دانشگاه اچ ای سی مونترال درواقع مدرسۀ کسب‌وکاری است که تاریخ تأسیسش به سال ۱۹۰۷ باز می‌گردد و اولین مدرسۀ مدیریت در کانادا به‌حساب می‌آید. این دانشگاه به دانشگاه مونترال وابسته است و افزون‌بر صد دوره‌ در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری به دو زبان انگلیسی و فرانسوی ارائه می‌کند. دانشگاه HEC سالانه میزبان بیش از چهارده‌هزار نفر دانشجو است که از این میان، بیش از چهارهزار نفر از ۱۵۱ کشور دنیا به این دانشگاه آمده‌اند. همچنین، این دانشگاه یکی از صد دانشگاه برتر دنیا در زمینۀ پژوهش است و سالانه افزون‌بر ۲۸میلیون دلار بودجه برای پژوهش دریافت می‌کند. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، دانشگاه اچ ای سی مونترال را معرفی می‌کنیم.

رشته‌های دانشگاه اچ ای سی مونترال

در دانشگاه اچ ای سی مونترال این رشته‌ها به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند: کارشناسی ارشد EMBA (با همکاری دانشگاه مک گیل)، کارشناسی ارشد MBA، کارشناسی ارشد مدیریت هنری، کارشناسی ارشد اقتصاد مالی، کارشناسی ارشد علوم داده و تحلیل کسب‌وکار، کارشناسی ارشد مدیریت مالی، کارشناسی ارشد مهندسی مالی، کارشناسی ارشد مدیریت زنجیرۀ تأمین، کارشناسی ارشد کسب‌وکار بین‌الملل، کارشناسی ارشد تجربۀ مشتری در کسب‌وکار و دکتری مدیریت. به‌جز رشتۀ کارشناسی ارشد مدیریت هنری، تمام رشته‌های ذکرشده به زبان فرانسوی نیز ارائه می‌شوند.

حتماً می‌دانید به‌منظور ثبت‌نام در مدارس کسب‌وکار در مقطع کارشناسی ارشد و عالی‌تر ارائۀGMAT  یا GRE الزامی است؛ ازاین‌رو برای ثبت‌نام در رشتۀ MBA در این دانشگاه یکی از این دو مدرک را باید ارائه دهید. حداقل نمرۀ GMAT لازم برای شرکت در رشتۀ MBA این دانشگاه ۵۷۰ است؛ اما نمرۀ دانشجویان پذیرفته‌شده در این دوره معمولاً بیش از ۶۳۰ است. همچنین، ارائۀ مدرک GRE با نمره‌ای معادل نمره‌های مذکور امکان‌پذیر است. ناگفته نماند برای اثبات دانش زبان انگلیسی، مدرک آیلتس با حداقل نمرۀ هفت یا تافل با حداقل نمرۀ ۹۵ باید ارائه دهید.

شهریه و اسکالرشیپ های دانشگاه اچ ای سی مونترال

شهریه و اسکالرشیپ‌های دانشگاه اچ ای سی مونترال

شهریۀ تحصیل BBA در این دانشگاه به زبان فرانسوی حدود ۲۷هزار دلار کانادا و شهریۀ تحصیل MBA به زبان انگلیسی ۴۵هزار دلار کاناداست که بسته به تعداد واحد انتخاب‌شدۀ در هر نیمسال، بین دو تا سه سال طول می‌کشد. دانشجویان این دانشگاه می‌توانند در خوابگاه‌های دانشگاه مونترال اسکان کنند که هزینۀ آن بین ۴۰۰ تا ۷۵۰ دلار کانادا در ماه تخمین زده می‌شوند.

دانشگاه اچ ای سی مونترال به‌تنهایی به دانشجویان بین‌المللی اسکالرشیپی اعطا نمی‌کند؛ اما با مشارکت بنیاد HEC، اسکالرشیپ‌های متعددی در نظر گرفته است که دانشجویان بین‌المللی این دانشگاه می‌توانند برای دریافت بعضی از آن‌ها اقدام کنند. شایان ذکر است دانشجویان بین‌المللی درصورت حفظ کارنامۀ تحصیلی درخشان، بخت دریافت کمک‌هزینۀ تحصیلی دو تا بیست‌هزار‌دلاری را در قالب جایزه و بورسیه و اسکالرشیپ پیدا می‌کنند.

هزینۀ زندگی در شهر مونترال

هزینۀ زندگی در شهر مونترال برای یک نفر بدون درنظرگرفتن هزینۀ اجارۀ مسکن، حدود ۱،۱۰۰ دلار کانادا در ماه است. اجارۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر ۱،۳۰۰ دلار کانادا و اجارۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر به ۸۵۰ دلار کانادا در ماه می‌رسد. علاوه‌براین، اجارۀ ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۲،۲۰۰ دلار کانادا و اجارۀ ماهانۀ آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر ۱،۴۰۰ دلار کانادا برآورد می‌شود. قیمت بلیت تک‌سفره و یک‌ماهۀ وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌ترتیب ۳.۵ و ۸۷ دلار کاناداست. هزینۀ خرید غذا برای یک نفر از رستورانی ارزان‌قیمت ۱۵ دلار کانادا و برای دو نفر از رستورانی نسبتاً گران‌قیمت‌تر حدود ۶۹ دلار کاناداست. اگر بخواهید در خانه غذا بپزید، قیمت برخی از اقلام غذایی بدین‌شرح است: یک لیتر شیر ۲.۵ دلار، دوازده عدد تخم‌مرغ ۳ دلار، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۱۴ دلار، یک کیلوگرم گوشت ۱۸ دلار، یک کیلوگرم موز ۲ دلار، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۴ دلار، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۲.۵ دلار و یک کیلوگرم پیاز ۳ دلار. افزون‌براین، هزینۀ قبوض و خدمات شهری همچون آب، برق، سیستم گرمایش و سرمایش و حمل پسماند برای آپارتمان هشتادمتری در حدود ۹۶ دلار کانادا و هزینۀ اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه ۶۳ دلار کانادا در ماه پیش‌بینی می‌شود.

منبع: