است. تحصیل رشتۀ حقوق گرایش «مطالعات حقوق» در مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه تمام‌وقت است و دو ‌سال به‌طول می‌انجامد و زبان تحصیل نیز انگلیسی است. رشتۀ حقوق گرایش «مطالعات حقوق» مهارت‌های نظری و عملی لازم را برای تفسیر و اصلاح و اعمال ابزارهای حقوقی بین‌المللی و ملی و فراملی دراختیار دانشجویان قرار می‌دهد.

افزون‌براین، امکان تحصیل رشتۀ حقوق گرایش «سیاست و مدیریت و سازمان‌دهی» در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه بولونیا فراهم است. این گرایش دو سال طول می‌کشد و تمامی دروس به زبان انگلیسی‌ایتالیایی تدریس می‌شود. دیگر گرایش ارائه‌شده در زمینۀ تحصیلی حقوق در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه بولونیا، گرایش «حقوق و اقتصاد بیمه و دارایی» است که دو سال به‌طول می‌انجاد.

دانشگاه پادوا

دانشگاه دولتی پادوا (University of Padua)، یکی از دانشگاه‌های دولتی باسابقۀ ایتالیا، در شهر پادوا قرار دارد. در سال ۲۰۲۱، این دانشگاه دویست‌وشانزدهمین دانشگاه برتر جهان شناخته شده و در سال ۲۰۲۰، ردۀ ۱۵۱ تا ۲۰۰ را در رشتۀ حقوق ازآنِ خود کرده است. تحصیل رشتۀ گرایش «حقوق بشر و حاکمیت» در مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه تمام‌وقت است و دو ‌سال به‌طول می‌انجامد و زبان تحصیل نیز انگلیسی است. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ تحصیل در این گرایش رشتۀ حقوق در دانشگاه پادوا برای سال ۲۰۲۲-۲۰۲۱، به لینک ثبت‌نام در دانشگاه پادوا مراجعه کنید.

دانشگاه تور وِرگاتا رُم

دانشگاه تور وِرگاتا رُم (University of Rome Tor Vergata) دانشگاهی دولتی واقع در شهر رُم ایتالیاست. در رده‌بندی سال ۲۰۲۱ دانشگاه‌های برتر جهان در زمینۀ حقوق، این دانشگاه رتبۀ ۵۱۱ تا ۵۲۰ و در رده‌بندی سال ۲۰۲۰ نیز، مقام ۲۰۱ تا ۲۵۰ را کسب کرده است. تحصیل رشته حقوق گرایش «حکمرانی جهانی» در مقطع کارشناسی این دانشگاه سه‌ساله و تمام‌وقت است و دروس به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند.

بورسیه‌های تحصیلی رشته حقوق در ایتالیا

بورسیه‌های تحصیلی رشته حقوق در ایتالیا

شهریۀ دانشگاه‌های ایتالیا ارزان‌تر از دیگر کشورهای اروپایی و البته آمریکا و کاناداست و این موضوع یکی از دلایل اصلی محبوبیت تحصیل در ایتالیا محسوب می‌شود. البته دولت و دانشگاه‌های ایتالیا نیز با اعطای بورسیه‌های مختلف، شرایطی فراهم می‌کنند تا دانشجویان تحصیل رایگان و مقرون‌به‌صرفه را در این کشور تجربه کنند. بورسیۀ استانی و بورسیۀ وزارت خارجه و بورسیۀ استعدادیابی، از‌جمله بورسیه‌های دولتی هستند که دانشجویان می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

منابع: