تصمیم‌گیری برای زندگی و تحصیل در کانادا با وجود میزان اندک جرم‌و‌جنایت، ثبات اقتصادی، طبیعت زیبا و کیفیت مناسب آموزش دشوار نیست؛ اما زمانی‌که برای زندگی در کانادا آماده می‌شوید، انتخاب شهری سازگار با ویژگی‌های شخصی و مناسب برای زندگی ممکن است کمی دشوار باشد. احتمالاً می‌دانید در دو شهر بزرگ تورنتو و ونکوور فرصت‌های کاری و تحصیلی زیادی وجود دارد؛ بنابراین، اگر شما هم در انتخاب تورنتو یا ونکوور برای مهاجرت به کانادا مردّدید‌، در این مطلب می‌توانید اطلاعاتی مختصر دربارۀ این دو شهر و مزایا و معایب زندگی در هریک از آن‌ها به‌دست بیاورید.

تورنتو یا ونکوور ؟ مقایسه ویژگی‌های مهم

تورنتو یا ونکوور-1.jpg

کانادا کشوری بزرگ و پرجمعیت است؛ اما فقط چند شهر بزرگ دارد؛ پس اگر قصد دارید در شهری بزرگ زندگی کنید، معمولاً باید یکی از دو شهر ساحل غربی و شرقی، یعنی تورنتو یا ونکوور را برگزینید. شهر تورنتو در استان انتاریو قرار گرفته است و به ساحل شرقی کانادا نزدیک‌ تر است. این شهر منظره ای یکنواخت دارد؛ اما ساحل دریاچه بزرگ انتاریو از این شهر دیده می‌ شود. شهر ونکوور در استان بریتیش کلمبیا و ساحل غربی کانادا واقع شده است، ساحل آن در محاصره کوه ها قرار دارد و از منظره ‌ای بسیار زیبا بهره می ‌برد. موسسه مهاجرت تحصیلی سیم آخر در ادامه مقاله با مقایسه ویژگی ‌های بارز این دو شهر، به شما در تصمیم ‌گیری برای انتخاب تورنتو یا ونکوور کمک خواهد کرد.

  • آب‌ و هوا

ونکوور و تورنتو حدود ۳،۳۰۰ کیلومتر فاصله دارند؛ بنابراین آب‌ و هوای این دو شهر تفاوت های زیادی دارد. آب ‌و هوای شهر تورنتو در زمستان بسیار سرد و برفی و میانگین دمای هوا در این فصل حدود منفی ۵ درجۀ سانتی ‌گراد است. ناگفته نماند تونل ‌های بادی که در میان ساختمان ‌های بلند این شهر ایجاد می‌شوند، سرمای هوا را حتی بیشتر می‌ کنند. برف در این شهر معمولاً در ماه آوریل ذوب می ‌شود. تابستان ‌های شهر تورنتو بسیار گرم و شرجی و میانگین دمای هوا در این فصل حدود ۲۷ درجۀ سانتی‌ گراد است؛ پس اگر به زندگی در شهری با هوای گرم علاقه‌ مندید، تورنتو می‌ تواند انتخاب مناسبی باشد.

شدت سرما و گرما در شهر ونکوور از تورنتو کمتر است. در این شهر به ‌ندرت برف می‌ بارد؛ ولی میزان بارش باران در آن بسیار زیاد است. گفته می‌ شود که در شهر ونکوور، حدود ۱۶۵ روز از سال بارانی است. اگر می‌ خواهید در ونکوور زندگی کنید، باید بدانید در این شهر ممکن است هفته‌ های متوالی روز های آفتابی را به‌ چشم نبینید؛ اما زمانی‌ که آفتاب در ماه آوریل یا می به شهر بر می ‌گردد، آب‌ و هوایی بسیار معتدل را تجربه خواهید کرد. آب ‌و هوای ونکوور به‌ دلیل موقعیت جغرافیایی ‌اش در فصل تابستان، گرم و معتدل است و میانگین دمای هوا در آن به ۲۲ درجۀ سانتی‌ گراد می ‌رسد.

  • مساحت و جمعیت

جمعیت منطقه کلان ‌شهر تورنتو از جمعیت تمام استان بریتیش کلمبیا بیشتر و افزون ‌بر ۶ میلیون نفر است؛ اما جمعیت منطقۀ کلان ‌شهر ونکوور، تنها ۲.۴ میلیون نفر برآورد می ‌شود. همچنین جمعیت خودِ شهر تورنتو حدود ۲.۶ میلیون نفر و جمعیت شهر ونکوور حدود ۶۰۰ هزار نفر است. ناگفته نماند تورنتو پس از مکزیکو سیتی، نیویورک‌ سیتی، لس ‌آنجلس و شیکاگو، پنجمین شهر پرجمعیت آمریکای‌ شمالی به‌ شمار می ‌رود. ونکوور شهری بزرگ است؛ اما زندگی در آن برخی از سختی های زندگی در شهر های بزرگ را ندارد. در واقع با حدوداً نیم ساعت پیاده ‌روی از یک طرف مرکز شهر به طرف دیگر آن می رسید؛ اما تورنتو شهری بسیار بزرگ و پرجمعیت است و زندگی در آن ممکن است کمی دشوار تر از زندگی در ونکوور باشد.

تورنتو یا ونکوور-2.jpg

  • تنوع نژاد و فرهنگ

تورنتو شهری چند فرهنگی با تنوع نژادی بسیار زیاد است. ساکنان این شهر بیش از ۱۴۰ لهجه مختلف دارند و زبان مادری حدود ۳۰ درصد از آن ‌ها زبانی به‌ جز انگلیسی و فرانسوی است. در شهر تورنتو، محله‌ هایی را می ‌توانید بیابید که با فرهنگی خاص ساخته و عجین شده ‌اند و در تمام طول سال، در آن‌ ها جشنواره ‌ها و رویداد های مختلفی برای بزرگداشت میراث و فرهنگ نژاد های گوناگون برگزار می ‌شود. در مجموع ونکوور در ‌مقایسه ‌با تورنتو فرهنگ آسیایی بیشتری دارد. گفته می‌ شود این شهر آسیایی ‌ترین شهر خارج از قاره آسیا است؛ زیرا حدود ۴۳ درصد از ساکنانش فرهنگ آسیایی دارند.

  • هزینه زندگی

وقتی هزینۀ زندگی در ونکوور و تورنتو را مقایسه می‌کنیم، به این نتیجه می ‌رسیم که به‌ طور کلی، هزینه زندگی در تورنتو حدود ۵ درصد بیشتر از ونکوور است. در تورنتو در ‌مقایسه‌ با ونکوور، موقعیت ‌های شغلی بیشتری پیدا می ‌شود؛ زیرا پایگاه و دفتر اصلی بسیاری از شرکت ‌های بزرگ در آن قرار دارد.

تورنتو یا ونکوور-3.jpg

  • فرصت ‌های شغلی

زمانی ‌که از فرصت ‌های شغلی صحبت می‌ شود، هر دو شهر تورنتو و ونکوور تقریباً در یک سطح قرار می ‌گیرند. همان ‌طور ‌که گفته شد، در مجموع در تورنتو موقعیت ‌های شغلی بیشتری پیدا خواهد شد؛ ولی ممکن است وضعیت اشتغال در ونکوور بهتر باشد. استان بریتیش کلمبیا کمترین نرخ بیکاری را در کل کانادا دارد و این یعنی احتمالاً تعداد رقیبان شما در موقعیت ‌های شغلی موجود در ونکوور کمتر از شهر های دیگر است. برای یافتن شغل در هر زمینه ‌ای، بهتر است ابتدا بازار کار شغل مدنظرتان را در هر دو شهر مقایسه کنید. این نکته مهم را به‌ یاد بسپارید که در این دو شهر، موقعیت ‌های شغلی بسیاری برای افراد ماهر و باتجربه وجود دارد.

بیشتر بخوانید: ویزای تحصیلی کانادا

  • درآمد

در سال 2023، حداقل درآمد در استان بریتیش کلمبیا به‌ ازای هر ساعت 16.75 دلار کانادا و در استان انتاریو 16.55 دلار کانادا بوده است. میزان درآمد در شهر تورنتو کمی بیشتر از ونکوور است؛ اما همان ‌طور که می‌دانید، هزینه زندگی نیز کمی بیشتر است. در نهایت این شما هستید که با توجه ‌به میزان درآمد و هزینه ‌های زندگی، شهر مناسب شرایطتان برای زندگی را باید انتخاب کنید.

  • سیستم حمل ‌و نقل عمومی

هر دو شهر تورنتو و ونکوور سیستم حمل‌ و نقل عمومی کارآمدی دارند. در شهر ونکوور، می‌ توانید با قطار هوایی (Skytrain) در سراسر شهر رفت ‌و آمد کنید. شهر تورنتو سیستم قطار شهری زیرزمینی قدیمی ‌تری دارد که به ‌اندازه سیستم Skytrain در ونکوور کارآمد است؛ ولی لذت سفر در ارتفاع را ندارد. افزون ‌بر این، هر دو شهر ونکوور و تورنتو سیستم اتوبوس ‌رانی مناسبی دارند که حمل و نقل درون شهری را برای شما ساده تر می کند.

تورنتو یا ونکوور؟ کدام شهر برنده است؟

تورنتو یا ونکوور-4.jpg

این پرسش پاسخ روشنی ندارد. فرصت ‌های فراهم ‌شده برای زندگی در تورنتو و ونکوور بسیار متنوع است؛ از این ‌رو برای انتخاب باید معیار های متفاوتی را در نظر بگیرید. برای انتخاب شهر برنده به سبک زندگی و ارزش‌ ها و سلیقه شخصی‌ خود توجه کنید. همچنین بهتر است برای مقایسه این دو شهر معیار هایی مانند هزینه زندگی، آب‌وهوا، فرصت‌ های شغلی، جمعیت و گزینه ‌های دیگر را به ‌دقت باهم مقایسه کنید. با این‌ حال می‌ توانید مطمئن باشید با انتخاب هر شهری در کانادا، احتمالاً زندگی و موقعیت ‌های مناسبی در انتظارتان است. فرقی ندارد تورنتو را انتخاب کنید یا ونکوور؛ زیرا زندگی در هر یک از این دو شهر بزرگ کانادا می ‌تواند برایتان انتخاب مطلوبی باشد.

معایب زندگی در ونکوور

تورنتو یا ونکوور-5.jpg

زندگی در ونکوور در کنار مزایایی که دارد، شامل معایبی نیز هست. برخی از این معایب عبارت اند از:

  • ترافیک: می توان گفت ونکوور در ساعات شلوغی، معمولا از ساعت 6 صبح تا حدود 8:45 و عصر ها از ساعت 16 الی 18:45، با ترافیک سنگینی مواجه است. این ترافیک در زمان بارندگی برف ممکن است سنگین تر نیز بشود.
  • آتش سوزی جنگل ها: در سال های اخیر، یکی از مشکلات شهر ونکوور آتش سوزی گسترده جنگل ها بوده است. این مشکل به این دلیل که می تواند آسمان شهر ها را پر از دود کند، برای شهرنشینان نیز یک معضل جدی به حساب می آید.
  • قیمت بالای بنزین: قیمت بنزین در این شهر نزدیک به دو دلار است. این موضوع می تواند هزینه های حمل و نقل را تا حد زیادی افزایش دهد.

محله ایرانی نشین ونکوور

تورنتو یا ونکوور-6.jpg

همان طور که پیش تر گفته شد، ونکوور با حجم زیادی از مهاجران ایرانی و آسیایی مواجه است و به همین دلیل مراکز مختلفی برای ایرانیان در این شهر وجود دارد. مثلا موسسات تازه تاسیسی مثل موسسه دهخدا امکان تحصیل زبان و تاریخ ایران را برای کودکان مهاجر فراهم کرده است. همچنین در شمال ونکوور تعداد زیادی رستوران و مغازه با نام های ایرانی دیده می شود که نشانه ای از حضور ایرانیان در این شهر است. در کنار مواردی مثل این، برخی محله ها هم به دلیل تعداد زیاد ایرانیان ساکن در آن ها به عنوان محله ایرانی نشین به حساب می آیند. برخی از این محله ها عبارت اند از:

  • محله آمبلی ساید
  • محله وست اند
  • محله کاپیلانو
  • محله کول هاربو
  • کامرشال درایو

جمع بندی

ونکوور و تورنتو هر دو از مقاصد مهم مهاجرتی در کشور کانادا هستند. برای انتخاب بین تورنتو یا ونکوور باید مسائلی مثل سلیقه شخصی، میزان بودجه، اولویت ها و اهداف خود را مدنظر قرار دهید تا بتوانید به درستی تصمیم بگیرید. در این مقاله به مقایسه کلی این دو شهر پرداختیم تا به شما در این مسیر کمک کنیم.