دانشگاه پلی تکنیک ساسکاچوان (SIAST) چهار پردیس دارد که در ابتدا به‌عنوان مدرسه‌هایی مجزا از یکدیگر شروع به کار کردند: پردیس موس جا در سال ۱۹۵۹، پردیس ساسکاتون در سال ۱۹‍۶۳، پردیس رجاینا در سال ۱۹۷۲ و پردیس پرنس آلبرت در سال ۱۹۸‍۶. در سال ۱۹۸۸، این چهار مدرسه باهم ادغام شدند و مؤسسۀ علوم و فناوری کاربردی ساسکاچوان را تشکیل دادند و در سال ۲۰۱۴ نیز، نام این مؤسسه به دانشگاه پلی تکنیک ساسکاچوان تغییر یافت. در‌حال‌حاضر در این دانشگاه، بیش از شانزده‌هزار نفر دانشجو در ۱۸۰ رشته در مقطع کارشناسی یا با ارائۀ مدرک پایان دوره مشغول تحصیل هستند. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، دانشگاه پلی تکنیک ساسکاچوان را معرفی خواهیم کرد.

رشته‌های دانشگاه پلی تکنیک ساسکاچوان

برخی از رشته‌های ارائه‌شده در این دانشگاه عبارت‌اند از: گواهینامۀ تکنسین وسایل کشاورزی، گواهینامۀ تحلیل داده و هوش مصنوعی، کارشناسی مدیریت کاربردی، کارشناسی مدیریت ساخت‌وساز، دیپلم فناوری علوم زیستی، دیپلم کسب‌وکار، دپیلم سیستم‌های اطلاعات در کسب‌وکار، گواهینامۀ نجاری، دیپلم فناوری شیمی، دیپلم فناوری مهندسی عمران، دیپلم فناوری مهندسی کامپیوتر، دیپلم فناوری سیستم‌های کامپیوتر، دیپلم هنر آشپزی، دیپلم مهندسی طراحی و تولید، دیپلم مهندسی برق، دیپلم مهندسی محیط‌زیست، گواهینامۀ جوش‌کاری، دیپلم ارتباطات گرافیکی، دیپلم مدیریت هتل و رستوران، دیپلم مهندسی مکانیک، دیپلم مهندسی معدن، دیپلم مهندسی برق قدرت و دیپلم پرستاری. شایان ذکر است برای شرکت در این رشته‌ها، ارائۀ مدرک آیلتس با حداقل نمرۀ ‍۶.۵ (نمرۀ هر مهارت از ۵.۵ کمتر نباشد) یا تافل با حداقل نمرۀ ۸۱ (نمرۀ هر مهارت کمتر از ۱۹ نباشد) الزامی است.

شهریه و اسکالرشیپ های دانشگاه پلی تکنیک ساسکاچوان

شهریه و اسکالرشیپ‌های دانشگاه پلی تکنیک ساسکاچوان

شهریۀ دوره‌های این دانشگاه بسته به رشتۀ انتخابی، از ۱۶ تا ۲۳هزار دلار کانادا در سال متفاوت است. امکان اسکان در پردیس به‌صورت بسیار محدود برای دانشجویانی با شرایط خاص وجود دارد؛ اما اکثر دانشجویان مستقلاً خارج از پردیس یا در مؤسسه‌های وابسته به دانشگاه سکونت می‌کنند. دانشگاه پلی تکنیک ساسکاچوان سالانه بیش از دومیلیون دلار در قالب جایزه و اسکالرشیپ به دانشجویان کمک مالی می‌کند. این جوایز به دو صورت به دانشجویان تعلق می‌گیرد: ۱. براساس شایستگی علمی؛ ۲. براساس ترکیبی از شایستگی علمی و نیاز مالی. گفتنی است این دانشگاه اسکالرشیپ ورودی اعطا نمی‌کند؛ اما دانشجویان بین‌المللی می‌توانند برای اسکالرشیپ‌هایی اقدام کنند که کاملاً براساس شایستگی علمی تعلق می‌گیرد.

هزینۀ زندگی در شهر رجاینا

اجارۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر رجینا ۱،۰۰۰ دلار کانادا و اجارۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۹۰۰ دلار کانادا در ماه است. همچنین، اجارۀ ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر حدود ۱،۸۰۰ دلار کانادا و اجارۀ ماهانۀ آپارتمانی مشابه خارج از مرکز شهر حدود ۱،۷۰۰ دلار کانادا تخمین زده می‌شود. ناگفته نماند هزینۀ خرید غذا برای یک نفر از رستورانی ارزان‌قیمت تقریباً ۱۵ دلار کانادا و برای دو نفر از رستورانی نسبتاً گران‌قیمت‌تر درحدود ۷۷ دلار کاناداست. افزون‌براین، برای خرید بلیت تک‌سفرۀ و یک‌ماهۀ وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌ترتیب ۳ و ۸۸ دلار کانادا باید پرداخت. هزینۀ قبوض و خدمات شهری همچون آب، برق، سیستم گرمایش و سرمایش و حمل پسماند نیز برای آپارتمان هشتادمتری به‌طور‌متوسط به حدود ۱۷۰ دلار کانادا در ماه می‌رسد.

منبع: